Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:17

22
تیر
شنا؛ تفریح فصل گرما

شنا؛ تفریح فصل گرما

با استفاده از نکات و راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله می‌توانید خطرات مربوط به استخر و شنا را به ویژه در کودکان به حداقل برسانید و شادی بسیاری تجربه کنید.

نادیا زکالوند

 

فصل تابستان نوید سرگرمی‌های بی‌پایان در فضای بیرون را می‌دهد و بازی در استخر، یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان است.

اما این تفریح دوست‌داشتنی همیشه هم سرشار از شادی نیست- تعداد کودکانی که دچار صدمات ناشی از تفریحات تابستانی می‌شوند بسیار زیاد است و هر سال کودکان زیادی به دلیل سوانح غرق شدگی راهی بیمارستان می‌شوند.

به همین دلیل بزرگسالان هنگام آب بازی کودکان در استخر باید بسیار مراقب باشند. با استفاده از راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله می‌توانید خطرات مربوط به استخر را به حداقل برسانید و شادی بسیاری تجربه کنید.

غرق شدگی

وقتی کودکان مشغول شنا هستند، والدین و دیگر مراقب‌ها باید تمام وقت، هوشیار و گوش به زنگ کنار آنها بمانند.

بزرگسالان هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید کودکان را تنها در آب رها کنند. اگر کودک‌تان کوچک، خود شما هم باید با او به درون آب بروید و اگر کودک‌تان کمی بزرگتر و مجهز به مهارت شنا است، باید لبه استخر بنشینید و دایما او را زیر نظر بگیرید.

به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌ها

باید از هر نوع حواس پرتی، مانند نوشتن یا خواندن پیامک، اجتناب کنید. غرق شدگی معمولا خیلی سریع – در کمتر از 2 دقیقه- رخ می‌دهد و وقتی با حواس جمع مراقب باشید، اتفاق بدی برای فرزندتان نمی افتد. زیرا به محض دیدن مشکلی، می‌توانید خیلی زود کمک کنید.

شناآموزی به کودکان

کلاس‌های آموزش شنا می‌توانند با یاد دادن مهارت شنا به کودکان، خطر غرق شدن در آنها را به حداقل برسانند. کلاس‌های شنا برای هر رده گروه سنی کودکان وجود دارد.

یادگیری روش احیاء قلبی- عروقی

با شرکت در کلاس‌های امدادگری، می‌توانید روش احیاء قلبی – عروقی را بیاموزید.

با مراجعه به هلال احمر و یا کلاس‌های خصوصی در این زمینه می‌توانید به این تکنیک مجهز شده و با مشاهده هر کس که غرق شده، به موقع به او کمک کنید.

ایمن کردن استخرهای خانگی

بیشتر غرق شدگی‌های استخرهای خانگی مربوط به کودکان زیر 4 سال است. اگر در منزل‌تان استخر دارید، حتما اطراف آن را با حصاری مناسب بپوشانید تا کودک‌تان بدون همراهی یک بزرگسال به استخر دسترسی نداشته باشد.

استفاده از جلیقه نجات

کودکان می‌توانند از وسایل قابل شناور مانند جلیقه‌های نجات استفاده کنند.

اما باید متذکر شد که جلیقه نجات و ابزارهای آبی مانند بال‌های آبی و یا قایق‌های بادشدنی، نمی‌توانند جای نظارت و مراقبت‌های بزرگسالان را بگیرند و حتی با این وسایل هرلحظه احتمال غرق شدگی وجود دارد.

رعایت قوانین استخر

چه در استخر عمومی هستید و چه در استخر منزل، باید مطمئن باشید که کودکان‌تان از قوانین ایمنی مانند ندویدن، همدیگر را زیر آب و یا شوخی‌های پرسر و صدا نکردن، پیروی می‌کنند.

در ضمن در استخرهای کم عمق هرگز نباید شیرجه بروند.

اقدامات هنگام غرق شدگی

غرق شدگی بر دو نوع خشک و تر و مرطوب است. هنگام غرق شدگی خشک، به دلیل انقباض شدید حنجره، آب به داخل ریه‌ها راه پیدا نمی کند اما مصدوم به دلیل قطع ناگهانی تنفس، کاهش اکسیژن و صدمات مغزی ناشی از آن فوت می‌کند.

این اتفاق حتی ممکن است پس از اینکه کودک از آب بیرون آمد بیفتد. اما در حالت غرق شدگی مرطوب، راه‌های هوا باز است و آب وارد ریه‌ها می‌شود و فرد دچار ادم ریوی می‌شود که نتیجه اش با غرق شدگی خشک یکی و همان توقف تنفس است.

علایم اولیه غرق شدگی خشک بلافاصله خود را نشان می‌دهند اما علایم ثانویه معمولا تا 24 ساعت بعد خود را نشان می‌دهند. غرق شدگی خشک به ندرت رخ می‌دهد و 1 تا 2 درصد از غرق شدگی‌ها را دربرمی‌گیرد.

اما اگر کودک‌تان در آب دست و پا می‌زد و مقدار زیادی آب قورت داده بود، پس از بیرون آمدن از آب مراقب علایمی چون  اشکال در تنفس، سرفه کردن، درد در قفسه سینه و خستگی بیش از حد باشید.

اگر هر یک از این علایم را دیدید، او را به سرعت به مرکز درمانی برسانید.

بیماری‌های ناشی از آب استخر

اگرچه همیشه فرض بر این بوده است که کلر می‌تواند میکروب‌های موجود در استخر را از بین ببرد  اما با وجود بیماری‌های چند دهه اخیر، چندان نمی توان به کلر اطمینان کرد.

این بیماری‌ها، که می‌توان به مشکلات پوستی، چشمی، تنفسی، سیستم عصبی و یا مربوط به گوش اشاره کرد، در اثر تماس با آب آلوده استخر، دریاچه، پارک‌های آبی و سواحل دریاها به وجود می‌آیند.

همچنین ممکن است کودک به انواع عفونت‌ها، اسهال و دیگر مشکلات گوارشی مبتلا شود.

برخی از این بیماری‌ها برای کودکان، به ویژه کم سن و سال‌ها، بسیار خطرناک هستند. برای پرهیز از ابتلا به این بیماری‌ها، راهنمایی‌های زیر را درنظر بگیرید:

به کودک‌تان بیاموزید در مواقع لزوم حتما از سرویس بهداشتی استفاده کند و باعث آلودگی آب نشود.

اگر کودکی به اسهال مبتلاست، نباید وارد استخر شود.

اگر کودکی بسیار کوچک است، مطمئن باشید پوشک مناسب استخر پوشیده باشد. پوشک او هم باید مرتب عوض شود و تمیز باشد.

به کودکان تاکید کنید که آب استخر را قورت ندهند.

با استفاده از نوارهای "تست آب استخر" میزان کلر آزاد و سطح PH آب استخر را بسنجید.

بنابر نظر کارشناسان بهداشت مقدار کلر نباید از 3-1 میلی گرم در لیتر بیشتر باشد و غلظت PH 7/8- 7/2 نیز می‌تواند حداکثر میکروب‌های آب را از بین ببرد.

بیماری‌های مربوط به گرمازدگی و آفتاب سوختگی

تفریح و بازی بیش ازحد زیر نور خورشید می‌تواند موجب آفتاب سوختگی، گرمازدگی، سکته قلبی و کم آبی بدن شود.

بنابراین مراقب باشید کودک‌تان بیش از حد زیر نور خورشید بازی نکند.

 استفاده از ضدآفتاب

برای کودکان از ضد آفتاب با SPF 15 تا 30 استفاده کنید. البته می‌توانید از SPF بالاتر هم استفاده کنید اما به نظر کارشناسان، SPF بیشتر از 30 چندان با 30 تفاوتی ندارد. بهتر است ضد آفتاب مورد استفاده‌تان از نوع ضدآب، محافظ در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B، بی بو و ضد حساسیت باشد.

نیم ساعت قبل از وارد شدن به استخر، ضدآفتاب بزنید و هر نیم ساعت آن را تمدید کنید.

کلاه و عینک آفتابی

وقتی کودک‌تان بیرون از آب و کناراستخر است، لباس مناسب که او را از نور خورشید محفوظ می‌کند، به او بپوشانید.

عینک آفتابی مناسب هم، از چشم‌های او مراقبت می‌کند.

در ضمن لباس شنای او باید مناسب باشد و بدن او را تا حد زیادی از اشعه نور خورشید محفوظ نگهدارد.

پرهیز از شنا در وسط روز

خورشید بین ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعدازظهر در شدیدترین حالت تابش خود قرار دارد. بنابراین از استخر رفتن در این ساعات خودداری کنید.

پر آب نگهداشتن بدن

برای اینکه سیستم خنک سازی بدن کودک‌تان  به درستی کار کند، مقدار زیادی آب به او بدهید. بنابراین مراقب باشید که کودک‌تان به طور مرتب و منظم آب بنوشد.

علایم گرمازدگی

مراقب علایم گرمازدگی که عبارتند از تشنگی، ضعف، بی حالی یا سرگیجه، گرفتگی ماهیچه، تهوع، سردرد، تعریق بیش از حد، پوست سرد و مرطوب و یا افزایش دمای بدن، باشید.

گرمازدگی به سرعت موجب سکته قلبی می‌شود.

اگر کودک‌تان دچار یکی یا بیشتر این علایم شد، او را بلافاصله به مکانی خنک برده و لباس‌های اضافی او را درآورید و آب کافی به او بدهید.

اما اگر او سردرد شدید داشت، گیج بود و سریع نفس می‌کشید و پوستش خشک و داغ شده بود، بدون معطلی او را به مراکز درمانی برسانید.

با رعایت موارد ایمنی می‌توانید از لحظات خوب تابستان نهایت لذت را ببرید. 

 

برچسب ها: ضد آفتاب، آفتاب سوختگی، گرمازدگی کودک، غرق شدگی، شنای کودک، شناآموزی به کودکان، احیاء قلبی- عروقی، جلیقه نجات، قوانین استخر، بیماری های ناشی از آب استخر تعداد بازديد: 1249 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز