Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 4 آذر 1396 - 07:16

2
شهریور
راهکارهای پیشگیری از چاق شدن کوچولوها

راهکارهای پیشگیری از چاق شدن کوچولوها

تعداد کودکان چاق در جهان رو به افزایش است و این موضوع سلامت آنها را به خطر انداخته است. آنها ممکن است گرفتار انواع بیماری‌ها از جمله، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی-عروقی شوند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

به دلیل وجود غذاهای حاضری و فرآوری شده، تعداد کودکان چاق در جهان رو به افزایش است و این موضوع سلامت آنها را به خطر انداخته است.

آنها ممکن است گرفتار انواع بیماری‌ها از جمله، دیابت، فشارخون بالا، مشکلات قلبی-عروقی شوند. حتی در میان هم سن و سال‌های خود جایی نداشته باشند.

در این مقاله روش‌هایی که والدین می‌توانند با به کار بردن آنها از چاق شدن فرزندشان پیشگیری کنند، ارائه شده است.

تغییر رژیم غذایی

مصرف غذاهای سالم

بهترین روش برای پیشگیری از چاقی کودک تان، عادات غذایی سالم از همان سال‌های اولیه زندگی است. او را به خوردن میوه و سبزیجات، گوشت کم چرب، ماهی، غلات کامل و لبنیات کم چرب عادت دهید.

به کودک‌تان بیاموزید که در هر وعده غذایی حداقل یک نوع سبزی مصرف کند. در این زمینه خودتان الگوی بسیار خوبی برای فرزندتان هستید.

بنابراین با مصرف غذای سالم، کودک تان را به مصرف این نوع خوراکی‌ها تشویق کنید.

در ضمن از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده تا حد امکان پرهیز کنید. به جای آن، غذاهای پخته و گریل شده و یا بخارپز برای خود و کودک تان آماده کنید.

وعده غذایی‌های مناسب

ترفند دیگری که از چاق شدن کودک‌تان جلوگیری می‌کند، مصرف وعده غذایی مناسب است. کودکان گرسنه معمولا بیش از اندازه غذا می‌خورند.

بنابراین مراقب باشید که بیش از حد نیاز غذا نخورند. همچنین به آنها بیاموزید که غذای خود را با خوردن سالاد کم کالری شروع کنند و سپس کمی غذای پروتئینی (گوشت قرمز، ماهی و مرغ) و کربوهیدرات (ماکارونی، برنج، سیب‌زمینی و نان) مصرف کنند.

 

میان وعده‌های سالم

بیشتر کودکان عاشق خوراکی‌های شیرین هستند. می‌توانید به او اجازه دهید گاهی اوقات، مثلا هفته‌ای دو یا سه بار، از دسرهای شیرین بخورد.

البته خودتان می‌توانید برای کودک‌تان دسرهای خوشمزه و سالم از میوه‌های رنگارنگ درست کنید. سعی کنید دسرهایی که آماده می‌کنید، پر از شکر و با کالری فراوان نباشد.

مصرف شیرینی و شکلات و بستنی‌های مختلف را در کودک‌تان به حداقل برسانید.

موز، انبه، توت فرنگی یا انگور، میان‌وعده‌های خوشمزه‌ای هستند که علاوه بر اینکه کودک‌تان را راضی نگه می‌دارد، بلکه کالری اضافی به بدن او نمی‌رساند.

در ضمن آجیل- البته شور نشده - می‌تواند خوراکی مناسب دیگری باشد.

نوشیدنی مناسب

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های پرکالری، مانند نوشابه‌های گازدار، کودکان را به سمت اضافه وزن پیش می‌برد.

مصرف شکر فراوان در مدت زمان کوتاه باعث ترشح فراوان هورمون انسولین از پانکراس می‌شود و بدین ترتیب شکر به سرعت به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود.

به جای نوشیدنی‌های گازدار و یا آبمیوه‌های صنعتی پر از شکر، برای کودک‌تان نوشیدنی‌های سالم مانند شیر کم چربی، آبمیوه‌های خانگی و یا شیر سویا آماده کنید.

می‌توانید ماست یخ زده و یا شیر بادام را با میوه‌ها مخلوط  و اسموتی خوشمزه‌ای آماده کنید.

غذای خانگی

اگرچه بیشتر کودکان عاشق غذاخوردن در رستوران هستند، اما بهتر است که غذا خوردن در رستوران را به حداقل برسانید. خوراکی‌های سرو شده در رستوران‌ها، بسیار پرچرب و با کالری بالا هستند.

اگر هم می‌خواهید به رستوران بروید، رستوران‌هایی انتخاب کنید که در منوی غذای خود انواع سالادها را داشته باشند.

همچنین می‌توانید سالم‌ترین غذاهای رستوران،  مانند گوشت‌های کباب شده، سفارش دهید و از خوردن غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

در ضمن می‌توانید درخانه با درست کردن پیتزا و همبرگرهای سالم خانگی، کودک‌تان را راضی نگهدارید.

جمع خانوادگی

از آنجایی که اعضاء خانواده‌ها نسبت به گذشته بسیار پرمشغله شده‌اند، بیشتر مواقع همه به دور میز غذا جمع نمی‌شوند. اما اگر در کنار کودک‌تان غذا بخورید، او سالم غذا خوردن را می‌آموزد و با شما احساس نزدیکی بیشتری می‌کند.

اعتماد به نفس چنین کودکی بالا می‌رود و او نسبت به خود احساس خوبی خواهد داشت و این مساله روی عادت‌های غذایی‌اش و وزن او موثر است.

اما اگر در روز واقعا نمی‌توانید کنار یکدیگر غذا بخورید، بنابراین روزهای تعطیلی را به هیچ وجه از دست ندهید.

سبک زندگی فعال

زمان محدود تماشای تلویزیون

کودکان با تماشای بیش از اندازه برنامه‌های تلویزیونی، به دلیل اینکه از فعالیت فیزیکی‌شان کم می‌شود، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

بنابر تحقیقات، تماشای تلویزیون و همچنین بازی‌های رایانه‌ای در کودکان باید به کمتر از 2 ساعت در روز محدود شود.

البته در مورد کودکان نوپا، محققان معتقدند که نباید به تماشای برنامه‌های تلویزیون بنشینند.

در این خصوص والدین بهترین الگو برای فرزندشان محسوب می‌شوند. نمی‌توان دایما مقابل تلویزیون نشست و از کودک خلاف آن را خواست.

به جای این کار کودک‌تان را تشویق به انجام دادن فعالیت‌های مفرح‌تر مانند بازی‌های فکری و یا در صورت امکان بازی در حیاط نمایید.

فعالیت‌های فیزیکی

وقتی کودک تان را از تماشای زیاد تلویزیون و یا بازی‌های رایانه‌ای منع می‌کنید، پس باید وقت آزاد او را با برنامه‌های مناسب پر کنید.

به طور کلی کودکان، به ویژه نوجوانان، برای سوزاندن کالری‌های اضافی بدن‌شان به ورزش و تحرک نیاز دارند.

در غیر این صورت احتمال چاق شدن در آنها بسیار افزایش می‌یابد.

فعالیت‌هایی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت بازی، طناب بازی و یا در کوچک‌ترها به ویژه دختران لی لی بازی، فعالیت‌های پرتحرک خوبی هستند.

کلاس‌های ورزشی

ثبت نام کودک در کلاس‌های ورزشی، ایده بسیار خوبی است. بدین ترتیب او به طور منظم از فعالیت‌های فیزیکی بهره‌مند می‌شود.

انتخاب‌های مناسب کلاس‌های فوتبال، والیبال، شنا و البته ورزش‌های رزمی است.

با این ورزش‌ها، نه تنها اعتماد به نفس کودک‌تان افزایش یافته و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی او بالا می‌رود، بلکه کالری‌های اضافی بدنش را هم می‌سوزاند.

البته مراقب باشید ورزش او به سمت رقابتی شدن نرود. بهتر است او ورزش را وسیله ای برای سلامت بدن و تفریح و لذت بداند و دایم نگران توانایی‌هایش نباشد.

با روش‌های فوق می‌توانید زندگی سالمی برای کودک‌تان فراهم کنید تا او گرفتار اضافه وزن و چاقی نشود.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، چاقی کودک، وزن کودک، فعالیت بدنی کودک، اضافه وزن کودک، کنترل وزن کودک، پیشگیری از چاقی کودک تعداد بازديد: 330 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز