Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 06:17

21
تیر
روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد (2)

روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد (2)

بخش دوم- شیر دادن بهترین راه برای برقراری ارتباط مادر و نوزاد و لذت بردن از لحظات با هم بودن است. شیر مادر تمام آنچه را كه یك نوزاد برای رشد سالم نیاز دارد؛ تامین می کند.

 

 نوع دیگری از شیر نیز برای كودكانی تهیه و تولید می‌شوند كه نمی‌توانند پروتئین شیر گاو را تحمل كنند. این شیر از پروتئین گیاه سویا تهیه می‌شود و املاح و ویتامین‌های بیشتری دارد. حدود 2 درصد از كودكان و نوزادان قادر به تحمل پروتئین نیستند.

تنها سن استفاده از شیر معمولی در شیشه شیر به جای شیر مادر آن است كه پدر و مادر هر دو در كار غذا دادن به نوزاد مشاركت و هر دو از فرزندشان مراقبت می‌كنند.

زمان شروع استفاده از غذاهای جامد

استفاده از غذاهای جامد مرحله مهمی از رشد نوزاد را در بر می‌گیرد. نوزاد شما تا قبل از چهار ماهگی اصلاً قادر به تحمل و هضم غذای جامد نیست. دستگاه گوارش او هنوز بسیار نابالغ و رشد نیافته است. او ماهیچه كنترل‌كننده فك ندارد تا غذا را از قسمت جلوی دهان به قسمت عقب هل دهد.

كلیه‌هایش نیز توانایی پردازش غذا را ندارند. اما از شش ماهگی می‌توانید كم‌كم استفاده از غذاهای جامد را شروع كنید. نوزادان معمولاً از خود علائمی نیز بروز می‌دهند كه نشان می‌دهد زمان خوردن غذاهای جامد رسیده است. مثلاً، بیشتر از قبل گرسنه می‌مانند و دیگر شیر شما برای سیر كردن‌شان كافی نیست، یا شب‌ها به دفعات بیشتری از خواب بیدار می‌شوند و یا وقتی غذا خوردن دیگران را می‌بینند، بسیار هیجان‌زده می‌شوند و حتی وقتی در نزدیكی خود غذایی می‌بینند، سعی می‌كنند با عجله آن را بردارند.

آنها با این كار به شما نشان می‌دهند كه گرسنه هستند و نیاز به غذای بیشتر دارند. در دو هفته نخست، فقط یك قاشق چایخوری و یا دو قاشق پوره میوه، مثل سیب و گلابی به او بدهید. در این مرحله شما او را با چند طعم جدید دیگر آشنا می‌كنید و چیزی تقریباً جامد در دهانش می‌گذارید.

بهتر است بین دو وعده شیردادن به او، غذاهای جامد بدهید. در ابتدا از دادن غذاهایی با پایه گندم، شیر، آجیل‌ها، تخم‌مرغ، غذاهای چرب و ادویه‌جات به نوزادان خودداری كنید. این گونه مواد غذایی باعث تحریك معده نوزاد و بروز برخی آلرژی‌ها از همان ماه‌های نخست تولد می‌شوند.

شروع استفاده از غذاهای جامد برای نوزادان بسیار هیجان‌آور است. او برای نخستین بار غذاهایی با طعم و بافت جدید را می‌خورد. ابتدا قاشق را می‌مكد؛ اما كم‌كم از لثه‌اش استفاده می‌كند تا غذا را در داخل دهان حركت دهد. غذا دادن به او، خصوصاً تا زمانی‌كه دندان در نیاورده و یا دندان‌های كمی دارد، كار زمانبری است.

غذا خوردن و مهارت‌های اجتماعی

غذا خوردن یك مهارت بسیار اجتماعی است. وقتی كه كودك نشستن را یاد می‌گیرد، می‌تواند كنار سایر افراد خانواده‌اش بنشیند و هنگام غذا خوردن آنها را همراهی كند. این‌كار باعث می‌شود تا شخصیتش سریع‌تر رشد كند. او با غذاها آشنا می‌شود و كم‌كم یاد می‌گیرد كه از دوست داشتن‌ها و دوست نداشتن‌هایش بگوید.

به شما نگاه می‌كند كه چگونه غذا می‌خورید، چگونه از قاشق استفاده می‌كنید و سعی می‌كند حالت‌های شما را تقلید كند. البته این‌كارها برای به‌دست آوردن استقلال بیشتر نیز ضروری است. او همچنین یاد می‌گیرد كه بین چشم‌ها و دست‌هایش ارتباط برقرار كند. پژوهشگران می‌گویند كه عادت‌های خوب غذا خوردن از سنین بسیار پایین شروع می‌شوند.

بنابراین از همان ابتدا به او غذاهای بسیار شیرین ندهید؛ چرا كه به طعم شیرین عادت می‌كند و بعدها دندان‌ها‌یش سریع‌تر خراب می‌شود. اغلب نوزادان نخستین دندان خود را حدود شش ماهگی در می‌آورند. آنها معمولاً هنگام دندان در آوردن كمی حساس و دمدمی مزاج می‌شوند.

بنابراین غذا دادن به آنها نامنظم‌تر می‌شود. در این‌گونه مواقع بیشتر تمایل به نوشیدن شیر از شیشه شیر و یا مكیدن سینه مادرشان دارند و با این‌كار آرامش بیشتری می‌گیرند. بنابراین علی‌رغم تمایلی كه در ابتدا برای خوردن غذاهای جامد داشتند، اغلب از خوردن غذا امتناع می‌كنند.

اگر نوزاد شما نه تنها میلی به خوردن غذاهای جامد نداشت، بلكه از خوردن شیری كه همیشه می‌خورد نیز امتناع كرد؛ به‌طوری‌كه بیش از یك شبانه‌روز كامل چیزی نخورد، موضوع را با پزشكش درمیان بگذارید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر خوردن نوزاد، رشد نوزاد، رشد کودکان، کودک و غذای جامد، نوزاد و غذای جامد، دستگاه گوارش نوزادان، غذاهای جامد برای نوزادان تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز