Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:58

21
تیر
روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد (1)

روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد (1)

شیر دادن بهترین راه برای برقراری ارتباط مادر و نوزاد و لذت بردن از لحظات با هم بودن است. شیر مادر تمام آنچه را كه یك نوزاد برای رشد سالم نیاز دارد؛ تامین می کند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

شیردادن به نوزاد، كار زمان‌بری است؛ اما بهترین راه برای برقراری ارتباط بین شما و نوزادتان و لذت بردن از لحظات با هم بودن است. شیر مادر تمام آنچه را كه یك نوزاد برای رشد سالم نیاز دارد، تأمین می‌كند. حدود 4-6 ماهگی او تقریباً وزنی معادل دو برابر وزن تولدش خواهد داشت و از همان روزها باید كم‌كم خوردن بعضی غذاهای جامد را نیز شروع كند تا انرژی مورد نیازش را به‌دست آورد.

مزایای شیر مادر

شیر مادر به سرعت جذب بدن نوزاد و بسیار راحت هضم می‌شود. مواد زائد بسیار كمی دارد و برای نوزاد از هر شیر دیگری مناسب‌تر است. تركیبات موجود در شیر مادر همواره مطابق با نیازهای نوزاد است. مثلاً شیری كه در نخستین روزهای پس از تولد به نوزادتان می‌دهید، با شیری كه در شش ماهگی به او می‌دهید، فرق كرده است.

در روزهای نخستین، شیر مادر خامه‌ای شكل و كمی زرد رنگ و سرشار از آنتی‌بادی‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌هاست. این شیر سه تا چهار روز بعد از تولد نوزاد در سینه‌های مادر جریان می‌یابد. هر بار كه به او شیر می‌دهید، او شروع به دست و پا زدن می‌كند و بدون هیچ معطلی می‌خواهد شروع به مكیدن سینه مادر كند.

شیری كه در ابتدا از سینه‌هایتان بیرون می‌تراود، سرشار از لاكتوز است و چربی كمی دارد. وقتی كه تشنگی نوزاد برطرف شد، مكیدن او كُندتر و كُندتر می‌شود، چرا كه شیر كم‌كم چرب‌تر می‌شود.

شیردادن به نوزاد

شیر مادر بیش از 100 نوع ماده مغذی دارد كه در شیر گاو یافت نمی‌شود و كارخانه‌ها قادر به ساختن تركیبات آن نیستند. این شیر برای سیستم دفاعی نوزاد بسیار مفید است و از او در برابر بیماری‌هایی مثل دل درد، گوش درد و عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت می‌كند.

همچنین باعث محافظت از كودك در برابر آلرژی‌ها مثل آسم و اگزما و دیابت كودكان و برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود. شیردادن تجربه‌ای فوق‌العاده است؛ اما متأسفانه برخی از مادرها انجام آن‌را بسیار دشوار می‌دانند. آنها می‌گویند كه نوزادشان دائماً در حال شیر خوردن است و این باعث زخم شدن نوك سینه‌های‌شان می‌شود، یا اینكه با شیردادن به نوزاد سینه‌ها آویزان، بزرگ و بد فرم می‌شوند.

به هر حال هر كس نظر خود را دارد، ولی با استراحت بیشتر، نوشیدن شیر و مایعات بیشتر و تغذیه سالم می‌توان از شیردادن به نوزاد بسیار لذت برد. فراموش نكنید با كمی مدیریت می‌توان بر بسیاری از مشكلات غلبه كرد. گاهی اوقات بنا به دلایلی، مثل كار كردن مادر در محیط خارج از خانه، او باید شیر خود را بدوشد و نگهداری كند تا به محض گرسنه شدن نوزاد آن را داخل شیشه ریخته و به نوزاد بدهند.

این‌كار باعث می‌شود كه شیر مادر كاهش نیابد و البته نوزاد نیز از مزایای فراوان شیر مادر بهره‌مند شود تا زمانی كه مادر به خانه باز گردد. شیردادن به نوزاد فقط وظیفه مادر نیست. مثلاً می‌توانید مقداری از شیر خود را بدوشید و در یخچال بگذارید و به همسرتان سفارش كنید كه در فواصل معینی شیر را به نوزاد بدهد. این شیر درون یخچال تا 24 ساعت می‌ماند و در صورت تمایل می‌توانید آن‌را فریز هم بكنید.

استفاده از شیشه شیر

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید شیر خود را به نوزداتان بدهید یا اینكه اصلاً خودتان نمی‌خواهید این‌كار را انجام دهید، می‌توانید از محصول سال‌ها تلاش دانشمندان برای تهیه شیر ساخته شده مطابق با نیازهای كودكان، استفاده كنید. اغلب این نوع شیرها از شیر گاو به دست می‌آیند كه به آن پروتئین، كربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها، املاح و ... اضافه شده است تا تقریباً شبیه شیر مادر شود.

 شیر گاو به تنهایی برای نوزاد زیر یك‌سال كافی نیست. پروتئین و نمك بسیار زیاد موجود در آن برای آنها قابل هضم نمی‌باشد و در ضمن ویتامین C و آهن كمی دارد كه هر دو برای رشد سالم نوزادان ضروری هستند. اما می‌توانید شیر گاو را با نخستین غذاهایی كه از شش ماهگی به كودك می‌دهید، تركیب كنید (مثلاً برای تهیه شیر برنج و فرنی)...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- روش‌های غذا دادن به ‌نوزاد- ایجاد کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر مادر، تغذیه با شیر مادر، مزایای شیر مادر، شیردادن به نوزاد، غذا دادن به نوزاد، ترکیبات شیر مادر، شیشه شیر تعداد بازديد: 710 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز