Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:23

26
بهمن
واکسن آنفلوانزا برای کودکان

واکسن آنفلوانزا برای کودکان

اساتید توصیه می‌کنند الزاما کودکان از 6 ماهگی تا 6 سالگی واکسینه شوند و در صورت عدم انجام این کار، چون گروه آسیب‌پذیری هستند، با ابتلا به این بیماری ممکن است دچار عوارض آنفلوانزا و حتی شدت علائم بالینی این بیماری شوند.

دکتر مسعود مردانی؛ فلوشیپ فوق تخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد واکسن آنفلوانزا برای کودکان گفت: «یکی از مواردی که در خانواده‌ها نگرانی ایجاد کرده، این است که آیا کودکان‌شان نسبت به آنفلوانزا حساس هستند یا نه؟ آیا لازم است کودکان واکسینه شوند یا نه؟ و اگر کودکان دچار بیماری آنفلوانزا شوند، آیا دچار عوارض می‌شوند یا خیر؟»

وی افزود: «نکته بسیار مهم این است که همه عزیزان باید بدانند یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در مقابل بیماری آنفلوانزا، نوزادان و کودکان هستند. توصیه می‌شود همه خانم‌های باردار در دوره حاملگی واکسن آنفلوانزا بزنند. با تزریق این واکسن مطمئن خواهند بود که تا 6 ماه، نوزادی که بدنیا می‌آورند نیز آنفلوانزا نمی‌گیرد، چون آنتی‌بادی از مادر به کودک می‌رسد، ولی اگر مادری در زمان حاملگی واکسن آنفلوانزا نزده باشد، و یا اینکه آنتی‌بادی در برابر واکسن آنفلوانزا نداشته باشد، حتی ممکن است کودکش زیر 6 ماه نیز دچار آنفلوانزا شود.

برای همین است که اساتید توصیه می‌کنند الزاما کودکان از 6 ماهگی تا 6 سالگی واکسینه شوند و در صورت عدم انجام این کار، چون گروه آسیب‌پذیری هستند، با ابتلا به این بیماری ممکن است دچار عوارض آنفلوانزا و حتی شدت علائم بالینی این بیماری شوند».

دکتر مردانی گفت: «برای همین است که سازمان جهانی بهداشت، CDC آمریکا توصیه می‌کند همه افراد از 6 ماهگی تا 100 سالگی این واکسن را تزریق نمایند، ولی در کشورهایی مثل کشور ما به‌خاطر کمبود واکسن، گروه آسیب‌پذیر کودکان به‌خصوص در سنین 6 ماهگی تا 6 سالگی به‌عنوان کاندیداهایی برای واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا معرفی شده‌اند».

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: «نکته‌ای که همه باید بدانند این است که بیماری آنفلوانزا، یک بیماری حاد تب‌دار در بچه‌ها است. خیلی از مادران در فصل زمستان به محض تب کردن کودکانشان، به آنها آسپرین می‌دهند. ثابت شده است در بیماری آنفلوانزا، تجویز آسپرین می‌تواند یک عارضه جبران‌ناپذیر در کبد کودک به نام سندرم ری ایجاد کند».

وی در پایان توصیه کرد: «خانم‌ها در کلیه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از تجویز آسپرین جدا خودداری کنند و در صورت تب کردن کودک،‌ فقط از قرص یا شربت استامینوفن استفاده کنند. نکته قابل توجه مهم این است که آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و برای درمان، احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد. پس از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در این بیماران جدا جلوگیری به عمل آورید».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با آقای دکتر مسعود مردانی؛ فلوشیپ فوق تخصص بیماری‌های عفونی، در مورد واکسن آنفلوانزا برای کودکان اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: بیماری های کودک، واکسن آنفلوانزا، آنفلوانزای کودکان، آنفلوانزا و بارداری، آنفلوانزا و حاملگی تعداد بازديد: 902 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز