Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 23:49

14
بهمن
درباره خواب نوزاد (2)

درباره خواب نوزاد (2)

به طور متوسط یك نوزاد حدود 16 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد و با بزرگ‌تر شدن این مقدار كمی كاهش می‌یابد؛ تا جایی كه در شش ماهگی حدود 14 ساعت می‌شود و زمان بیشتری را بیدار می‌ماند.

نوزادان چقدر خواب نیاز دارند؟
نوزاد شما به همان مقدار می‌خوابد كه بدنش نیاز دارد. درست زمانی كه بدنش نیاز به استراحت داشته باشد، آرام شده و به خواب می‌رود و وقتی كه خواب كافی داشت، از خواب بیدار می‌شود و شما هیچ‌ نقش كنترل‌كننده‌ای در این روند نخواهید داشت. این اتفاقات به صورت فیزیولوژیكی می‌افتند.

نوزاد در طول هفته نخست در طول شب و روز به تناوب می‌خوابد و شیر می‌خورد. خواب‌های او ابتدا بسیار كوتاه هستند؛ به طوری كه ممكن است شما را خسته و آزرده كند و نتوانید به اندازه كافی استراحت كنید؛ ولی مطمئن باشید به مرور مدت خوابیدن او طولانی‌تر می‌شود. پیش‌بینی اینكه چه زمان نوزاد شما به خواب می‌رود و چه مدت می‌خوابد، كار سختی است.

به طور متوسط یك نوزاد حدود 16 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد و با بزرگ‌تر شدن این مقدار كمی كاهش می‌یابد؛ تا جایی كه در شش ماهگی حدود 14 ساعت می‌شود و زمان بیشتری را بیدار می‌ماند. البته نوزادان هر زمان و هر مكان كه نیاز به خواب داشته باشند، می‌خوابند و نمی‌توان جلوی این روند را گرفت؛ اما در شش ماهگی كم‌‌كم مقابله كردن با خواب آلودگی را یاد می‌گیرند و سعی می‌كنند خود را بیشتر بیدار نگه دارند؛ به خصوص وقتی كه چیزی در اطراف‌شان آنها را هیجان‌زده و تحریك كند.

چرا نوزاد از خواب بیدار می‌شود؟
در طول شش ماه نخست پس از تولد، خواب نوزاد متغیر است. ممكن است چند هفته، پنج ساعت به پنج ساعت از خواب بیدار شود و چند هفته دیگر هر دو ساعت یكبار! خواب در طول این شش ماه، ارتباط تنگاتنگی با نیازهای غذایی‌اش دارد. ممكن است یك جهش رشدی را به طور ناگهانی تجربه كند (نوزادانی كه كوچك‌تر هستند به یكباره بعد از تولد رشد كرده و به اندازه دلخواه می‌رسند) و نیاز به نوشیدن شیر بیشتری داشته باشد.

داشتن خواب نامنظم در این مرحله، كاملاً طبیعی است. اغلب نوزادان شب‌ها به طور منظم نمی‌خوابند و این وضعیت اغلب تا شش ماهگی و حتی بیشتر ادامه دارد. كنار آمدن با این وضعیت برای مادرها و برخی مواقع پدرها دشوار است؛ اما این را بدانید كه همیشه نوزاد شما به چند دلیل از خواب بیدار می‌شود.

در روزهای نخست، معده او بسیار كوچك است و فقط می‌تواند مقدار بسیار كمی شیر را در خود نگاه دارد؛ بنابراین در اثر گرسنگی از خواب بیدار می‌شود. سایر عوامل نیز روی خواب او تأثیر می‌گذارند؛ مثل دل درد، دندان درد، خیس شدن بیش از اندازه پوشك و ... این موارد باعث می‌شوند تا او  احساس راحتی نكند.

گرفتگی بینی نیز مشكلاتی ایجاد می‌كند. نوزادان فقط در 2- 3 ماهگی یاد می‌گیرند كه از دهان خود نیز برای تنفس استفاده كنند. وارد شدن به مرحله جدیدی از رشد نیز می‌تواند روی خواب او اثر بگذارد. حتی محرك‌های روانی ناشی از یادگیری چهاردست و پا راه رفتن، نشستن و خود را روی زمین كشیدن در 5-6 ماهگی نیز روی خواب آنها اثر می‌گذارد. البته اكثر تحقیقات نشان می‌دهند كه این موارد باعث افزایش خواب نوزاد می‌شوند.

 

 

برای خواندن بخش اول -درباره خواب نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ساعات خواب کودک، خواب راحت کودک، برنامه خواب کودک، خواب نوزاد، خواب کافی نوزاد تعداد بازديد: 676 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز