Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 06:14

7
بهمن
توصیه‌هائی برای خواب راحت کودک

توصیه‌هائی برای خواب راحت کودک

لامپ‌های پرنور را خاموش و چراغ‌های كم نور را روشن بگذارید تا بدن متوجه شود دیگر روز تمام شده است! چراغ خواب پرنور و پنجره روشن موجب كاهش ملاتونین می‌شود. ملاتونین در روز و با طلوع آفتاب كاهش یافته و باعث بیداری و بی‌خوابی می‌شود.

دكتر اكبر كوشانفر؛ متخصص کودکان

 

 

اوایل شب در نور ملایم و در تشك راحت بخوابید. نور اتاق را برای شب تنظیم كنید. لامپ‌های پرنور را خاموش و چراغ‌های كم نور را روشن بگذارید تا بدن متوجه شود دیگر روز تمام شده است! چراغ خواب پرنور و پنجره روشن موجب كاهش ملاتونین می‌شود. ملاتونین در روز و با طلوع آفتاب كاهش یافته و باعث بیداری و بی‌خوابی می‌شود.

درجه حرارت اتاق در فصول مختلف باید متعادل و رختخواب در فصل زمستان گرم باشد. نظم اتاق خواب كودك را رعایت كرده و سعی كنید وسایل اضافی در اتاق او نباشد.

از بالش نرم استفاده كنید و چنانچه كودك حساسیت دارد، مواد حساسیت‌زا را از او دور كنید (بالش پر و لحاف پشم شیشه و پتوهای با الیاف شیمیایی استفاده نشود).

تماشای بیش از حد تلویزیون و استفاده از تلفن همراه در اتاق خواب، باعث اختلال در غده هیپوفیز و اختلال در خواب می‌شود. قبل از خواب اجازه ندهید كودك از وسایل الكترونیكی، مانند كامپیوتر و بازی‌های كامپیوتری بیشتر از دو ساعت استفاده كند.

بهتر است كودكان قبل از خواب استحمام كنند و دوش آب گرم بگیرند. این كار بدن را متعادل و زمان خواب را صادر می‌كند.

گرسنگی و پرخوری توصیه نمی‌شود. سر شب، قبل از خواب، خوردن یك وعده غذای سبك (غذاهای دریایی و مدیترانه‌ای مانند ماهی، میگو حاوی ترپیتوفان و منیزیم كه برای ساختن ملاتونین لازم است) مناسب هستند. آب میوه‌ با رنگ قرمز، مانند گیلاس كه حاوی ملاتونین است، به شكل‌گیری الگوی خواب جسمی كمك می‌كند. 

از نوشیدن قهوه و غذاهای چرب مانند پیتزا و همبرگر و سرخ كردنی‌ها، به‌خصوص غذاهای آماده و تنقلات برای كودكان خودداری كنید.

از نوشیدن مایعات قبل از خواب (شب به‌خصوص در كودكان از ساعت 8 به بعد) بپرهیزید؛ زیرا ممكن است برای دستشویی رفتن بیدارتان كند یا موجب به شب ادرای شود.

با افكار آرام و یك موسیقی آرامبخش می‌توان خواب خوش و آرام داشت. بوی گل‌ها مانند سنبل و گل مریم و اسانس پرتقال و مركبات در اتاق خواب نیز ایجاد آرامش و لذت می‌كند.

برای كودكان می‌توان قصه‌های شیرین هنگام خواب تعریف كرد و برای شیرخواران لالایی یا آهنگ شاعرانه خواند.

 

برچسب ها: محیط خواب کودک، خواب شیرخوار، خواب کافی کودک، مشکلات خواب کودک، توصیه های خواب کودک تعداد بازديد: 818 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز