Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:54

30
بهمن
سوزش سردل چیست؟

سوزش سردل چیست؟

‌یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد گفت: سوزش سردل یکی از علامت‌های بیماری رفلاکس است و به معنی برگشت نامناسب...

‌یک فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد گفت: سوزش سردل یکی از علامت‌های بیماری رفلاکس است و به معنی برگشت نامناسب و بیش از حد اسید معده به مری است.

 

دکتر پژمان علوی در گفت‌وگو با خبرنگارسلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خوزستان، اظهار کرد: در بین معده و مری یک سد فیزیولوژیکی وجود دارد که از برگشت بیش از حد اسید معده جلوگیری می‌کند؛ در همه افراد در حالت‌های عادی و در زندگی روزمره بازگشت اسید از معده به مری اتفاق می‌افتد ولی با مکانیسم‌های حفاظتی که وجود دارد که شامل حرکات طولی مری و ترشح بزاق که Ph قلیایی دارد، این اسید به سرعت شسته و از محوطه مری پاک می‌شود.

 

وی ادامه داد: این مکانیسم‌های دفاعی مانع از آسیب رساندن به مخاط معده می‌شود. هنگامی که برگشت اسید معده به مری بیش از حد معمول باشد، این مکانیسم‌های دفاعی قادر به انجام وظیفه به نحوه مناسب نیستند و وجود اسید در کنار مخاطی که دفاع خاصی در برابر اسید ندارد، منجر به آسیب رساندن به مخاط می‌شود و فرد احساس سوزش در پشت جناق سینه یا سوزش گلو می‌شود.

 

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره شیوع سوزش سردل گفت: علایم این عارضه برای حدود 20 درصد جمعیت به صورت هفتگی یا ماهانه اتفاق می‌افتد و حتی 45 درصد جمعیت می‌توانند شواهدی از ریفلاکس یا برگشت اسید معده را به صورت ماهیانه داشته باشند.

 

وی بیان کرد: زخم‌ شدن مری، تنگی‌های مری، بروز سرطان در مری، پوسیدگی دندان‌ها، بوی بد دهان، سرفه‌های مزمن و سوزش گلو از جمله عوارض و علایم درازمدت این بیماری است.

 

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی درباره شیوه تسکین سردل گفت: مهم‌ترین عامل برای تسکین این وضعیت آن است که فرد از اضافه وزن پرهیز کند، از موادی که برگشت اسید را تسهیل می‌کنند؛ مانند سیگار و دخانیات اجتناب کند، از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کند، فرد بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشد و نخوابد بلکه حداقل فاصله صرف غذا تا زمان خواب 1 تا 2 ساعت فاصله داشته باشد، پس از صرف غذا برای خوابیدن از متکای بلند زیر سر خود استفاده کند، در یک وعده غذایی پرخوری نشود و اگر در نهایت با این اقدامات و تغییر شیوه زندگی، مشکل فرد برطرف نشد، باید تحت دارودرمانی قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: افراد مبتلا به سوزش سردل، میوه‌هایی مانند مرکبات را در قبل از خواب مصرف نکنند و همچنین از نوشابه‌های گازدار پرهیز کنند زیرا موجب تشدید رفلاکس می‌شود.

 

علوی با بیان این‌که بیماری ریفلاکس یک بیماری مزمن است، توضیح داد: درمان این بیماری به این صورت نیست که با مصرف 1 یا 2 ماهه دارو مشکل فرد بهبود یابد، بلکه این عارضه مانند فشار خون است و توصیه می‌شود فرد در درازمدت داروهای خود را مصرف کند. داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می‌شود، داروهای بی‌خطری هستند و مصرف آنها در بلندمدت عارضه‌ای ندارد.

 

وی یادآور شد: بیماری ریفلاکس با توجه به زندگی شهرنشینی و ماشینی شدن، در افرادی که دارای اضافه وزن هستند ایجاد می‌شود و دارای هیچ محدوده‌ای سنی خاصی نیست و حتی در کودکان می‌تواند وجود داشته باشد.

 

این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد توصیه کرد: افراد باید به اصول زندگی سالم پایبند شوند، فعالیت بدنی روزانه‌ داشته باشند، از مصرف غذاهایی مانند فست‌فودها و سس‌های تند و از نوشیدن چای داغ پرهیز کنند و به طور کلی عوامل آزاررسان به مری را به حداقل برسانند.

تعداد بازديد: 447 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز