Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 01:08

12
آذر
انزوا، خطر بیماری ذهنی، فلج شدن و نابینایی را افزایش می‌دهد

انزوا، خطر بیماری ذهنی، فلج شدن و نابینایی را افزایش می‌دهد

محققان بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی خود هشدار دادند که انزوای اجتماعی و گوشه نشینی خطر ابتلا به بیماری ذهنی، فلج شدن...

محققان بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی خود هشدار دادند که انزوای اجتماعی و گوشه نشینی خطر ابتلا به بیماری ذهنی، فلج شدن و نابینایی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری mena، تحقیقات پزشکی روی گروهی از موشهای آزمایشگاهی نشان داد: محروم کردن این موشها از ارتباط اجتماعی با یکدیگر و منزوی کردن اجتماعی آنها باعث شد تا سطح ترشح پروتئین میلین (MBP) در آنها کاهش یابد.

بسیاری از نورون ها را لایه‌ای از جنس غشا (پروتئین و فسفولیپد) به نام غلاف میلین پوشانده است. میلین رشته های آکسون و دندریت را عایق بندی می‌کند. میلین موجب می‌شود ک پیام عصبی در آکسون و دندریت سریعتر حرکت کند.

غلاف میلین در قسمتهایی از رشته قطع می‌شود که به این قسمت ها "گره رانویه" گفته می‌شود. بنابراین در گره‌های رانویه، غشای رشته های عصبی در تماس مستقیم با مایع اطرافش قرار دارد. زیرا میلین وجود ندارد. وجود میلین بخصوص در نورون هایی که مربوط به حرکات سریع بدن هستند، بسیار مفید است.

محققان همچنین دریافتند: موشهایی که دچار انزوای اجتماعی بودند، با کاهش تعداد سلولهای ترشح کننده پروتئین میلین خصوصا در بخش مربوط به عاطفه و تفکر پیچیده در مغز و همچنین احتمال تبدیل شدن آن به یک بیماری ذهنی روبرو شدند.

این تحقیقات محققان دانشگاه نیویورک آمریکا نشان داد: به محض اینکه ارتباط اجتماعی موشها با محیط اجتماعی آنها و موشهای دیگر برقرار شد، سطح ترشح این پروتنین بار دیگر به میانگین طبیعی خود بازگشت.

این در حالی است که با کاهش سطح سیگنال های الکتریکی ناشی از کاهش سطح پروتئین میلین، انسان در معرض شماری از بیماریها از جمله انسداد رگها و فلجی اندامهای تحتانی یا نابینایی قرار می گیرد.

محققان پیش از این نیز توصیه کرده بودند که تنهایی یا کناره‌گیری از اجتماع را شیوه زندگی خود نسازید؛ چرا که اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد تنهایی و انزوا به اندازه سیگار کشیدن مضر است.

پژوهشگران آمریکایی نیز بر اساس تحقیقات خود هشدار داده اند: افرادی که تنها زندگی می‌کنند در معرض افسردگی و مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند.

تعداد بازديد: 390 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز