Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 14:03

23
تیر
آشنایی با خاصیت سیب‌زمینی

آشنایی با خاصیت سیب‌زمینی

بسیاری از مردم اگرچه فراوان سیب‌زمینی مصرف می‌كنند، اما آشنایی اندكی با آن دارند؛ آن‌قدر كه در باورهایشان سیب‌زمینی را بی‌بخار و بی‌خاصیت می‌دانند.

 

بسیاری از مردم اگرچه فراوان سیب‌زمینی مصرف می‌كنند، اما آشنایی اندكی با آن دارند؛ آن‌قدر كه در باورهایشان سیب‌زمینی را بی‌بخار و بی‌خاصیت می‌دانند! یا وقتی با سیب‌زمینی‌هایی به رنگ قهوه‌ای، قرمز، بنفش و سفید مواجه می‌شوند، متعجب می‌شوند و می‌پرسند: «سیب‌زمینی است؟!» بنابراین خوب است بدانید:

* بیش از 90 نوع سیب‌زمینی با طعم، اندازه، رنگ و استفاده‌های متفاوت در جهان وجود دارد.

* منبع عظیمی از نشاسته، پتاسیم، ویتامین ث و كلسیم است. درصدهایی از ویتامین B6، مس، منگنز و بسیاری مواد و عناصر مفید دیگر هم دارد.

* بخش اعظم پروتئین، ویتامین ث و بویژه فیبر آن در پوست و بخش نزدیك پوست ذخیره شده است. به همین سبب بهتر است همراه با پوست پخته و مصرف شود.

* به جای جدا كردن پوست، آن را با برس زیر آب بشویید. اگر این شیوه را دوست ندارید و سیب‌زمینی را پوست می‌گیرید، لایه‌ای بسیار نازك از آن را جدا كنید.

* بهترین شكل مصرف آن تنوری است با كالری اندك و فواید بیشتر، بعد آب‌پز و بعدتر و بدتر هم سرخ كرده یا همان خلالی با كالری بسیار زیاد و فواید كمتر.

* در خرید آن دقت كنید كه سفت، با پوستی صاف و به رنگ زرد طلایی یا خاكی باشد، مرطوب نباشد، جوانه و زوائد و ضایعات نداشته باشد؛ و مهم‌تر از همه قسمت‌های سبزرنگ (كه سمی است) در هیچ جای آن دیده نشود.

* جوانه یا قسمت‌های سبز، سمی به نام آلكالوئید تولید می‌كند كه سبب فشار خون، تنگی نفس، سردرد و اسهال شده، اگر زیاد مصرف شود نقیض بی‌بخاری خود را با ایجاد مسمومیت نشان می‌دهد! در آشپزخانه مدام آنها را بررسی كنید تا اگر جوانه زده یا سبز شده‌ است، این قسمت‌ها را جدا كنید.

* سیب‌زمینی‌های نرم و چروك نخرید، زیرا مانده‌ است و بخش زیادی از فیبر و مواد مغذی‌ خود را از دست داده‌ است.

* دقت كنید فروشنده آنها را نشسته باشد. برای نگهداری فقط خاك آن را بگیرید. تا نزدیك‌ترین زمان پخت هم آن را نشویید، چون لایه محافظش را از دست می‌دهد و زودتر خراب و فاسد می‌شود.

* بهتر است در خاك رس نگهداری شود، اما اگر به گلدان و خاك دسترسی ندارید، در جای خشك، خنك و بخصوص تاریك نگاهشان دارید. نور و بویژه نور آفتاب باعث خرابی زودتر و نیز تولید سم در آن می‌شود.

* هیچ‌گاه آن را در یخچال یا فریزر نگذارید، زیرا سبب تبدیل نشاسته به قند و تغییر طعم و مزه آن می‌شوید.

* از نگهداری سیب‌زمینی و پیاز در كنار هم (بخصوص اگر خودتان فروشنده سیب‌زمینی و پیازید) خودداری كنید؛ زیرا این كار به تولید گازی منجر می‌شود كه خرابی و فساد زودتر هر دو محصول را در پی دارد.

* سیب‌زمینی، ادرارآور است و مفید برای كلیه و مثانه. آنزیم‌هایی برای التیام زخم معده دارد. پوره پخته آن برای تسكین ورم‌های خارجی و پوره خام آن برای سوزش و سوختگی‌های جزئی التیام‌بخش است. پوره خام آن اگر به صورت استریل روی پلك گذاشته شود، ورم را می‌خواباند.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

 

برچسب ها: خواص سیب زمینی، سیب زمینی، مصرف سیب زمینی، انواع سیب زمینی، منابع غنی سیب زمینی، ویتامین های سیب زمینی تعداد بازديد: 624 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز