Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:33

2
اسفند
دیدن تلویزیون در زمان امتحانات

دیدن تلویزیون در زمان امتحانات

دختری 10 ساله دارم كه در زمان امتحانات ترم یا میان ترم مدرسه باز هم می خواهد طبق روال قبلی و عادی روزهایی كه امتحان ندارد، همه فیلم ها و كارتون های تلویزیون و مسابقات فوتبال  و برنامه ها را ببیند و در نتیجه به درس هایش نمی رسد و مجبور می شود تا دیر وقت بیدار بماند و در نهایت راندمان كار و تلاشش پایین آمده و نمرات مطلوبی كسب نمی كند . اگر ممكن است بنده را راهنمایی كنید. 

پاسخ ارائه شده توسط: ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره 

 

آنچه شما در باره امتحانات فرزندتان می پرسید ، مختص امتحان نیست و موضوعی است كه بسیاری از خانواده ها  با آن دست و پنجه نرم می كنند. یكی از اتاق نامرتب فرزندش دلخور است. دیگری از كتاب و دفترهایی كه نامرتب نگه داشته می شوند. یكی از زمان خواب كودكش شاكی است و ... همین طور الی آخر.

همه این مشكلات از این جا ناشی می‌شود كه  متاسفانه مقوله "انضباط" ، در زندگی و تربیت اكثر فرزندان ما رعایت نمی‌شود. انضباط را باید از همان كودكی آموزش داد. نمی توان كودك را بدون انضباط بارآورد و در زمان بزرگسالی یا نوجوانی از او  توقع منظم بودن داشت.

مرتب كردن وسایل و اتاق، زمان تماشای برنامه های تلویزیونی، مهمانی رفتن، مطالعه كتاب های داستان ، حتی میزان خوردن و ساعات خوابیدن و ... همه و همه باید از همان ابتدا برنامه منظم داشته باشد و اصول نظم در همه آنها ، به كودك  آموزش داده شود.

حتی پیش از شروع امتحانات،  تماشای برنامه های تلویزیونی باید برنامه داشته باشد. درست نیست كه 24 ساعته تلویزیون روشن باشد و كودك تكالیف خود را در جلوی آن انجام دهد . این هم درست نیست كه كودك هر ساعتی كه دلش خواست بخوابد یا هر چیزی را كه دلش خواست بخورد. بنابراین لازم است از قبل از امتحانات و حتی زمانی كه مدارس تعطیلند برنامه ای را با نظر نوجوانتان تنظیم كنید و هر دو  به آن وفادار بمانید.

برای كودك ، خودتان به تنهایی می توانید برنامه ریزی كنید اما در برنامه ای كه می‌ریزید حتما توان و شرایط كودك را هم در نظر بگیرید. متاسفانه مسئولیت  بخش اعظم بی انضباطی فرزندان ما بر عهده ماست. گاهی این خود والدین هستند كه حوصله نظارت و اعمال موارد انضباطی را با كودك ندارند و در نتیجه كودك ما در زمان رشد بر بی انضباطی خود پا فشاری می كند چون اصولا آنرا بی انضباطی تلقی نمی كند و عادی می بیند و نمی تواند خود را با انضباط جدید سازگار كند.

از طرفی برخی دیگر از والدین به دلیل وسواس یا موارد مشابه سختگیری بیش ازحد بر فرزندان اعمال می كنند كه این هم مخرب است. به هر حال اگر تا به حال به فرزند تان آموزش انضباط و برنامه ریزی نداده اید ، این كار را زودتر شروع كنید و از یكی دو هفته قبل از امتحان ، انضباط جدید را اجرا نمایید تا دخترتان عادت كند و درشروع امتحانات ، بتواند انضباط را بدون فشار تحمل و مراعات كند.

خودتان هم نظارت را بر انضباط جدیدی كه اعمال می‌كنید ، با محبت و البته با  جدیت ، داشته باشید.
 

تعداد بازديد: 620 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز