Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:56

21
آذر
تغذیه سالم و نقش مواد مغذی در سلامتی

تغذیه سالم و نقش مواد مغذی در سلامتی

این دقت و حساسیت شما در مطالعه مطالب علمی- به ویژه مقوله سلامتی - بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی به خاطر داشته باشید متاسفانه بسیاری از مطالب مندرج در سایت‌های معمولی

 د ‌کتر محمد ‌ حضوری  - متخصص تغذیه

 

 سؤال: با سلام. من مدت طولانی هست که مقالات و سایت‌ها در ارتباط با تغذیه سالم و نقش مواد مغذی در سلامتی را مطالعه می‌کنم، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام و دائماً نگران هستم مبادا اشتباهی در مصرف مواد غذایی داشته و سلامتی خود را به خطر انداخته باشم. چه راهکار یا اصولی را باید رعایت کنم؟

جواب : سلام. این دقت و حساسیت شما در مطالعه مطالب علمی- به ویژه مقوله سلامتی - بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی به خاطر داشته باشید متاسفانه بسیاری از مطالب مندرج در سایت‌های معمولی (که اغلب تجاری نیز می‌باشند) یا فاقد پشتوانه علمی هستند و یا با سوگیری و اهداف تبلیغاتی نگاشته می‌شوند. همواره بر این نکته تاکید فراوان داشته و هنوز دارم که پاشنه آشیل سلامتی در ایران، عدم اهتمام و تشریک مساعی بین نهادها و ارگان‌های علمی (نظیر انجمن‌های علمی، انستیتوها و مراکز مردم نهاد)، دستگاه‌های ناظر (نظیر وزارت بهداشت و وزارت صمت) و نهادهای فرهنگی (نظیر صدا و سیما) برای ایجاد یک منبع یا مرکز برای ارائه مطالب علمی و پاسخگویی به سؤالات مردم و جامعه می‌باشد. چنین شرایطی راه را برای سودجویان همورا کرده است!

در نظر داشته باشید در بحث تغذیه سالم رعایت اصول تنوع و حفظ تعادل بسیار مهم است، اما فراموش نکنید که بر اساس اکثر مستندات علمی موجود، حساسیت زیاد و یا داشتن استرس بالا در انتخاب و مصرف مواد غذایی به نوبه خود می‌تواند موجب آسیب و صدمات بسیاری بر سلامتی باشد. همچنین تلاش کنید تا با کنترل علائم کمبودها یا اضافه دریافت مواد غذایی از روش‌هایی نظیر چک‌آپ و آزمایشات دوره‌ای یا سنجش‌های تن‌سنجی نظیر وزن، دور کمر و ... از سلامتی خود مطمئن شوید.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، سلامتی تعداد بازديد: 51 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز