Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:44

29
خرداد
از توده‌های خوش‌خیم پستان نهراسید (2)

از توده‌های خوش‌خیم پستان نهراسید (2)

در صورتی كه سپتوم یا نقاط اكوژن داخل آن گزارش شود، یا نقاط دبرید وجود داشته باشد، یا وجود بخشی از توده توپر در كیست ساده گزارش شود و یا در مواردی كه جدار كیست، در بعضی از قسمت‌ها، كلفت و نامنظم شده باشد.

 

گروه دوم؛ كیست‌های ساده یا Simple Cyst:

كیست‌های ساده چه علایمی دارند؟

در این موارد برخلاف فیبروكیستیك، در بررسی سونوگرافی معمولا 1 كیست منفرد وجود دارد، همچنین در گزارش سونوگرافی، كیست با جداره نازك و یكنواخت، بدون هیچ نوع سپتوم (دیواره) بوده و گزارشی نیز از نقاط اكوژن یا بخش‌های خونی و نیز نامنظمی جدار كیست داده نمی‌شود.

در صورتی كه در گزارش سونوگرافی توده‌های كیستیك ساده، سپتوم یا موارد دیگری وجود داشته باشد، پزشك چه اقدامی برای بیمار انجام می‌دهد؟

در صورتی كه سپتوم یا نقاط اكوژن داخل آن گزارش شود، یا نقاط دبرید وجود داشته باشد، یا وجود بخشی از توده توپر در كیست ساده گزارش شود و یا در مواردی كه جدار كیست، در بعضی از قسمت‌ها، كلفت و نامنظم شده باشد، پزشك مانند توده توپر برخورد می‌كند، یعنی حتما باید بیوپسی كامل انجام شود.

این موارد اغلب بسیار نادر هستند، ولی گزارشات سونوگرافی در این حالات بسیار كمك‌كننده بوده و بیمار، ابتدا كاندید انجام بیوپسی می‌شود.

در مواردی كه بیمار اظهار می‌دارد، توده‌‌ای بزرگ در سینه لمس می‌كند كه ظرف 3-2 هفته رشد كرده، چه تشخیصی داده می‌شود؟

در این حالت كه معمولا در پری‌منوپوز (حوالی یائسگی) و سنین بالای 45 سال رخ می‌دهد، توده‌ای بزرگ، سفت (Tense) و دردناك احساس می‌شود كه به دلیل وجود مایع داخل آن، جدار توده تحت فشار قرار می‌گیرد. در این حالت تشخیص و درمان، به وسیله آسپیراسیون انجام می‌شود.

در مواردی ممكن است از این كیست ساده حدود 300-20 سی‌سی مایع زرد كهربایی یا سبز كدر خارج شود، در این حالت كیست از بین می‌رود كه این نشانه، اولین و آخرین علامت كیست بوده و عود مجدد نخواهد داشت و پس از یكبار تخلیه مشكل بیمار برطرف می‌شود. در این حالت چون سینه به یكباره متورم و دردناك شده، خانم‌ها اغلب دچار ترس و وحشت می‌شوند.

بهتر است خانم‌ها بدانند كه این مورد جزء بهترین و خوش عاقبت‌ترین مشكلات سینه است.

گروه سوم؛ گالاكتوسل یا داكتوسل: در این افراد مجاری بسیار گشاد می‌شوند؛ بخصوص اگر فرد در دوران شیردهی باشد، شیر داخل مجرا جمع شده، غلیظ می‌گردد و ممكن است در معاینه به صورت توده‌ای توپر (Solid) تصور شود.

تشخیص گالاكتوسل (وجود شیر در مجاری پستان) از چه طریق صورت می‌گیرد؟

با آسپیراسیون، شیر غلیظ و آغوز از داخل توده خارج می‌شود، توده نرم شده و جدار آن روی هم می‌خوابد.

اقدامات درمانی پزشك برای بیماران مبتلا به گالاكتوسل كدام است؟

در این افراد، معمولا پس از شیردهی توده از بین می‌رود و هیچ اقدام دیگری لازم نیست و فقط نیاز به كنترل پزشك و معاینه و سونوگرافی تحت نظر وی می‌باشد. در صورتی كه توده پس از پایان دوران شیردهی كوچك نشود، ناچار به جراحی و برداشتن آن قسمت از مجرا هستیم.

بعد از پایان دوران شیردهی، گالاكتوسل ظرف چند ماه ممكن است برطرف شود؟

معمولا 6 ماه طول می‌كشد تا شیر كاملا خشك شود. در صورتی كه پس از 6 ماه توده باقی بماند، داكتواكستازی (گشادی مجرا) باید جراحی شود.

گروه چهارم؛ Cystic Nodularity: در این حالت كیست واقعی وجود ندارد. عموما در خانم‌های نسبتا جوان نزدیك دوره ماهیانه سینه حالت غده غده می‌شود كه در اصطلاح به آن «پشته پشته شدن» گفته می‌شود. در معاینه، ندول‌هایی مثل توده‌های كاذب احساس می‌شود كه اغلب پس از عادت ماهیانه، از بین می‌‌روند.

این حالت در واقع یك تغییر شكل بافتی بوده كه به طور فیزیولوژیك اتفاق می‌افتد و خوش خیم است. علل به وجود آمدن آن اثرات هورمونی است كه درست هنگام پیك استروژن (بالاترین حد آن) اتفاق می‌افتد و احتیاج به درمان خاصی ندارد.

برای تشخیص صحیح توده‌های كاذب، چه توصیه‌ای برای بیماران دارید؟

بهترین زمان برای معاینه سینه، 10-7 روز پس از شروع پریود است، زیرا در غیر این صورت اگر سینه توسط فردی معاینه شود كه تجربه كافی نداشته باشد، با توده اشتباه خواهد شد (معاینه یك هفته قبل از پریود هیچ ارزشی ندارد). در این موارد فقط كنترل و معاینه توسط پزشك توصیه می‌شود.

آیا در بیمارانی كه فیبروكیستیك یا توده‌های خوش‌خیم دارند، احتمال وجود سرطان بیشتر است؟

خیر، در فردی كه توده خوش خیم دارد، به هیچ عنوان ریسك ابتلا به سرطان و بدخیمی وجود ندارد و وجود این علایم در خانم‌ها درصد ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد.

به خانم‌ها توصیه می‌شود در مواردی كه به همراه لمس توده، ترشح خونی وجود دارد، پیگیری به موقع و نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- از توده‌های خوش‌خیم پستان نهراسید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سونوگرافی، بیوپسی، توده‌های كیستیك، فیبروكیستیك، سپتوم، اكوژن، گالاكتوسل، داكتوسل تعداد بازديد: 8288 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز