Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:08

26
فروردین
ناگفته های سرطان دهانه رحم (3)

ناگفته های سرطان دهانه رحم (3)

در روش‌های جراحی، بافت سرطانی به طور كامل تخریب و یا برداشته می‌شود. در بعضی موارد برای جلوگیری از گسترش بیماری حتی لازم است تخمدان‌ها نیز برداشته شوند.

درمان سلول‌های سرطانی: سرطان مهاجم

سلول‌های سرطانی را معمولاً به طریق بیولوژیك، شیمی‌درمانی و یا اشعه درمانی درمان می‌‌‌كنند. برای درمان از یك تیم متخصص استفاده می‌شود كه شامل یك متخصص زنان و یك انكولوژیست است. این پزشكان ممكن است تصمیم بگیرند فقط از یك روش و یا تركیبی از دو روش استفاده كنند.

در روش اشعه‌‌درمانی یا پرتودرمانی با استفاده از اشعه، پیشرفت سلول‌های سرطانی را متوقف و آنها را نابود می‌كنند. پرتو درمانی ممكن است به صورت داخلی یا خارجی انجام شود و یا پزشك تشخیص دهد كه از هر دو نوع تابش استفاده كند. درمان تابش خارجی معمولاً 5 روز در هفته و به مدت 5 الی 6 هفته انجام می‌شود.

البته به میزان گسترش بیماری نیز بستگی دارد. هر بار درمان فقط چند دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد؛ اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی و هزینه بالا؛ به طور كلی از این روش فقط در برخی از مراكز بزرگ درمانی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. در پرتودرمانی داخلی، یك كپسول حاوی مواد رادیواكتیو را به طور مستقیم در دهانه رحم قرار می‌دهند كه اشعه این كپسول، بافت‌های آسیب‌دیده را از بین می‌برد. این درمان در طول یك الی دو هفته تكرار می‌شود و هر كپسول یك الی سه روز در جای خود باقی می‌ماند و وقتی كه كپسول درون بدن است، فرد باید در بیمارستان و تحت نظر باشد.

شیمی‌درمانی عبارت است از، استفاده از داروهای قدرتمند برای كشتن سلول‌های سرطانی. وقتی كه سرطان دهانه رحم به سایر نقاط بدن گسترش یابد، فقط از یك دارو و یا تركیبی از دارو‌ها به روش شیمی‌درمانی استفاده می‌‌شود. در هر صورت شیمی‌درمانی روشی سیستمیك است؛ به این معنی كه جریان موادمخدر در خون به كشتن سلول‌های سرطانی كمك می‌كند.

روش‌های جراحی

در روش‌های جراحی، بافت سرطانی به طور كامل تخریب و یا برداشته می‌شود. در بعضی موارد برای جلوگیری از گسترش بیماری حتی لازم است تخمدان‌ها نیز برداشته شوند. اگر بیماری گسترش یافته باشد، از روش هیستركتومی برای درمان استفاده می‌شود.

در این روش تخمدان ها و گاهاً لوله‌های فالوپ نیز برداشته می‌شوند. علاوه بر این، ممكن است لازم باشد غدد لنفاوی نزدیك رحم نیز حذف شوند. هیستركتومی جراحی بزرگی است كه فقط در صورت رضایت فرد و همسرش انجام می‌شود.

بعد از انجام این عمل، بیمار عوارضی همچون دل درد خواهد داشت و لازم است كه حتماً چند روز در منزل استراحت كند و حتی ممكن است پزشك برای تخلیه ادرار از لول‌های پلاستیكی نازكی به نام كانتر استفاده كند. فعالیت‌های فیزیكی تا چند ماه بعد از جراحی ممنوع می‌شوند؛ اما می‌توان بعد از 8 الی 14 هفته روابط جنسی داشت.

این جراحی تأثیری بر میل جنسی و توانایی آمیزش نخواهد داشت. افراد بعد از این جراحی قادر به بچه‌دار شدن نخواهند بود و همین مسأله از لحاظ عاطفی روی فرد تأثیر خواهد گذاشت و اكثر زنان بعد از این عمل، از لحاظ عاطفی روزهای سختی خواهند داشت. معاینات منظم و پیگیری و انجام تست پاپ اسمیر برای تمامی زنان لازم است. اقدامات احتیاطی به تشخیص زودهنگام سرطان منجر می‌شود.

پیشگیری

معاینات مكرر و پیگیری

انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر (دست‌كم سه بار در سال) بدون در نظر گرفتن سن و از زمان اولین تجربه جنسی

سالانه حداقل 3 بار تست پاپ اسمیر انجام دهید.

دوری از عفونت و رعایت بهداشت

استفاده از كاندوم و جلوگیری از شیوع بیماری ایدز

ترك سیگار و الكل

 

برای خواندن بخش اول - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جلوگیری از سرطان، انواع سرطان، درمان سرطان رحم، سرطان گردنه رحم، سرطان در زنان، درمان سرطان در زنان، جلوگیری از سرطان در زنان تعداد بازديد: 3313 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز