Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 10:39

5
تیر
عوامل موثر در ایجاد بی‌اختیاری ادراری زنان (1)

عوامل موثر در ایجاد بی‌اختیاری ادراری زنان (1)

مشکلات دستگاه ادراری جنبه ای از طیف وسیع اختلالات کف لگن می باشد که زنان را گرفتار می سازد و از نشانه های شایع و پر هزینه آن بی اختیاری ادراری است.

شاداب شاه‌علی؛ كارشناس ارشد مامایی

 

 

مشکلات دستگاه ادراری جنبه ای از طیف وسیع اختلالات کف لگن می باشد که زنان را گرفتار می سازد و از نشانه های شایع و پر هزینه آن بی اختیاری ادراری است. بی‌اختیاری استرسی ادراری (SUI) دفع بی اختیاری ادرار است که در اثر فعالیت های بدنی و یا افزایش فشار داخل شکم روی می دهد.

سرفه، عطسه، زور زدن، پریدن و دویدن از جمله وقایعی هستند که به دنبال آنها احتمال دفع بی اختیاری ادراری در افراد مبتلا به SUI وجود دارد آگاهی بیشتر از بی اختیاری استرسی ادراری نیازمند آشنایی بیشتر با بی اختیاری ادراری در زنان است به همین علت در ابتدا توضیحاتی درباره بی اختیاری ادراری زنان داده خواهد شد:

تعریف بی اختیاری ادراری

تعریف بی اختیاری ادراری قاعدتا باید کار آسانی باشد: زنانی که دچار نشت ادرار هستند باید مبتلا به بی اختیاری ادراری باشند. انجمن بین المللی بی اختیاری که وظیفه تعریف انواع اختلالات عملکردکف لگن را بر عهده دارد، اخیرا بی اختیاری ادراری را به صورت شکایت از هر گونه نشت غیر ارادی ادرار تعریف کرده است. متاسفانه در این تعریف تنوع وسیع این علامت و آشفتگی حاصل از آن لحاظ نشده است.

شیوع انواع مختلف بی اختیاری ادراری به شرح زیر است:

. بی اختیاری استرسی ادرار: 50 درصد

. بی اختیاری فوریتی ادراری: 20درصد

. بی اختیاری مختلط: 30درصد

در مطالعه ای که توسط (Turan) بر روی 1250 زن بین سنین 18 تا 44 سال انجام شده بود شیوع بی اختیاری ادراری 24 درصد ذکر شده است. در مطالعه جمعیت محوری که بر روی 436 زن سوئیسی بین سنین 20الی 59 سال به مدت 5 سال انجام شد شیوع بی اختیاری ادراری در ابتدای مطالعه 6/23 درصد ودر انتهای مطالعه 5/27 درصد بدست آمد.فیتزگرالد  و همکاران در مطالعه خود بر روی 2000 زن شاغل شیوع بی اختیاری ادراری را 57 درصد و شیوع آن را در زنان زیر 50 سال 6/17 درصد ذکر کردند.

انواع بی اختیاری ادراری

1. بی اختیاری استرسی ادراری: که با بی اختیاری ادراری در زمان فعالیت مشخص می شود.2. بی اختیاری فوریتی ادراری: که با نشت غیر ارادی ادرار پیش از رسیدن به دستشویی و با احساس فوریت دفع ادرار مشخص می گردد.

2. بی اختیاری عملکردی ادراری: که به دلیل عوامل غیر مرتبط با مکانیسم فیزیولوژیک دفع ادرار رخ می دهد مثل زنی که نمی تواند با سرعت به دستشویی برود و دچار بی اختیاری ادراری می گردد.4. بی اختیاری مختلط: که هم علائم بی اختیاری استرسی ادراری و هم علائم بی اختیاری فوریتی وجود دارند.

عوامل مؤثر در ایجاد بی اختیاری اداری

1. سن:مطالعات بسیاری شیوع و تشدید بی اختیاری ادراری را با افزایش سن نشان داده اند. این افزایش در شیوع بی اختیاری ادراری در زنان مسن می تواند به علت شلی عضلات کف لگن و بافت همبند حمایت کننده از یورترا باشد. علاوه بر این عوامل مرتبط با سالمندی از جمله یبوست، عدم توانایی در حرکت کردن و یا اختلالات مغزی( از جمله آلزایمر) نیز می تواند احتمال بی اختیاری ادراری را در این طیف سنی افزایش دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- عوامل موثر در ایجاد بی‌اختیاری ادراری زنان- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: بی اختیاری ادراری، بی اختیاری ادراری در زنان، مشکلات دستگاه ادراری، بی‌اختیاری استرسی ادراری، نشت ادرار، انواع بی اختیاری ادراری، علل بی اختیاری ادراری، بی اختیاری مختلط تعداد بازديد: 3133 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز