Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:50

2
اردیبهشت
مراقب افسردگی پس از زایمان باشید (1)

مراقب افسردگی پس از زایمان باشید (1)

افسردگی پس از زایمان ممكن است به دو صورت ایجاد شود. از زمان پس از تولد آغاز و به تدریج در طول چند ماه پس از زایمان شدید می‌شود.

تحریریه كودك سالم

 

 

 

مهم نیست كه چقدر آینده‌نگر هستید و یا اینكه چقدر فرزندتان را دوست دارید؛ به هر حال بچه‌دار شدن امری استرس‌زاست. به دلیل محرومیت از خواب، هجوم یكباره مسئولیت‌های جدید و نداشتن وقت كافی برای رسیدگی به امور شخصی، بسیاری از مادران بعد از زایمان دچار مشكلات عاطفی می‌شوند.

استرس بعد از زایمان كاملاً طبیعی است؛ اما اگر این علائم پس از چند هفته بهبود نیافتند و یا حتی بدتر شدند، ممكن است از بیماری به نام «افسردگی پس از زایمان» رنج ببرند. افسردگی پس از زایمان توانایی شما را در مراقبت از خود و نوزادتان كاهش می‌دهد، ولی با حمایت خانواده و توجه به نیازهای شخصی خود می‌توانید این مشكل را برطرف كرده و به مادری شاد و سالم تبدیل شوید. كودك خود را به دنیا آورده‌اید و مادر شده‌اید.

انتظار می‌رود كه با دوستان و خانواده خود جشن بگیرید و شادی كنید؛ ولی احساسی شبیه گریه كردن دارید و اصلاً شاد نیستید و دچار هیجان، استرس و اضطراب زیادی هستید. ممكن است به نظرتان عجیب برسد، ولی افسردگی و نوسانات خلق و خوی در مادران جدید بسیار رایج است.

اكثر آنها حداقل برخی از علائم آن را تجربه می‌كنند؛ مثل دمدمی بودن، غمگینی، مشكل خواب، تحریك‌پذیری، تغییرات اشتها و ... این علائم معمولاً تا چند روز پس از تولد نوزاد و یا حداكثر تا چند هفته از بین می‌روند. تغییرات هورمونی بدن مادران از مهم‌ترین دلایل این مسئله است.

وقتی كه هورمون‌ها به وضعیت طبیعی برمی‌گردند، دوباره احساس بهتری خواهید داشت. در این مواقع به جز نیاز به حمایت عاطفی همسرتان و استراحت كافی، به هیچ‌ درمان خاصی نیاز نیست.

 نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

در مواردی كه علائم افسردگی پس از چند روز بهبود نیابد، به افسردگی بی‌توجهی نكنید و آن را سرسری نگیرید. در ابتدا برخی از علائم بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ مثلاً نوسانات خلقی، غم، بی‌خوابی، تحریك‌پذیری و ... ولی به مرور زمان و در طولانی مدت این علائم شدت پیدا می‌كنند حتی به افكار خودكشی و یا ناتوانایی در مراقبت از نوزاد نیز تبدیل می‌شوند.

 علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

- بی‌علاقگی به نوزاد و داشتن احساسات منفی به او

 - نگرانی در مورد صدمه زدن به نوزاد

-  عدم نگرانی و توجه به خودتان

-  كاهش لذت، انرژی و انگیزه

-  احساس بی‌ارزشی و گناه

-  تغییر در اشتها و وزن

-  خواب بیش از حد و یا كمتر از حد طبیعی

-  افكار منفی و تمایل به مرگ و خودكشی

افسردگی پس از زایمان ممكن است به دو صورت ایجاد شود. از زمان پس از تولد آغاز و به تدریج در طول چند ماه پس از زایمان شدید می‌شود. در برخی موارد نیز تا چند ماه اول هیچ علامتی وجود ندارد و یكدفعه به طور ناگهانی فرد دچار این حس می‌شود. در موارد شدید، این افسردگی به روان‌پریشی تبدیل می‌گردد.

روان پریشی پس از زایمان نوعی اختلال نادر ولی بسیار جدی است و ارتباط فرد با واقعیت از بین می‌رود. روان‌پریشی پس از زایمان یك اورژانس پزشكی است و از آنجا كه احتمال خودكشی می‌رود، بستری شدن در بیمارستان الزامی است تا امنیت جانی مادر و كودك تأمین شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مراقب افسردگی پس از زایمان باشید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی پس از زایمان، تولد نوزاد، علائم افسردگی، مراقبت از نوزاد، امنیت جانی مادر، روان‌پریشی، مشكلات عاطفی تعداد بازديد: 3192 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز