Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:15

29
آذر
جزییات ورود اومیکرون به ایران؛ احتمال شروع پیک جدید طی سه تا چهار هفته آینده

جزییات ورود اومیکرون به ایران؛  احتمال شروع پیک جدید طی سه تا چهار هفته آینده

درحالی از صبح امروز زمزمه‌های شناسایی امیکرون به‌گوش می‌رسید که وزارت بهداشت ورود سویه جدید به ایران را تایید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ورود سویه امیکرون کرونا به ایران صبح امروز تایید شد. اصغر عبدلی، دانشیار گروه ویروس شناسی پاستور و فناور واکسن برکت در اینستاگرام خود اعلام کرد که اولین مورد کووید-۱۹ با واریانت امیکرون در ایران، در آزمایشگاه ایشان و با یک کیت ایرانی تشخیص داده شده است. ساعتی بعد محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: «در جلسه اضطراری ضمن تایید مشاهده یک مورد از سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا، در خصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد همچنین اعضای ستاد نظرات ‌و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.»

جزییات ورود اومیکرون به ایران/ احتمال پیک جدید طی سه تا چهار هفته آینده

شناسایی امیکرون در تهران

در ادامه محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان این‌که اولین مورد سویه امیکرون در تهران شناسایی شده است، اعلام کرد: «سویه امیکرون جوانان را بیشتر درگیر می‌کند و افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شدند بیشتر امکان گرفتن سویه امیکرون دارند. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند حتما دز سوم واکسن را تزریق کنند.»

او گفت: «تاکنون نخستین موردی که در کشور تشخیص داده شده، آقایی هستند که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند. بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و نیمه شب گذشته، آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است. در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.»

بازگشت محدودیت‌های کرونایی

با اعلام ورود کرونا به ایران حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا «خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد» و گفت: «بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشورمان خواهیم بود. توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با امیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم. میزانی که طول می‌کشد تا امیکرون سرایت یابد، تقریبا ۲.۵ برابر نسبت به دلتا است و ما یک فرصت حداقل چند هفته را داریم.»

همچنین مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با سویه اُمیکرون باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی حفظ شود، بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد.»

در واکنشی دیگر پیام طبرسی، متخصص بیماری عفونی گفت: «امیکرون طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است.»

جزییات ورود اومیکرون به ایران/ احتمال پیک جدید طی سه تا چهار هفته آینده

شیوع امیکرون از کجا شروع شد؟

اوایل آذر ماه بود که زمزمه‌های شیوع گونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا به‌گوش رسید. بعد از همه‌گیری گسترده سویه دلتا که سبب مرگ‌ومیرهای زیادی در جهان شد دانشمندان آفریقای جنوبی از جهش دیگر ویروس کرونا خبر دادند، تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «نوع جدید ویروس کرونا باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است». او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه  Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

نظر بهداشت جهانی درباره امیکرون و علائم آن

ظهور سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون باعث ایجاد وحشت در میان کشورهای مختلف جهان با این حال، سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای از کشورها خواست از واکنش شتاب زده به این موضوع خودداری کنند زیرا متخصصان و دانشمندان این نهاد فعلا در حال ارزیابی میزان مقاومت این سویه در برابر واکسن‌های موجود هستند. با این وجود سازمان جهانی بهداشت که جهش‌های این ویروس را به گروه‌های «سویه‌های نگران کننده» و «سویه‌های مورد توجه» طبقه‌بندی کرد امیکرون را بعد از جهش‌های آلفا، بتا، گاما و کرونای دلتا در جایگاه پنجم سویه‌های نگران کننده قرار داد. همچنین دکتر آندرئا آمون، مدیر «مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری اتحادیه اروپا» در پیامی ویدئویی از کشورهای اروپا خواست تا اقدامات فوری برای گسست زنجیره انتقال بیماری کووید-۱۹ انجام دهند و اجازه ندهند سیستم‌های بهداشتی بار دیگر با مشکل ازدیاد بیمار و کمبود امکانات رو به رو شوند.

گفتنی‌ست برخی کارشناسان پنج علامت آبریزش بینی، سردرد، خستگی(خفیف یا شدید)، عطسه و گلو درد را به‌عنوان نشانه‌های اصلی امیکرون معرفی کردند.

 

برچسب ها: ویروس کرونا، پیک ششم کرونا، اومیکرون تعداد بازديد: 284 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز