Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:31

15
فروردین
سپری کردن سوگ !

سپری کردن سوگ !

متاسفانه روزهای عید و بهار امسال بوی عید و بهار نمی دهند . تعدادی از هموطنان ما به خاطر شیوع بیماری فوت کرده و تعدادی سوگوار و داغدار شده اند .

 رکسانا خوشابی -کارشناس ارشد مشاوره

 تحریریه زندگی آنلاین : متاسفانه روزهای عید و بهار امسال بوی عید و بهار نمی دهند . تعدادی از هموطنان ما به خاطر شیوع بیماری فوت کرده و تعدادی سوگوار و داغدار شده اند . با این که سوگواری باید به شکلی طبیعی انجام بشود تا فرد سوگوار گرفتار تبعات منفی عدم سوگواری درست نشود ، اما متاسفانه برخی توصیه ها توسط اطرافیان به افراد سوگوار می شود که از نظر علمی اشتباه هستند .

فرد سوگوار سه مرحله ی اصلی و کلی در سوگ دارد که باید هر سه مرحله را کامل و تمام طی کند . البته این سه مرحله زیر مجموعه ها و جزییاتی نیز دارد که لازم است از همگی آنها به سلامت بیرون بیاییم.  این سه مرحله حدود یک سال به طول می انجامند . بنابراین انتظار نداشته باشید کسی بتواند یک شبه از سوگ بیرون بیاید .

 

مرحله اولِ سوگواری تخلیه کامل هیجانی است . گریه و زاری و ناله و آه و فریاد یا هر کاری که احساسات فرد را به طور کامل تخلیه کند . مرحله دوم باور است ، باور به این که عزیز ما رفته و دیگر بر نمی گردد . بسیاری از افراد نمی توانند باور کنند عزیزشان فوت کرده و همچنان منتظر آمدن او ، تماس تلفنی یا پیامک های او هستند . این موضوع طبیعی است و فرد باید به مرور بپذیرد که فرد فوت شده رفته و دیگر بازنمی گردد. در مرحله سوم لازم است سازگاری رخ دهد . سازگاری با زندگی ، بدون فرد فوت شده . این مرحله ، خصوصا برای کسانی که در زمان زنده بودن فرد فوت شده ، با او نزدیک بوده و وقت زیادی می گذراندند یا منافع مشترک زیادی داشته اند از جدیت بیشتری برخوردار است . تحقیقات نشان می دهند که هر یک از این سه مرحله باید بطور کامل سپری شوند و هر مرحله حدود 4 ماه به طول می انجامد .

 بیشتر بخوانید:

در قرنطینه چه کنیم ؟

با هم تاب بیاوریم !

برخی از توصیه های غلط اطرافیان ، در زمان سوگواری عبارتند از :

  • نباید گریه کنی یا فریاد بزنی و زاری کنی .این توصیه غلط است و فرد سوگوار باید تا می تواند تخلیه هیجانی شود .
  • بهتر است داروهای آرام بخش یا ضد افسردگی مصرف کنی . این توصیه غلط است . داروها برای سوگ نیستند برای افسردگی تجویز می شوند اما نه برای سوگ . چون فرد سوگوار باید با غم و اندوه خود در تماس باشد و آن را از سر بگذراند . نه این که پوستین بپوشد تا غم را حس نکند . غم سوگ باید حس شود و فرد به سلامت از آن بیرون بیاید وگرنه تا داروها قطع شوند ، سوگواری شروع خواهد شد و این بار کسی هم نیست که هم درد فرد باشد چون سایرین در مراحل بعدی سوگ قرار گرفته اند .
  • بهتر است با مسافرت یا تلویزیون نگاه کردن یا ... سرگرم شوی. این توصیه هم غلط است . منظور این نیست که سوگوار تلویزیون تماشا نکند یا مسافرت نرود اما هر کاری که می کند نباید جلوی سوگواری او را بگیرد . او نباید بیهوده سر خود را گرم کند . برای سوگوار ، سوگواری بهترین ترمیم است .
  • بهتر است سر مزار نروی . این توصیه هم غلط است . اگر بیماری واگیر داری موجود نباشد و خطر بیماری افراد سوگوار را تهدید نکند رفتن بر سر مزار هم به گریه و تخلیه هیجانی و هم به باور کردن درد فوت عزیز کمک خواهد کرد .
  • مرگ عزیز را از کودکان پنهان کنید . این توصیه غلط است .حتما باید به کودکان در باره ی مرگ توضیح داد . گاهی می توان از یک گل کمک گرفت که در گلدان خشک می شود و ما به کودک مرگ را بطور طبیعی و با مشاهده گل خشک شده توضیح می دهیم .اگر نمی توانیم مرگ عزیز کودکی را برای او توضیح بدهیم از روانشناس کودک کمک بگیریم .
  • نباید خشمگین یا دلخور باشی یا احساس گناه کنی. بروز این احساسات یا احساسات مشابه در افراد سوگوار کاملا طبیعی هستند . ممکن است همه سوگواران چنین عواطفی را تجربه کنند . اگر سوگواری به درستی انجام شود ، این عواطف هم به مرور از بین می روند و سوگواران به زندگی طبیعی خود بر می گردند .

به سهم خودم ، به همه هموطنان  سوگوار تسلیت می گویم . روح عزیزان تان غرق در نور الهی باشد .

برچسب ها: رکسانا خوشابی، زندگی آنلاین، از دست دادن عزیز، کرونا ویروس، ویروس کرونا، سوگواری، مراسم عزاداری تعداد بازديد: 545 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز