Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:17

23
تیر
نقش فناوری بی سیم در جامعه

نقش فناوری بی سیم در جامعه

گسترش فناوری‌‌های بی‌‌سیم، به ویژه تلفن‌‌های همراه، سرعت بسیاری گرفته است. بنابر تحقیقات مشخص شده که تا پایان قرن جاری 22 درصد از این کشورها نیز به فناوری بی‌‌سیم مجهز خواهند شد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین


توسعه فناوری بی‌‌سیم از حدود 40 سال گذشته تاکنون توانسته موجب تفاوت بسیاری در نحوه تماس‌های تلفنی شود.

امروزه فناوری بی‌سیم، به مردم دنیا اجازه داده که به راحتی با یکدیگر تماس بگیرند و یا اینکه امکان گفتگوی یک ابزار با ابزار دیگر را فراهم کرده و یا خدماتی که می‌‌تواند کیفیت زندگی افراد یک جامعه را بهبود بخشد، ارائه داده است.

تاثیر فناوری بی‌‌سیم روی جامعه مدرن امروزی بسیار عمیق بوده است. اطلاعات از هر کجای دنیا به راحتی و با سرعتی باورنکردنی به دیگر مردم دنیا می‌‌رسد.

با فناوری بی‌‌سیم دیوارهای ارتباطی سنتی قدیم فروریخته و مردم به راحتی از حال یکدیگر باخبر می‌‌شوند.

ویژگی‌های فناوری بی‌‌سیم

فناوری بی‌سیم با ویژگی‌های زیر توانسته تاثیر قدرتمندی روی زندگی مردم داشته باشد:

1- حضور در همه جا

در حال حاضر بیش از 6 بیلیون تلفن همراه در دنیا وجود دارد. صدها میلیون ماشین با استفاده از اینترنت به هم متصل هستند.

فناوری بی‌‌سیم تقریبا همه جا حضور دارد. مراقبان سلامتی با استفاده از ابزارهای بی‌‌سیم به بیماران-حتی در نقاط دورافتاده- به راحتی دسترسی دارند.

افراد می‌‌توانند با استفاده از اینترنت به حساب‌‌های بانکی خود دست یابند.

هر کس در هر نقطه از این کره خاکی هم که باشد، می‌‌تواند از خدمات مختلف فناوری بی‌‌سیم بهره مند شود.

2- قابلیت کنترل از راه دور

این ویژگی فناوری بی‌‌سیم باعث شده است افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌‌کنند هم بتوانند از خدمات شهری و برنامه‌های کاربردی اینترنتی بهره مند شوند و تعاملات اجتماعی آنها با دیگر افراد جامعه‌شان افزایش یافته و به

حد مطلوبی برسد.

3- کم شدن فاصله بین اطلاعات

توانایی رفتن فناوری بی‌‌سیم به هر نقطه در هر زمان دلخواه، موجب شده است که اطلاعات به راحتی جمع آوری و به دیگر نقاط ارسال شود.

این مزیت باعث توانمند شدن افراد در فراهم کردن خدمات شهری و همچنین بهره مند شدن از آن خدمات شده است.

در ادامه مقاله به تاثیر فناوری بی‌‌سیم روی زندگی مردم در حوزه‌های مختلف رفاهی به اختصار اشاره شده است.

فناوری بی‌‌سیم در کشورهای در حال توسعه

دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای در حال توسعه، به اندازه وسعت استفاده آن در اروپا و آمریکای شمالی نبوده است.

با این حال گسترش فناوری‌‌های بی‌‌سیم، به ویژه تلفن‌‌های همراه، سرعت بسیاری گرفته است. بنابر تحقیقات مشخص شده که تا پایان قرن جاری 22 درصد از این کشورها نیز به فناوری بی‌‌سیم مجهز خواهند شد.

هزینه گسترش شبکه‌های خطوط زمینی ارتباطات بسیار بالاست و به همین دلیل فناوری‌‌های بی‌‌سیم، مردم را قادر می‌‌کند که با هزینه‌ای بسیار کمتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اثر فناوری بی‌‌سیم روی بهداشت و سلامت

ارتباطات بی‌‌سیم روی مراقبت‌‌های بهداشتی و سلامتی در دور افتاده ترین نقاط دنیا و همچنین بهبود توزیع اطلاعات و درمان‌‌های پزشکی، نقش موثری داشته است.

به طور مثال این روزها کارکنان مراقبت از سلامتی "اوگاندا" با استفاده از ابزارهای دستیار دیجیتال شخصی مانند تلفن‌‌های هوشمند می‌‌توانند همچون پل ارتباطی، فاصله بسیار زیاد بین مراقبت‌‌های بهداشتی و مناطق دور افتاده را پر

کنند.

آنها با استفاده از ابزارهای بی‌‌سیم ارتباطی اطلاعات پزشکی، دستوراالعمل‌‌های درمان بیماری و دیگر اطلاعات لازم در این خصوص را ارسال می‌‌کنند.

به طور مثال، زمانی استفاده از این ابزارها جلوی شیوع تب حصبه را گرفته بود.  

یاری رسان هنگام فجایع

از زمانی که فناوری بی‌‌سیم وارد زندگی مردم شد، خبررسانی در خصوص فجایع مختلف در سراسر دنیا شکل تازه‌ای به خود گرفت.

بدین ترتیب که هر رویداد در جهان در لحظه و بدون معطلی به گوش دنیا رسیده و همین مساله باعث می‌‌شود که مردم خیلی سریع به کمک بازماندگان حوادث روند.

همچنین ابزارهای ارتباطی بی‌‌سیم به سرعت مردم را از بلایای طبیعی قریب‌الوقوع آگاه کرده و به مردم زمان کافی برای آماده شدن در برابر این رویدادهای فاجعه بار می‌‌دهد.

همچنین پس از پایان این اتفاق‌‌ها، افراد سریع‌تر می‌‌توانند با هم ارتباط برقرار کرده و شرایط را به وضع عادی برگردانند.

حفاظت زیست محیطی

فعالیت‌‌های محیط زیستی با ظهور فناوری بی‌‌سیم، توانایی‌‌های جدیدی به دست آورد.

با استفاده از دوربین‌‌های تلفن‌‌های همراه می‌‌توان حرکات و عادات زندگی گونه‌های مختلف موجودات حیات وحش را مشاهده کرد و در حفاظت از آنها کمک نمود.

گروه‌‌های فعال در زمینه محیط زیست با راه انداختن کمپین‌های اینترنتی و یا ارسال پیامک، مردم را به محافظت از محیط زیست تشویق می‌‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که این روش از آگاه سازی نسبت به روش‌‌های گذشته، نتیجه بسیار بهتری به دست می‌‌دهد.

ارتباطات تجاری

ارتباطات بی‌‌سیم اثری عمیق روی چگونگی ارتباط شرکت‌‌ها با هم داشته و در تماس بودن با مشتری‌‌ها را در سراسر دنیا آسان تر کرده است. این ویژگی روی رشد بازار کار بسیار موثر بوده است.

در واقع فناوری بی‌‌سیم موجب ایجاد مشاغل بسیاری شده و افراد را قادر می‌‌کند با وجود نداشتن دفتر یا محل کاری فیزیکی، حرفه ای در دنیای مجازی راه انداخته و مشتری‌‌های خاص خود را داشته باشد.

گزارش‌‌های خبری

ارتباط‌‌های بی‌‌سیم حتی روی پوشش خبری اثرگذار بوده است و هرکس در هر کجای دنیا که ابزاری بی‌‌سیم در دست داشته، گزارشگری بالقوه بوده است و هر رویدادی تقریبا در همان لحظه و از نگاه‌‌های مختلف گزارش و ثبت می‌‌شود.

دوربین‌‌های تلفن‌‌های همراه به مردم امکان فیلمبرداری از صحنه‌ها و ارسال آن تصاویر به سراسر دنیا را می‌‌دهد.

اخیرا در هند سیستم پخش اخبار بر اساس تلفن‌‌های هوشمند فعال شده است که به ساکنان روستاهای دورافتاده امکان ارسال گزارش‌‌های خود از اخبار و رویدادهای منطقه‌شان را می‌‌دهد.

سرگرمی

امروزه ارتباطات بی‌‌سیم باعث به وجود آمدن روش‌‌های بیشمار جدید سرگرمی شده است.

ابزارهایی مانند تلفن‌‌های هوشمند به برنامه‌های کاربردی بسیاری مجهز شده‌اند که با آنها می‌‌توان به طور مثال کتاب و روزنامه را دانلود و مطالعه کرد.

بازی‌‌های اینترنتی انجام داد. همچنین از تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها و شنیدن موسیقی‌‌ها لذت برد.

مردم با وجود تلفن‌‌های هوشمند و همچنین تبلت‌‌ها می‌‌توانند تا هر زمان که نیاز باشد خود را سرگرم نگهدارند.

معضلات اجتماعی

فناوری ارتباطات بی‌‌سیم، به مردم یک جامعه کمک می‌‌کند که به راحتی از یک موضوع خاص اجتماعی که با آن توافق دارند، حمایت کنند و یا اینکه در مورد مسائل و مشکلات اجتماع، اطلاعات و عقاید یکدیگر را رد و بدل کنند.

همچنین وجود این فناوری‌‌ها به آنها کمک کرده که در خصوص مسائل جامعه خود با یکدیگر بیشتر در تعامل باشند.

نقش فناوری در تحصیل

اگرچه ابزارهای همراه، عاملی در حواس پرتی محصلان در مؤسسه‌های آموزشی تلقی می‌‌شود و بیشتر معلم‌‌ها، آوردن تلفن همراه به کلاس درس را قدغن کرده اند اما همین ابزارهای بی‌‌سیم توانسته اند در ارائه مطالب آموزشی،

دستیارهای خوبی برای معلم‌‌ها باشند.

به طور مثال، یکی از معلم‌‌های ریاضی که خطوط موازی و عمود بر هم را به شاگردان خود یاد داده بود، از آنها خواست که با استفاده از تلفن‌‌های همراه، عکس‌‌هایی از این خطوط از محیط زندگی شان گرفته و برای معلم خود ایمیل کنند.

در موارد دیگر هم می‌‌توان از این ابزارها به شکلی خلاقانه برای آموزش استفاده کرد. امروزه مدارس دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته، با استفاده از اینترنت در کلاس‌‌های درسی، دانش آموزان را آموزش می‌‌دهند.

اقتصاد و خدمات شهری زیر سایه شبکه‌های دیجیتالی

شهرهای سراسر دنیا همیشه با مشکلاتی چون تراکم جمعیت، ایمنی و امنیت، مدیریت آب و زباله، دسترسی به تحصیل و مراقبت‌‌های بهداشتی مناسب مواجه بوده اند.

واحدهای کسب و کار و مدیران شهری با کمک یکدیگر به دنبال روش‌‌هایی کارآمد برای حل معضلات فوق و همچنین فراهم کردن خدمات بیشتر برای مردم، بوده اند.

فناوری بی‌‌سیم همچون شبکه‌های دیجیتال اینترنتی توانسته است بسیاری از مشکلات را حل کرده و با مرتبط کردن مردم و اشیاء، خدمات شهری و مدیریت زیرساخت‌ها را با بهترین کیفیت ارائه دهد.

اینترنت و شبکه‌های دیجیتالی توانسته‌اند با سود بیشتر و هزینه‌های کمتر در زمینه مدیریت زیرساخت‌ها در خدمت شهرها باشند.

برنامه‌ریزی‌‌های شهری و توسعه آن به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر از گذشته انجام می‌‌شود. خدمات دولت الکترونیک، سریع تر و بی‌‌دردسرتر به مردم ارائه می‌‌شود.

اقتصاد شهر و محله‌‌هایی که به این فناوری مجهز هستند، توسعه بسیاری داشته است. خدمات و بهره وری بهبود یافته و بدین ترتیب کیفیت زندگی شهروندان بهتر شده است.

وای- فای و تاثیر آن در زندگی شهری

از دیگر ابزارهای بی‌‌سیم که در خدمت مردم هستند، می‌‌توان به وای-فای عمومی اشاره کرد.

با استفاده از این فناوری مردم می‌‌توانند به راحتی با استفاده از تلفن‌‌های هوشمند، تبلت و یا ابزارهای دیگر در هر کجا که هستند، به اینترنت متصل شوند.

در واقع زندگی در شهرهایی که به ابزارهای بی‌‌سیم مجهز هستند، راحت و آسان‌تر می‌‌گذرد و این شهرها سرمایه گذاری‌ها، کسب و کارهای جدید، گردشگری (با ارائه تورهای مجازی، مردم به بازدید از اماکن تاریخی تشویق می‌‌شوند)

و شهروندان جدید بسیاری را به خود جلب می‌‌کنند و توسعه و رفاه شهر بیش از گذشته می‌‌شود.

 

برچسب ها: تکنولوژی، فناوری بی سیم، فناوری های بیسیم، فناوری های بی سیم، دنیای ارتباطات، انواع فناوری بی سیم، فناوری شبکه بی سیم، مقاله فناوری بی سیم، وای فای تعداد بازديد: 1806 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز