Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:55

9
شهریور
آشنایی با نحوه ارائه خدمات مختلف مشاوره حقوقی

آشنایی با نحوه ارائه خدمات مختلف مشاوره حقوقی

به دلیل آگاهی اندک افراد در جامعه از قوانین و مقررات، تقریبا در بیش‌تر زمینه‌ها مشاوره با یک مشاور حقوقی لازم و ضروری است. در این مطلب می‌خواهیم به خدماتی که مشاوران حقوقی می‌توانند ارائه دهند بپردازیم تا درک بهتر و بیش‌تری از لزوم مراجعه به مشاوره حقوقی

به دلیل آگاهی اندک افراد در جامعه از قوانین و مقررات، تقریبا در بیش‌تر زمینه‌ها مشاوره با یک مشاور حقوقی لازم و ضروری است. در این مطلب می‌خواهیم به خدماتی که مشاوران حقوقی می‌توانند ارائه دهند بپردازیم تا درک بهتر و بیش‌تری از لزوم مراجعه به مشاوره حقوقی داشته باشیم.

 

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی شخصی است که به دلیل آگاهی و تحصیل در رشته‌های حقوقی می‌تواند در موضوعات مختلفی که نیازمند آگاهی از قواعد و قوانین حقوقی و جاری کشور است، مشاوره حقوقی بدهد. 

به عبارت دیگر مشاور حقوقی متخصص به شخصی گفته می‌شود که علاوه بر تحصیلات حرفه‌ای خود در شغل‌های وکالت، می‌تواند به شغل مشاوره نیز پرداخته و به شرکت‌ها و افراد در زمینه‌های حقوقی مانند امور قراردادها، حل اختلافات و دعاوی مشاوره دهد.

 

تفاوت وکیل با مشاور حقوقی

شاید در نگاه اول مشاور و وکیل یکی باشند. اما بین این دو در عین شباهت‌هایی که با هم دارند، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. وکیل حقوقی به شخصی گفته می‌شود که دارای پروانه وکالت بوده، روند رسیدگی به پرونده را پیگیری کرده و می‌تواند در دادگاه‌ها و مراجع قضایی از حقوق موکل خود دفاع نماید. یک مشاور حقوقی شخصی است که می‌تواند لزوما پروانه وکالت نداشته باشد و اما با آگاهی به قوانین و مقررات و بررسی وضعیت و شرایط پرونده و موقعیت و با در نظر گرفتن قوانین و آیین دادرسی کشور، راهنمایی‌های لازم حقوقی را به شخص مشاوره‌گیرنده بدهد.

حضور یک مشاور حقوقی متخصص در شرکت‌ها باعث می‌شود تا وی با تسلطی که به قوانین و مقررات دارد و تجربه‌ای که طی سال‌ها کار در امور حقوقی به دست آورده است، کمک ‌کند تا افراد انتخاب‌های درستی داشته باشند و با تصمیمات به‌جا و اصولی مبتنی بر قانون، از ورود خسارت به آن‌ها جلوگیری شود. در واقع حضور مشاور حقوقی خوب و مشاوره با وی، علاج واقعه قبل از وقوع است. مشورت کردن با بهترین متخصص حقوقی شمارا از مشکلات آتی حفظ خواهد کرد.

 

خدماتی که یک مشاور حقوقی ارائه می‌دهد، چیست؟

مشاوران حقوقی در موسسات یا سامانه های حقوقی یا به صورت انفرادی می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات حقوقی را به افراد یا سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ ارائه دهند. مشاوره حقوقی در امور حقوقی مربوط به روابط خصوصی اشخاص نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

از سوی دیگر چنین فردی می‌تواند در امور کاری و اداری، امور مربوط به مهاجرت، امور تجاری و مسائل بین‌المللی و سایر امور حقوقی نیز به اشخاص مشاوره حقوقی تخصصی را ارائه دهد.

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مشاوره حقوقی دریافتی کیفیات لازمه رو دارا هست توجه کنید که از فردی مشاوره دریافت کنید که جز وکلای پایه یک دادگستری یا کارآموز وکالت باشد. کارشناس حقوقی ممکن است در بعضی موضوعات پاسخگوی شما باشد اما توجه کنید که مشاوره حقوقی دریافتی از سوی وکلای متخصص از لحاظ کیفی احتمالا بهتر از مشاوره حقوقی دریافتی از سوی غیر وکلا خواهد بود.

 

اما در یک نتیجه‌گیری کلی خدمات مشاور حقوقی را می‌توان در سه دسته زیر بیان کرد:

  • امور قراردادها: در تمام قراردادهای ریز و درشتی که بین افراد مختلف و سازمان‌های حقوقی بسته می‌شود، حضور مشاور حقوقی جهت ارائه مشاوره حقوقی تخصصی الزامی است. وی با توجه به حوزه فعالیت شرکت یا سازمان و حتی شخص، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد، نکات ضروری را بیان کرده و به عقد قراردادها نظارت می‌کند تا جلوی هرگونه ضرر و زیان‌های آتی را بگیرد.
  • امور مربوط به دعاوی حقوقی و کیفری: درگیرشدن در دعاوی و شکایات گوناگون چه در میان افراد حقیقی و چه در بین شرکت‌ها و سازمان‌های حقوقی، یکی از رایج‌ترین اتفاقات دنیای امروز است. طرفین در این دعاوی یا نقش خواهان (طرح‌کننده‌ دعوا) را دارند یا نقش خوانده (کسی که دعوایی علیه او طرح شده است). نقش مشاور حقوقی در دعاوی، تهیه و تنظیم انواع دادخواست‌ها و لوایح گوناگون و ارائه مشاوره حقوقی لازم است. اگر مشاوری پروانه وکالت داشته باشد نیز می‌تواند به عنوان وکیل در دعاوی وارد عمل شود.
  • خدمات پژوهشی: انجام امور پژوهشی مرتبط با استراتژی‌های شرکت یا حل و فصل مسائل حقوقی از دیگر زمینه‌های فعالیت یک مشاور حقوقی متخصص است. کاری که مشاور حقوقی در زمینه پژوهشی انجام می‌دهد این است که با مطالعات حقوقی و جمع‌اوری اطلاعات پیرامون موضوع مورد نظر پیشنهادهایی در آن خصوص ارائه می‌کند.

 

قبل از مراجعه به مشاور حقوقی برای دریافت مشاوره به چند نکته توجه داشته باشید:

  • شاید در قدم اول هزینه مشاوره‌های حقوقی، شما را از رفتن نزد مشاور باز دارد اما باید بدانید منفعتی که از مشورت با مشاور حقوقی می‌گیرید در انتها به مراتب بسیار بیش‌تر از هزینه‌ای ‌است که برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی پرداخت می‌کنید. 
  • حتما نسبت به سابقه و تجربه و تحصیلات مشاور حقوقی پرس‌و‌جو کنید. از رضایت سایر مراجعه‌کنندگان به این مشاور اطلاع کسب کنید. تعارف را کنار بگذارید و مشاوری را انتخاب کنید که آگاه‌تر و باتجربه‌تر است.
  • اکثر مشاوران حقوقی سایت مشاوره دارند. شما می‌توانید به سایت آن‌ها مراجعه و نسبت به تخصص و حیطه کاری آن‌ها تحقیق کنید.
  • حتما با توجه به موضوعی که با آن روبه‌رو هستید از مشاور حقوقی متخصص و مرتبط با آن حوزه مشورت بگیرید.
  • صداقت را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید بهترین راه حل برای مشکل شما پیدا شود و بهترین تصمیم را بگیرید مشاور را از جزییات پرونده و تمام مدارک خود آگاه کنید.
برچسب ها: وکیل، رپورتاژ آگهی، وکالت تعداد بازديد: 362 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز