Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:18

17
بهمن
نکاتی راجع به ورزش کردن در دوران بارداری

نکاتی راجع به ورزش کردن در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری اگر با تایید پزشک و رعایت موارد مهم باشد نه تنها خطر ندارد بلکه مفید می باشد

به گزارش خراسان : وقتی مادر باردار ورزش می‌کند، خون‌رسانی به جفت و جنین افزایش می‌یابد. علاوه بر آن ورزش مادر باردار می‌تواند باعث افزایش آمادگی جسمانی و تسهیل در زایمان وی شود. زنان بارداری که از بارداری تک جنینی فاقد مشکل و لکه بینی برخوردار هستند، می‌توانند در این دوران، برنامه ورزشی را که پیش از بارداری دنبال می‌کردند ادامه دهند. اما به طور کلی باید با مشورت پزشک یک سری برنامه‌های تغذیه‌ای و ورزشی برای ماه‌هایی از بارداری که شکم بزرگ‌تر و وزن مادر سنگین‌تر می‌شود، مدنظر قرار داد و اما ادامه مطلب:

 

 داشتن برنامه ورزشی متفاوت در ماه‌های مختلف

 در سه ماه اول بارداری به دلیل این‌که جنین کوچک است و وزن مادر زیاد نیست، ممکن است نیاز به کالری زیادی نباشد اما با افزایش وزن مادر و جنین، میزان نیاز به کالری افزایش می‌یابد بنابراین نوع تغذیه و ورزش شکل دیگری می‌گیرد.

 ورزش در این مادران باردار ممنوع

مادران باردار دارای چند قلو، خونریزی یا جنین ریزی و همچنین مادران بارداری که تغییرات دهانه رحم آن‌ها نارسایی‌هایی دارد یا سابقه سقط مکرر داشته یا فشار خون بارداری دارند باید در حد فعالیت‌های روزمره تحرک داشته باشند و از ورزش دوری و با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند.

 ورزش در دوران بارداری و فواید آن

ورزش زیاد و رژیم‌های سنگین در این دوران اصلا قابل قبول نیست.  میزان اضافه وزن در طول دوران بارداری ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است که این میزان در مادران لاغر یا چاق متغیر است اما به طور کلی برای پیشگیری از اضافه وزن در دوران بارداری، برنامه غذایی و ورزشی بهترین گزینه است.

توجه

در دوران بارداری شکم برآمده به دیافراگم و ریه فشار می‌آورد و نفس کشیدن را دچار مشکل می‌کند بنابراین مادران باردار باید به‌اندازه‌ای ورزش کنند که احساس ناراحتی نداشته باشند. در حقیقت، بدن انسان به خودی خود یادآوری می‌کند که چه میزان ورزش برای بدن مفید یا طاقت فرساست پس باید به زبان بدن توجه داشت.

 فقر آهن در مادر باردار باعث ضعف در خون‌رسانی بهتر و نفس‌کشیدن بهینه می‌شود. پس مادر بارداری که فقر آهن دارد و در هنگام ورزش دچار تنگی نفس و ضعف می‌شود باید مطابق دستور پزشک برای برطرف کردن  کمبود آهن در بدن بکوشد. نحوه خوابیدن مادر باردار هم در تشدید مشکل نفس کشیدن بی‌تاثیر نیست و پیشنهاد می‌شود از سه ماه اول به بعد، مادر به هیچ عنوان روی شکم نخوابد و بهترین خوابیدن را که خوابیدن به پهلوی چپ است، انتخاب کند.

 نکات ورزشی که مادر باردار باید رعایت کند

3  ساعت بعد از وعده غذایی ورزش نکنند و پس از ورزش هم یک میان وعده کوچک حتما استفاده کنند. همچنین از ورزش در محیط‌های گرم یا ارتفاعات پرهیز کنند ضمن این که نباید ورزش باعث ناخوشی یا وارد آمدن ضربه و فشار بر شکم شود.  مادران باردار دارای شرایط با ثبات و سالم می‌توانند همانند دیگر زنان ۱۵۰ دقیقه در هفته یعنی ۳۰ دقیقه در پنج روز هفته فعالیت هوازی در حد متوسط داشته باشند و در کنار آن مصرف مایعات فراموش نشود.

برچسب ها: رژیم غذایی، ورزش، بارداری، زایمان، لاغری بعد از زایمان تعداد بازديد: 170 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز