Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:26

16
اسفند
مهم‌ترین علائم بارداری

مهم‌ترین علائم بارداری

بارداری و حاملگی یکی از لذت بخش‌ترین حالت برای خانم‌هاست. البته دقیق‌ترین راه برای تشخیص حاملگی آزمایش خون بارداری است. تجربه لذت باردار و مادر شدن واقعاً شیرین است. شاید این سؤال پیش بیاید که از کجا بفهمیم باردار شده‌ایم.

تحریریه زندگی آنلاین : بارداری و حاملگی یکی از لذت بخش‌ترین حالت برای خانم‌هاست. البته دقیق‌ترین راه برای تشخیص حاملگی آزمایش خون بارداری است. تجربه لذت باردار و  مادر شدن واقعاً شیرین است. شاید این سؤال پیش بیاید که از کجا بفهمیم باردار شده‌ایم. همه زنان هنگام آغاز بارداری علائم مشابه را تجربه نمی‌کنند و علائم تجربه شده در زنان به‌شدت متفاوت است.یک زن در زمان بارداری لزوماً علائمی شبیه به بارداری‌های پیشین خود یا بارداری دیگران را تجربه نمی‌کند، ولی علائم خاصی مانند نبود دوران قاعدگی و افزایش وزن در همه‌ حاملگی‌ها مشترک است. در این مقاله به بررسی مهمترین علائم بارداری می‌پردازیم.

 بیشتربخوانید:

10مورد از مهم‌ترین علائم بارداری دوقلو را بشناسید

تکرر ادرار

یکی از علائم حاملگی تکرر ادرار است. چرا که به دلیل تغییرات هورمونی پس از ۸ – ۶ هفته پس از باردار این علائم ظاهر می‌شود.  تکرر ادرار دلایل دیگری مانند دیابت و عفونت مجاری ادرار نیز می‌تواند داشته باشد.

یبوست

وقتی خانمی باردار است، هورمون پروژسترون که عملکرد سیستم گوارش را کند می‌کند،  افزایش خواهد یافت و این امر سبب یبوست شخص می‌شود. برای درمان یبوست باید آب بخورید، ورزش کنید. همچنین مصرف فیبر درمان مناسبی برای یبوست است.

تغییرات روحی و عاطفی

یکی از نشانه‌های حاملگی تغییرات احساسی و روانی و گاه احساس افسردگی است. دلیل این تغییرات روحی تغییرات هورمونی  است و در سه ماه اول حاملگی دیده می‌شود.

سردرد و کمردرد

سردرد و کمردرد در برخی از خانم‌ها جزو علائم حاملگی به‌حساب می‌آید.

سرگیجه و ضعف کردن

یکی از علائم اصلی بارداری سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شده عروق، کاهش فشارخون و کاهش قند خون در بانوان  می‌باشد. شخص دائم حالت تهوع دارد.

لکه بینی و گرفتگی

باید بدانید که چند روز پس از لقاح نطفه خود را به دیواره پرخون رحم می‌چسباند که این اتفاق ۱۲ – ۶ روز پس از لقاح انجام شده و ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در مادر می‌کند. همچنین مادران باردار ممکن است شاهد ترشحات سفید رنگ شیر مانند باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی می‌باشد. در صورت هرگونه بوی بدی حتماً به پزشک مراجعه کنید. چون احتمال دارد عفونت ادرار گرفته باشید.

تغییرات پستان‌ها

یکی از علائم حاملگی تغییر در سینه است. درواقع طبق بررسی‌های به‌دست‌آمده پستان‌ها پس از ۱ یا ۲ هفته بعد از باردارشدن، به دلیل تغییرات هورمونی بزرگ‌تر، سفت‌تر و کمی دردناک خواهند شد. همچنین ممکن است رنگ نوک سینه تیره‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

مراقبت های بهداشتی زنان باردار در معرض کرونا

اسهال در حاملگی

 

 

 

عقب افتادن عادت ماهانه

یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی قطع شدن قاعدگی است. پس اگر پریودی‌تان عقب افتاد ممکن است باردار باشید. البته در عقب افتادن قاعدگی دلایل دیگری مانند افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استرس، اختلالات هورمونی، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری و خستگی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

تمایل یا تنفر از غذا (اصطلاحاً ویار)

ویار داشتن از اوایل بارداری آغاز می‌شود و ممکن است تا پایان این دوره با شما همراه باشد. به‌عکس در برخی از زنان می‌تواند به شکل تنفر از غذا (حالت تهوع نسبت به غذای مشخص) نیز می‌تواند رخ دهد.

تغییرات خلقی از نشانه‌های بارداری است

در طول سه‌ماهه اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، زنان باردار ممکن است تنش، استرس و دیگر عوامل را تجربه کنند.

بالا بودن دمای کلی بدن

چنانچه دمای بدن شما در ابتدای روز و قبل از خوردن صبحانه بالا به نظر می‌رسد و این حالت را تا ۲۱ روز مداوم داشتید؛ احتمال بارداری در شما وجود دارد.

علائم اولیه بارداری چه موقع شروع می‌شوند؟

این علائم در برخی از زنان در سه ماه اول بارداری و در بعضی دیگر در طول بارداری رخ دهد. علائم بارداری به علائم پیش از قاعدگی شباهت دارد به همین دلیل تشخیص را غیرممکن می‌سازد. ولی آیا نشانه‌های بارداری برای همه زنان یکسان است؟ علائم حاملگی در زنان متفاوت است. آن‌ها ممکن است در کیفیت یا شدت این علائم متفاوت باشند، و حتی علائم حاملگی یک زن ممکن است برای همان زن در حاملی بعدی یکسان نباشد. و این علائم ممکن است در بخش‌های مختلف دوران بارداری رخ دهد در این بخش به بررسی علائم بارداری در مراحل ابتدایی و پایانی بارداری می‌پردازد.

  بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای مصرف دارو در بارداری

تغذیه ماه به ماه در دوران بارداری

 

 

 

خود مراقبتی‌های لازم

رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند به حفظ وزن و کاهش علائم ناخوشایند بارداری کمک کند. پس از سه‌ماهه اول از ورزش‌های طولانی‌مدت و دراز کشیدن به پشت اجتناب کنید.

کفش راحتی بپوشید به‌ویژه اگر ورم پا دارید.

برای برداشتن فرزندانتان یا وسیله سنگین از روی زمین ابتدا زانوی خود را خم کنید و سپس آن را بردارید.

روی تشکی سفت و با یک بالش به پهلو بخوابید.

لباس زیر نخی و راحت و مناسب انتخاب کنید.

بیشتر غذاهای فیبردار مثل میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید.

برای جلوگیری از تهوع و سوزش معده وعده‌های غذایی کوچکی بخورید. از غذاهای چرب پرهیز کنید و مایعات کافی بنوشید.

 

 

علائم بارداری یا سندرم پیش از قاعدگی؟

بسیاری از نشانه‌های اوایل بارداری مثل حساسیت پستان‌ها، خستگی، تغییرات خلقی، گرفتگی خفیف عضلات، درد کمر و دیگر موارد علائمی است که زنان پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند. تا زمان نتیجه آزمایش هیچ راهی برای تعیین بارداری یا پی‌ام اس وجود ندارد.

 

برچسب ها: بارداری، علائم بارداری، تغذیه در بارداری، ویار، علائم بارداری پسر، علائم بارداری دختر تعداد بازديد: 401 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز