Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:01

10
مرداد
فشار خون بالا در دوران بارداری (1)

فشار خون بالا در دوران بارداری (1)

بخش اول- فشار خون مقدار فشار و نیرویی است كه از جانب خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. شخصی كه فشار خونش بیش از (mmHg) 140، فشار خون انقباضی و یا (mmHg) 90، فشار خون انبساطی باشد، به فشار خون بالا دچار است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

فشار خون مقدار فشار و نیرویی است كه از جانب خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. شخصی كه فشار خونش بیش از (mmHg) 140، فشار خون انقباضی و یا (mmHg) 90، فشار خون انبساطی باشد، به فشار خون بالا دچار است. به طور كلی فشار خون بالا، فرد را در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی، سكته، نارسایی‌های قلبی و بیماری‌های كلیوی قرار می‌دهد.

 فشار خون بالا و عوارض آن در دوران بارداری

اگر چه بیشتر خانم‌هایی كه در دوران بارداری فشار خون بالایی دارند، كودكان سالمی به دنیا می‌آورند، اما این مسئله می‌تواند هم به مادر و هم به جنین آسیب‌هایی را وارد كند. خانم‌هایی كه فشار خون بسیار بالا دارند، معمولا به مشكلات كلیوی و برخی دیگر از ارگان‌های بدن دچار می‌شوند.

به دنیا آوردن كودكان بسیار كم وزن و زایمان زود هنگام، از دیگر عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری است. بسیاری از خانم‌هایی كه به فشار خون بسیار بالا مبتلا هستند، مسمومیت بارداری را تجربه می‌كنند و مسمومیت بارداری با خطرات جدی برای مادر و جنین همراه است.

 تشخیص پره‌اكلامپسی

متاسفانه، با هیچ نوع تست و آزمایشی نمی‌توان این بیماری را پیش‌بینی كرد. علائم مهم آن فشار خون بالا و دفع پروتئین از ادرار است. سایر علائم شامل سردردهای مداوم، تاری دید، حساسیت زیاد به نور و دل درد می‌باشد. این علائم ممكن است با سایر اختلالات نیز همراه باشند.

با مراجعه منظم به پزشك متخصص در طول دوران بارداری و قبل از آن می‌توان فشار خون و میزان پروتئین ادرار را كنترل كرد. سونوگرافی نیز وضعیت جنین را مشخص می‌كند. گاهی اوقات پزشك، آزمایش خون را نیز توصیه می‌كند.

 پره‌اكلامپسی چیست؟

پره‌اكلامپسی وضعیتی است كه معمولا از اواخر هفته بیستم بارداری شروع می‌شود. در این حالت، فشار خون بالا می‌رود و مادر از طریق ادرار، پروتئین دفع می‌كند. پره‌اكلامپسی روی جفت اثر می‌گذارد و به كلیه، كبد و مغز مادر نیز آسیب می‌زند. پره‌اكلامپسی باعث حمله ناگهانی مغزی می‌شود، كه به آن «تشنج آبستنی» می‌گویند. 

این وضعیت برای جنین نیز خطرات جدی به دنبال دارد؛ مثل وزن بسیار پایین، زایمان زود هنگام و به دنیا آوردن جنین مرده. تا به حال هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد وضعیت پره‌اكلامپسی پیدا نشده است.

 رابطه فشار خون بالا و پره‌اكلامپسی

تاثیر فشار خون بالا در دوران بارداری روی افراد، متفاوت است و پره‌اكلامپسی معمولا باعث افزایش احتمال فشار خون بسیار بالا و مشكلات قلبی نمی‌شود. ممكن است خانم‌هایی كه اصلا فشار خون بالا نداشته‌اند، در هفته بیستم بارداری به پره‌اكلامپسی دچار شوند. برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

هنوز لازم است تحقیقات بیشتری در مورد عوارض و تاثیرات فشار خون بالا در درازمدت انجام شود. با این همه، می‌توان به جرات گفت افزایش فشار خون در دوران بارداری مسئله مهمی است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

 هر چند كه دلایل بروز فشار خون بالا هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما با روش‌های بالا می‌توان تا حدودی این وضعیت را تحت كنترل در آورد. بعد از زایمان نسبت به فشار خون بالای خود بی‌تفاوت نباشید و وضعیت را مرتبا پیگیری كنید تا از خطرات بعدی نیز در امان بمانید.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر پره اكلامپسی هستند؟

 خانم‌هایی كه به فشار خون بسیار بالا دچارند (فشار خون بالا قبل از بارداری)  خانم‌هایی كه در بارداری سابق خود به فشار خون بالا و یا پره‌اكلامپسی دچار بوده‌اند (به خصوص آنهایی كه در اوایل بارداری‌شان این وضعیت را داشته‌اند)  خانم‌هایی كه قبل از بارداری چاق بودند  خانم‌هایی كه در سنین پایین‌تر از 20 و بالاتر از 40 سال باردار می‌شوند  مادرانی كه بیش از یك جنین در شكم‌شان دارند (دوقلو، سه قلو و ...)  افرادی كه به بیماری‌های دیابت، كلیه، روماتیسم و سل دچار هستند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- فشار خون بالا در دوران بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری های قلبی، فشار خون، فشار خون بالا، دوران بارداری، فشار خون بارداری، تشخیص پره‌اكلامپسی، پره‌اكلامپسی چیست تعداد بازديد: 962 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز