Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:20

23
آذر
آيا شوهرها تغيير پذيرند - بخش اول

آيا شوهرها تغيير پذيرند - بخش اول

بهترین، زیباترین و منطقی‌ترین، راهی كه یك زن می‌تواند انتخاب كند و برای تغییر روابط با شوهر خویش (در جهت مثبت) به آن متوسل شود، این است كه زندگی را از نگاه شوهرش برای خود ترسیم كند!

محمدرضا دژكام؛ روانشناس، مشاور ازدواج و خانواده، عضو انجمن روان‌شناسی ايران، عضو انجمن مشاوره ايران

 

 

آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید كه همه ما انسان‌ها، گاهی نیاز به ایجاد برخی تغییرات در رفتار و گفتارمان داریم؟ بی‌شك برای آنكه بتوانیم از زندگی فردی و اجتماعی خود نهایت استفاده را ببریم، نیازمند تحول و دگردیسی هستیم و این فرآیندی است غیرقابل انكار! چرا كه بنا به مقتضیات زمانی و مكانی و پیدایش شرایط متفاوت باید در صدد رفع برخی از عقاید، دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و خلق و خوی خود باشیم؛ البته به روش درست، عاقلانه و اصولی.

ایجاد تغییرات مثبت در آدمی، می‌تواند بیانگر نوعی تحول رویكرد شخص نسبت به خویش، جامعه و زندگی باشد. پس چه بهتر كه همواره سعی كنیم اگر قرار است تغییر و دگرگونی خاصی شكل بگیرد، از نوع مثبت و سازنده‌اش باشد تا بتوانیم روند رو به رشد در زندگی داشته باشیم. با توجه به آنچه گفته شد، می‌خواهیم درباره این موضوع با شما سخن بگوییم كه «چگونه شما خانم‌ها می‌توانید در شوهران خود تغییر مثبت به‌وجود ‌آورید؟!»

شاید این موضوع یكی از بنیادی‌ترین رویكردهای علم نوین روانشناسی در امور خانواده و روابط زناشویی و رسیدن به فرآیندی مثبت در زندگی مشترك باشد. بنابراین با بررسی دقیق و كارشناسانه این موضوع، خواهیم توانست به این مهم دست یابیم! البته این واقعیت میسر نخواهد شد، مگر با همكاری و تشریك مساعی طرفین؛ یعنی مساعدت و پذیرش زن و مرد كه بتوانند این مقوله را برای یكدیگر طرح و اجرا نمایند. از دیدگاه روانشناسی ممكن است پس از مدتی زن پی ببرد، برخلاف آنچه فكر می‌كرده، اصلاً مایل نبوده و نمی‌خواسته با مردی كه آشنا شده ازدواج كند.

شاید در این بین پرسش‌هایی ذهن زن را به خود مشغول سازد، سوال‌هایی از قبیل: «شاید او را در آینده آن‌گونه كه فكر می‌كنم، نتوانم دوست بدارم!»؛ «بی‌شك نكاتی در او دیدم كه ارزش زیادی برای من داشته است!» توصیه می‌شود كه در این قبیل موارد، زن شایسته است اندكی تفكرو تأمل كرده و یكطرفه به قاضی نرود.

او باید اجازه دهد شوهرش نیز حرف‌های خود را بزند تا به این ترتیب، برآیند درست و معقولی از نگرش طرفین نسبت به هم به‌وجود آید. بی‌شك، باید اذعان كرد كه هنر «گوش كردن» آن هم از راه درست و اصولی می‌تواند روابط زناشویی را هر چه بهترو زیباتر سازد؛ زیرا آنگاه كه مرد احساس كند شریك زندگی یا به عبارتی همسرش به طرز فكر، دیدگاه و نگرش‌های او توجه و تأمل می‌كند و مجال اندیشیدن و بیان كردن را به او می‌دهد، از این طرز رفتار همسرش لذت خواهد برد و در نهایت روابط زناشویی به معنای واقعی كلمه به لذت و خوشحالی وصف‌ناپذیری منجر خواهد شد.

توصیه مهم روانشناسی

بهترین، زیباترین و منطقی‌ترین، راهی كه یك زن می‌تواند انتخاب كند و برای تغییر روابط با شوهر خویش (در جهت مثبت) به آن متوسل شود، این است كه زندگی را از نگاه شوهرش برای خود ترسیم كند! به‌عبارت دیگر، تلاش كند تا برای صمیمی‌تر شدن رابطه خود با شوهرش، به‌جای اینكه پافشاری و اصرار بیش از حد از خودش نشان دهد، اندكی واقع‌بینانه‌تر، منطقی‌تر و عاقلانه‌تر به او و زندگی‌اش نگاه كند.

آن‌گاه خواهید دید كه شوهرش چه نگرش و دیدگاهی در زندگی مشترك خواهد داشت. این‌گونه بهتر می‌توان به نتیجه دلخواه و مورد نظر رسید و این حقیقتی است كه در علم نوین روانشناسی و در روابط زنان و مردان در زندگی مشترك زناشویی به وضوح دیده می‌شود!

ادامه مطلب

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، روابط زناشویی، زناشویی، زن و شوهر، تغییر در زندگی مردان تعداد بازديد: 1163 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز