Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 22:03

21
اسفند
روش‌های نگهداری از زاموفیلیا در منزل

روش‌های نگهداری از زاموفیلیا در منزل

گل زاموفیلیا به جواهر زنگبار شهرت دارد، از خانواده فیلندرون، اسپاتی و آگلونما می‌باشد و در یک تقسیم‌بندی بزرگ‌تر، جز گیاهان آراسته که شیپوری یا علفی هستند به شمار می‌آیند. گیاه زامیفولیا جز گیاهان مقاومت بالا

به قلم : میلاد نشاطی - کارشناس اقتصاد کشاورزی

 

تحریریه زندگی آنلاین : گل زاموفیلیا به جواهر زنگبار شهرت دارد، از خانواده فیلندرون، اسپاتی و آگلونما می‌باشد و در یک تقسیم‌بندی بزرگ‌تر، جز گیاهان آراسته که شیپوری یا علفی هستند به شمار می‌آیند. گیاه زامیفولیا جز گیاهان مقاومت بالا، نگهداری آسان، برگ‌های همیشه‌سبز و براق، جایگاه ویژه‌ای در خانه‌ها وادارات دارد و همیشه مدنظر و انتخاب طراحان دکوراسیون داخلی بوده است. گیاه زاموفیلیا در عامیانه مشهور به گیاهیست که از بین بردن آن، به‌مراتب سخت‌تر از نگهداری آن است و به‌اصطلاح گیاه کمدی نام‌برده می‌شود. زیرا این گیاه دارای غده‌یا ریزوم است و می‌تواند، آب را در خود به مدت طولانی ذخیره کند و با نور کم نیز سازگار است پس‌خرید زاموفیلیا را به کسانی که دنبال گیاهان مقاوم هستند، حوصله نگهداری گل و گیاه ندارند، محیط زندگی‌شان بی‌نور یا کم‌نور می‌باشد و یا در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند توصیه می‌شود. این گیاه بومی مناطق گرمسیری ازجمله شرق آفریقا، جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی می‌باشد که در رنگ‌های سبز، بلک یا سیاه و ابلق دیده می‌شود، طول شاخه‌های این گیاه به 120 سانتی‌متر می‌رسد و دارای جفت برگ‌های چرمی می‌باشد که در دو طرف شاخه می‌روید و به‌ندرت دچار خزان می‌شود.

بیشتربخوانید:

روش های نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

 

 

 

خاک مناسب

این گیاه باید دارای خاکی سبک، متخلخل و دارای زهکشی زیاد باشد تا آب به‌راحتی از آن عبور کرده و خارج شود تا با توجه به حساس بودن غده‌ی زاموفیلیا به آبیاری بیش‌ازحد، باعث پوسیدگی ریشه نشود.

 

دمای مناسب

زاموفیلیا با توجه به زیستگاه خود، هوای نسبتاً گرم را ترجیح می‌دهد و جز گیاهان مقاوم‌به‌گرما می‌باشد. اما این بدان معنی نیست که این گیاه را در معرض گرمای شدید آفتاب و یا کنار منابع گرمازا قرار دهید، چراکه باعث گرمازدگی و پختگی برگ‌های این گیاه می‌شود. 

 

آب مناسب

زاموفیلیا جز گیاهان کم آب به‌حساب می‌آید، در صورت آبیاری بیش‌ازحد، ریشه‌های گیاه دچار گندیدگی و پوسیدگی می‌شود و درنتیجه ساقه‌های گیاه شروع به شل شدن و سپس جدا شدن از غده می‌کنند. میزان آبیاری زاموفیلیا، رابطه مستقیمی با گرمای محیط، نور محیط و همچنین رطوبت اطراف گیاه دارد و به‌طورکلی باید توجه داشت که زاموفیلیا با خشکی رابطه‌ی بهتری دارد پس درنتیجه هرزمانی که نسبت به آبیاری مجدد، تردید داشتید، بهتر است آبیاری را انجام ندهید .

اما اگر تصمیم به آبیاری گرفتید، حتماً بررسی کنید که یک‌سوم از رویه گلدان خشک‌شده باشد، جهت آشنایی با نحوه انجام این بررسی، می‌توانید مقاله 8 روش برای تشحیص زمان مناسب آبیاری گیاهان را مطالعه کنید. با تمام این صحبت‌ها، اگر محیط در شرایط متعادل باشد، بهتر است هر 10 الی 15 روز یک‌بار اقدام به آبیاری مجدد کنید. آبیاری حتماً باید با آب راکدی که 3 الی 4 روز در فضای باز بوده و کلر آن از بین رفته است، انجام گیرد. جهت این کار، می‌توانید آب را در پارچ و یا شیشه نوشابه ریخته و درب ظرف را باز گذاشته و در کنار گیاهان بگذراید تا علاوه بر تامین رطوبت گیاهان، بتوانید با آن، آبیاری کنید و دقت کنید که آب به‌مرورزمان از گلدان خارج شود. همچنین می‌توانید در مقاله روش‌های صحیح و درست آبیاری، با شیوه‌های گوناگون آبیاری آشنا شوید.

 بیشتر بخوانید:

روش نگهداری از زاموفیلیا

به‌طورکلی زاموفیلیا، جز گیاهان کم‌توقع با نگهداری آسان به شمار می‌آید که هرکسی به‌راحتی می‌تواند در خانه یا محل کار از آن مراقبت کند اما این گیاه نیز مانند گیاهان دیگر، دارای نکات کلیدی در نگهداری و پرورش می‌باشد که با دانستن آن‌ها می‌توانید یک گیاه شاداب و همیشه‌سبز داشته باشید.

 

نور مناسب

زامیفولیا در دسته گیاهان مقاوم به کم‌نوری قرار می‌گیرد که در سایه و یا نور مصنوعی مانند لامپ رشد به‌خوبی دوام می‌آورد. اما با توجه به این‌که این گیاه ، بومی مناطق مرطوب و گرمسیری می‌باشد، در مکان‌هایی که نور زیاد غیرمستقیم وجود دارد، به عملکرد حداکثری می‌رسد و رشد سریعی دارد. پس بهتر است گیاه را در فاصله معین از پنجره‌ای قرار دهید که آفتاب اول صبح و یا آفتاب عصرگاهی که نور نسبتاً ملایمی است به گیاه بتابد. در نظر داشته باشید، گیاه را در معرض نور مستقیم وسط روز که شدید می‌باشد قرار ندهید چراکه گرمای بیش‌ازحد نور خورشید، باعث بی‌حالی و خم شدن برگ‌های زاموفیلیا می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن‌ نگهداری از کاکتوس

سانسوریا؛ مناسب ترین گیاه آپارتمانی

15گل سایه‌دوست را بشناسید

 

 

برچسب ها: گیاهان آپارتمانی، کاکتوس، گل و گیاه، قلمه زدن، زاموفیلیا، آگلونما، تکثیر، آبیاری، کود برگ تعداد بازديد: 161 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز