Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:03

17
آبان
سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت اول

سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت اول

بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و كوچكی آن در عمق 6/. سانتیمتری تا 2/5 سانتیمتری خاك می‌كارند.

تحریریه ماهنامه خدمات شهری

 

بطور كلی لازم است بذر سبزیجات را داخل جعبه قدری تنگ‌تر از معمول كاشت و برای آنكه تمام فصل بتوان از یك نوع سبزی استفاده نمود بذر هر سبزی را به فاصله دو هفته در هر جعبه می‌كارند و از آنجائیكه سطح آپارتمان و یا ایوان و پشت بام برای اجرای این برنامه كافی نخواهد بود می‌توان ترتیبی داد كه جعبه‌ها روی هم و به فاصله روی هم و به فاصله 20 سانتیمتر از یكدیگر روی داربست‌های فلزی یا چوبی قرار گیرند. در مورد بوته‌هایی كه گل و میوه می‌دهند مانند خیار، كلم گل و كدو بادنجان بایستی با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به گرده افشانی مصنوعی نمود چون در محیط آزاد، زنبور و سایر حشرات این كار را انجام می‌دهند. 

برای آنكه خاك گلدان تقویت شود 3 تا 4 كیلو آهك و یك و نیم تا دو كیلو سوپر فسفات به هر مترمكعب خاك گلدان مخلوط می‌كنند از آنجائیكه خاك گلدان احتیاج به تقویت مرتب دارد بایستی هر هفته گلدان را با یك كود شناخته شده تقویت نمود. سطح خاك گلدان بایستی همیشه یك رطوبت نسبی داشته باشد وهر روزه به آن سركشی نمود. چنانچه محل گلدان در پاسیو و یا راه پله و یا نمای ساختمان می‌باشد لازم است بطور مرتب به آن رسیدگی شود بطوریكه تا آخرین مرحله گل دادن و رسیدن میوه همیشه شاداب باشد. بوته‌هائی مانند گوجه فرنگی و فلفل و بادنجان برای این منظور بسیار مناسبند. گلدان سبزیجاتی مانند تربچه، كاهو كه رشد سریع دارند و پس از رسیدن آن را از ریشه در می‌آورند و در محل مناسبی قرار می‌دهند كه مرئی و منظر نباشد. 

بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و كوچكی آن در عمق 6/. سانتیمتری تا 2/5 سانتیمتری خاك می‌كارند و مادام كه ئانه سبز نشده بایستی خاك را مرطوب نگه داشت. معمولاً عمق كاشت 4-5 برابر طول بذر می‌باشد. تخم‌های ریز را كمتر زیر خاك می‌كارند مانند تخم هویج و جعفری و كاهو كه روی آنها بیش از 2-3 میلیمتر خاك لازم ندارد.

در صورتیكه تخم اسفناج و تربچه بیش از 1/5 یانتی متر خاك می‌دهند و تخم‌های درشت مانند نخود و لوبیا را باید 3 سانتیمتر خاك داد. بعضی تخم‌ها را مانند هویج و اسفناج، شلغم، لوبیا از همان وهله اول در محل اصلی می‌كارند و بعضی دیگر مانند گوجه فرنگی، تره فرنگی برای آنكه بهتر رشد نموده و قوی بشوند محتاج نشاء كردن هستند بنابراین آنها را در خزانه كاشته و بعد در محل مورد نظر نشاء می‌كنند. مهمترین مرحله پرورش و كاشت و برداشت سبزیجات همین مرحله است.

کاشت شنبلیله 

خواص دارویی: كاهش قند خون، التهابات عصبی و پوستی، رفع گرفتگی عضلات، مقوی قلب، گواتر. ضد فشار خون، خستگی و كوفتگی بوده و بذر آن بصورت كوبیده با نبات برای مغز بسیار مهم است. (منبع فسفر) و دم كرده آن برای رفع گرفتگی عضلات مفید می‌باشد

زمان كاشت: اواسط پائیز و نیاز به زمستان گذرانی دارد

روش كاشت: از آنجائی كه بذر شنبلیله مشكل جوانه زنی دارد و دیر سبز می‌شود باید 24 ساعت قبل بذر را خیساند و بعدا به فواصل 2/5 الی 5 سانتیمتر در عمق مناسب كاشت و روی آن را با ماسه و یا خاك برگ می‌پوشانیم
بهنگام برداشت محصول باید توجه داشته باشیم كه كمی بالاتر از سطح خاك بچینیم و جوانه رویشی قطع نشود.

کاشت تره 

خواص دارویی: خون ساز است به همین دلیل افرادی كه غلظت خون بالا دارند نباید از تره استفاده كنند. برای دستگاه گوارش مفید است ولی برای مینای دندان مضر است و مینای دندان را از بین می‌برد، بخور یا دم كرده آن برای بیماریهای تنفسی و آسم بسیار مفید است.

زمان كاشت: با توجه به شرایط آب وهوائی منطقه متفاوت است و بهترین زمان مناسب آن آبان و یا بعد از 15 اسفند یا 15 فروردین است.

روش كاشت: بهنگام كاشت، بذر را با ماسه به نسبت یك به یك مخلوط كرده و در خاك سبك در عمق ./5 تا 1 سانتیمتر كاشته و روی آن را با ماسه یا خاكبرگ می‌پوشانیم.
بهنگام چیدن تره نیز باید توجه داشته باشید كه كمی بالاتر از سطح خاك بچینیم و جوانه رویشی قطع نشود.

کاشت هویج 

خواص دارویی: سیستم گوارش را تنظیم می‌كند، انسداد عروق را باز می‌كند، شب كوری را از بین می‌برد، باعث تقویت لثه شده و در درمان پیوره موثر است از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌كند. بدلیل وجود آنتی اكسیدان‌ها پیری را به تعویق می‌اندازد و از بروز سرطان كبد جلوگیری می‌كند و در افراد مبتلا از درد آن می‌كاهد.

پوست هویج: زبری و خشكی پوست را از بین می‌برد برای این منظور می‌توان هویج رنده شده را دم كرده و روی قسمت‌های پوسته پوسته شده قرار دهیم.

زمان كاشت: بهار (15 فروردین)

روش كاشت: چون بذر هویج دوتایی است باید ابتدا آن را نصف كرده و در عمق 2 سانتیمتری كاشته شود.
بهنگام كشت هویج نباید از كود حیوانی و ازته استفاده كنیم و در خاك مورد استفاده سنگ و كلوخی نباشد جون باعث می‌شود ریشه‌های فرعی در اطراف غده هویج رشد كنند و حالت چنگالی پیدا می‌كنند. ظروف مناسب برای كاشت هویج در منازل گلدان‌های عمیق و یا ظروف پلاستیكی مخصوص نگهداری نان است.

 

سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت دوم

 

برچسب ها: روش کاشت سبزیجات، کاشت شنبلیله، کاشت تره، کاشت هویج، سبزیکاری در منزل تعداد بازديد: 2777 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز