Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:13

28
دی
با زباله‌های خانگی کمپوست بسازید

با زباله‌های خانگی کمپوست بسازید

چرا وقتی می‌توانیم از زباله‌های خانگی خودمان بهترین کود را بسازیم آنها را دور میریزیم و محیط زیست خود را آلوده می‌کنیم؟ با تهیه کمپوست از برخی زباله‌های تر می‌توانیم به بهترین شکل از آن‌ها بهره‌وری کرده

  چرا وقتی می‌توانیم از زباله‌های خانگی خودمان بهترین کود را بسازیم آن‌ها را دور میریزیم و محیط زیست خود را آلوده می‌کنیم؟ با تهیه کمپوست از برخی زباله‌های‌تر می‌توانیم به بهترین شکل از آن‌ها بهره‌وری کرده و علاوه بر کاهش زباله‌های خانگی بهترین و مغذی‌ترین کود را برای گیاهان باغچه یا گلدان خود تهیه کنیم.

زباله، بخصوص زباله‌های‌تر و شیرابه‌های آن یکی از معضلات زیست محیطی است، در حالی که می‌تواند یکی از بهترین مواد غذایی برای خاک و تغذیه گیاهان باشد. این به ما بستگی دارد که چگونه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، ما می‌توانیم با جداسازی زباله‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها کمپوست تهیه نماییم تا با کاهش میزان زباله به محیط زیست کمک کرده و خاکی غنی برای رشد گیاهان تهیه کنیم. با ما همراه باشد تا در کنار روش تهیه کمپوست با فواید آن نیز آشنا شوید.

کمپوست چیست؟

کمپوست به کودی مغذی و طبیعی گفته می‌شود که طی یک فرآیند طبیعی پوسیده شدن یا تجزیه مواد آلی موجود در زباله‌ها توسط میکروارگانیسم‌ها در شرایط کنترل شده تهیه می‌شود.

مزایای کمپوست

بسیاری از مردم به دلایل محیطی و سلامت شخصی تصمیم به کمپوست‌سازی می‌گیرند. برخی از مزایای کمپوست عبارتند از:

کمک به کاهش زباله بدین صورت که افراد به جای ریختن مواد غذایی خاص یا زباله‌های حیاط در سطل زباله، می‌تواند آن را کمپوست کند.

کمک به کاهش هزینه‌های جمع‌آوری زباله

بالا بردن مواد مغذی خاک با استفاده از کمپوست

کاهش گاز متان موجود در محل‌های دفع زباله

تامین کودهای طبیعی و کاهش نیاز به کودهای شیمیایی

بالا بردن بازده محصولات کشاورزی

کمک به بهبود خاک بی‌کیفیت و احیای جنگل‌ها، تالاب‌ها و زیستگاه‌ها

کمک به خاک برای جلوگیری از آلوده شدن با زباله‌های خطرناک

کمک به خاک برای حفظ رطوبت و کاهش نیاز به آبیاری

کاهش میزان دی اکسید کربن موجود در جو

کاهش میزان استفاده از آفت‌کش‌ها و داشتن محصولات کشاورزی سالم‌تر

با زباله‌های خانگی کمپوست بسازید

بیشتربخوانید:

روش های نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

 

 

مواد لازم برای تهیه کمپوست

کمپوست به چهار ماده نیاز دارد:

۱- ماده سبز که دارای نیتروژن بالا است و اسیدهای آمینه و پروتئین را برای کمپوست فراهم می‌‎کند. مواد سبز شامل؛ ضایعات میوه و سبزیجات، پوست، هسته و دانه ها، تفاله قهوه و فیلتر قهوه، کود گیاهخواران مانند گاو، گوسفند و بز، نان، پیتا، غلات و پوسته تورتیلا، برنج و ماکارونی پخته شده، گیاهان و ادویه‌جات، ترشی‌جات و آجیل، پوسته تخم مرغ له شده (نه سفیده یا زرده تخم مرغ)

۲- ماده قهوه‌ای که سرشار از کربن است و شامل؛ ماده قهوه‌ای ماده‌ای غنی از کربن است و شامل؛ برگ‌های مرده، یونجه و کاه، شاخه‌های درخت، مقوا، تراشه‌های چوب و خاک اره، خاکستر شومینه، روزنامه خرد شده، تکه‌های گل، گیاهان آپارتمانی، چای برگ شل و چای کیسه‌ای طبیعی، پرز خشک کن از پارچه‌های پنبه‌ای

۳- رطوبت (آب)

۴- اکسیژن (هوا)

این مواد با هم محیطی را ایجاد می‌کنند که به باکتری‌ها، قارچ‌ها، کرم‌ها و سایر موجودات اجازه می‌دهد تا مواد آلی را به طور طبیعی به کمپوست تجزیه کنند.

چه چیزهایی را نباید کمپوست کرد

تمام غذاها و محصولاتی که از زمین منشاء می‌گیرند، برای کمپوست بی‌خطر هستند؛ این شامل مواردی مانند میوه ها، سبزیجات، و غلات، به علاوه ضایعات و دانه‌های آن‌ها می‌شود.

برخی مواد می‌توانند فرآیند کمپوست‌سازی را مختل کرده و یا باعث ایجاد بیماری شوند. لذا این مواد را کمپوست نکنید:

گوشت، استخوان، چربی و پوست حیوانات

ماست، شیر، پنیر، کره و سایر محصولات لبنی

زرده و سفیده تخم مرغ

کود حیوانات خانگی و حیوانات گوشت خوار مانند سگ و گربه

غذاها یا روغن‌های چرب

خاکستر حاصل از کنده‌های آتش تجاری و بریکت‌های زغال سنگ

خاک اره یا قطعات چوب تصفیه شده

گیاهان یا شاخه‌های بیمار

 بیشتر بخوانید:

با زباله‌های خانگی کمپوست بسازید

چگونه کمپوست درست کنیم

مراحل تهیه کمپوست با توجه به دمای محیط و مواد تشکیل دهنده ممکن است از چند هفته تا یک سال طول بکشد. مراحل تهیه کمپوست بدین صورت است:

۱- یک سطل برای کمپوست انتخاب کنید. این سطل می‌تواند یک سطل زباله، یک سطل پلاستیکی، یک سطل درب دار یا یک ظرف فلزی باشد. دو طرف و پایین سطل را سوراخ کنید تا اکسیژن وارد شود.

محل قرار گرفتن سطل، خشک و سایه دار باشد و مطمئن شوید که این نقطه در نزدیکی یک منبع آب مانند شلنگ قرار دارد.

۲- در صورت لزوم، سطل را داخل قفس یا حصار سیمی قرار دهید تا حیوانات را از آن دور نگه دارید. از ۱ قسمت ماده سبز تا ۳ قسمت ماده قهوه‌ای شروع کنید. مواد قهوه‌ای و سبز را لایه لایه به سطل زباله اضافه کنید و در صورت لزوم قطعات بزرگتر را خرد کنید.

۳- هنگام اضافه کردن یک لایه سبز، مقداری آب به آن اضافه کنید.

۴- حداقل یک بار در هفته مواد را با بیل یا چنگال باغچه بچرخانید.

۵- هنگامی که توده به یک ماده قهوه‌ای عمیق، خشک و خرد شده تبدیل شد که شبیه خاک است، کمپوست تمام شده و آماده استفاده در باغ یا حیاط است.

در شهرها و آپارتمان‌ها پیشنهاد می‌شود افراد یک سطل کمپوست اجتماعی قرار دهند. حتی گاهی میتوان در یک محله سطل کمپوست قرار داد که تمام اهل محل زباله‌های مناسب خود را در آن قرار دهند.

سخن پایانی

با خواندن این مطلب با فواید بسیار کمپوست آشنا شدیم و فهمیدیم کمپوست یک روش ایمن و طبیعی برای کاهش زباله‌های و کمک به رشد محصولات و گیاهان است. در بسیاری از جوامع توسعه یافته کمپوست‌سازی رواج یافته و با گذشت زمان توانسته‌اند از اثرات مطلوب آن بهره‌مند شوند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هر یک از شما در خانه، آپارتمان و یا محله خود کمپوست‌سازی را آغاز کنید تا بتوانیم با گسترش آن ما نیز از فواید آن بهره‌مند شویم.

برچسب ها: گل و گیاه، کود گیاهی، کمپوست تعداد بازديد: 55 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز