Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:29

29
شهریور
لباسشویی‌ها چگونه کار می‌کنند!

لباسشویی‌ها چگونه کار می‌کنند!

برای آنكه یك شستشوی كامل داشته باشید، بهتر است چند نكته را مورد توجه قرار دهید. مهم نیست كه چند وقت یكبار از لباسشویی استفاده می‌كنید. به طور متوسط هر خانواده در هر سال 392 بار لباس می‌شوید.

تحریریه زندگی آنلاین : برای آنكه یك شستشوی كامل داشته باشید، بهتر است چند نكته را مورد توجه قرار دهید. مهم نیست كه چند وقت یكبار از لباسشویی استفاده می‌كنید. به طور متوسط هر خانواده در هر سال 392 بار لباس می‌شوید. راهنمایی‌ها ما برای شستن لباس‌ها به شما كمك می‌كند تا اینكار را سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر انجام دهید. قبل از آنكه لباسشویی‌تان را از لباس پر كنید؛ بهتر است به این شش مرحله ساده توجه كنید:

 

بیشتربخوانید:

آیا شستشوی لباس با ماشین لباسشویی، ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

 

نوع لكه‌ها را مشخص كنید

قبل از شروع شستشوی لباس‌ها، یكی از مهم‌ترین كارها، لكه‌گیری آنهاست. در واقع پیش از آنكه لباس‌ها را به صورت مچاله وارد ماشین لباسشویی كنید، آنها را به خوبی وارسی كنید و ابتدا خودتان لكه‌ها را برطرف كنید و یا تا جایی كه ممكن است آنها را كمرنگ تا از شستشو رضایت بیشتری به دست آورید.

 

 

 نحوه استفاده صحیح از مواد شوینده

طبق دستورالعمل از پودر و یا سایر مواد شوینده استفاده كنید. مثلاً استفاده زیاد از مواد شوینده (با مقدار زیاد) تأثیری در تمیزتر شدن لباس‌ها ندارد. در واقع این مواد می‌توانند چرك‌ها و آلودگی‌ها را جذب كنند ولی زیاده‌روی در استفاده از مواد شوینده و افزایش غلظت محلول شوینده تأثیری در پاك‌شدن و تمیزی لباس‌ها ندارد چرا كه لباس‌ها با حجم كمتر مواد شوینده نیز پاك می‌شوند.

 

 توجه  به پاك‌كننده مورد استفاده‌

آیا  از پاك‌كننده و یا پودر مناسب ماشین لباسشویی استفاده می‌كنید، برای ماشین لباسشویی‌های قدیمی باید از پودرهای قدیمی‌تر و معمولی‌تر استفاده كنید و ماشین‌های بسیار جدید و پیشرفته نیز نیاز به پودرهایی دارند كه كمتر كف كنند. انتخاب شوینده و پودر مورد نظر تأثیر زیادی در روند شستشو دارد.

 

 بیشتر بخوانید:

نکات طلایی شستشوي لباس و پارچه

قوانین اتوکشی

چرا باید لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

 

 

 

 

تمیز كردن لباس‌ها با درجات متفاوت آب

از آب سرد، گرم و ولرم برای شستشو استفاده كنید. هر درجه‌ای از آب تأثیری متفاوت روی لباس‌ها به جا می‌گذارد.

به برچسب محصولات توجه كنید. دمای آب برای آبكشی لباس‌ها تأثیر زیادی در میزان تمیز شدن لباس‌ها ندارد، بنابراین برای مرحله آبكشی جهت ذخیره انرژی و كاهش هزینه‌ها، از آب سرد استفاده كنید.

  آب گرم

برای لباس‌هایی كه چرك و عرق زیاد دارند، برای لباس‌های سفید و ملحفه‌ها، آب گرم بهترین انتخاب است، اما آب گرم می‌تواند رنگ لباس‌ها را محوتر و كمرنگ‌تر كند، برخی رنگ‌ها را با هم تركیب كند.

  آب ولرم

آب ولرم برای شست‌وشوی لباس‌های نایلونی، پلی‌استری، پنبه‌ای، ریون و ... مناسب است. آب ولرم مقدار كمی گرما دارد كه می‌تواند مواد شوینده و پودر شستشو را فعال سازد.

از طرفی در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود، فقط به خاطر داشته باشید كه لباس‌های از جنس ریون با آب ولرم كمی شل می‌شوند و از حالت در می‌آیند.

  آب سرد

برای شستشوی لباس‌های آكریلیك، پنبه‌ای، كتان، پارچه‌های كشباف، لنین، ابریشم، پشمی، لباس‌های زیرپوش و ... مخصوصاً لباس‌های مشكی و تیره و لباس‌های رنگی، آب سرد بسیار مناسب است. آب سرد مانع از پخش شدن رنگ‌ها با هم می‌شود و در واقع لباس شكل و رنگ و حالت خود را با آب سرد از دست نمی‌دهد. آب گرم برای از بین بردن باكتری‌ها و لكه‌های لباس‌ها مناسب‌تر است. اگر می‌‌خواهید برای شستشوی لباس‌ها از آب سرد استفاده كنید، قبل از این كار، آنها را لكه‌گیری كنید و از مواد پاك‌كننده مخصوص آب سرد استفاده كنید مثل پاك‌كننده تاید.

 

 

لباس‌های رنگی را از هم جدا كنید

لباس‌های ‌سفید، سیاه و رنگی را از هم جدا كنید. علاوه بر رنگ لباس‌ها، به جنس پارچه‌ها نیز توجه كنید. هیچ‌گاه ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نكنید مخصوصاً اگر مدل ماشین لباسشویی‌تان قدیمی نیز باشد. ماشین‌های لباسشویی هر سال حدود 3400 گالون آب را ذخیره می‌كنند اگر و فقط اگر به ظرفیت لباس‌ها توجه كنید و بار لباسشویی را سنگین نكنید.

 

بیشتربخوانید:

لباس های مشکی را چگونه بشوییم تا بور نشوند

 

 

 پنج روش برای سفیدتر كردن لباس‌های روشن

1) تا جایی كه ممكن است لباس‌های سفید را چك كنید. زیربغل‌ها، دور آستین‌ها، دور یقه و ... این بخش‌ها، از سایر بخش‌ها زودتر كثیف می‌شوند. اگر وقت كافی دارید، این لباس‌ها را سریع‌تر بشوئید تا چرك‌ها قدیمی نشوند و پاك‌كردن آنها سخت‌تر نشود.

2)لكه‌های چربی روی لباس‌های سفید را باید با توجه بیشتری تمیز كنید. اگر از تمیز‌كننده خشك مثل پودر لكه‌بر استفاده می‌كنید، توجه داشته باشید كه استفاده از تمیزكننده باعث آن نشود لباس سفیدتان، مات و كدر شود.

3)می‌توانید لباس‌های سفید را با آب گرم بشوئید یا اینكه مقدار كمی مایع‌ سفید‌كننده داخل ماشین لباسشویی بریزید.

 یا اینكه مقداری مایع سفیدكننده را با مقداری آب گرم حل كرده، لباس یا پارچه مورد نظر را در آن قرار دهید و 30 دقیقه بعد آن را بشوئید. می‌توانید از آب لیمو نیز استفاده كنید و بعد از شستشو لباس را در برابر نورخورشید قرار دهید تا خشك شود.

4) به هنگام اتو كشیدن لباس‌های سفید، توجه داشته باشید كه هیچ قطره آب كثیف روی آنها چكه نكند. سطح زیرین اتو را قبل از روشن كردن چك كنید تا هرگونه آلودگی روی آن باعث كثیف شدن لباس نشود. در محفظه آب اتو، حتماً آب جوشیده سرد شده بریزید تا املاح و ناخالصی‌های آب باعث مسدود شدن منافذ كف اتو نشود.

5) از محلول سفیدكننده می‌توانید برای سفیدتر كردن لباس‌های پنبه‌ای استفاده كنید ولی اینكار را در مورد لباس‌های پلی‌استری، نایلونی و جنس‌های مشابه انجام ندهید.

 

 نكته

در مورد لباس‌هایی كه 98 درصد پنبه و 2 درصد اسپاندكس هستند، چه باید كرد؟

برای شستشوی این لباس‌ها از آب سرد استفاده كنید چرا كه آب گرم باعث چروك شدن لباس‌ها و تركیب شدن رنگ‌ها با هم می‌شود.

 

 روش پاك كردن لكه‌‌ها

 استفاده از rubbing alchohol

بطری اسپری را با آب و الكل (به نسبت 50 به 50) پر كنید و بعد روی لكه‌های آب میوه، قهوه، جوهر و سایر لكه‌ها، اسپری بزنید و چند لحظه صبر كنید تا مواد جذب پارچه شود. این روش در مورد پارچه‌های ابریشمی و لنین جواب نمی‌دهد.

 پاك كردن چربی‌ها

گلیسیرین (1 قاشق غذاخوری) را با مایع ظرفشویی (1 قاشق غذاخوری) و 8 قاشق چایخوری آب گرم تركیب كنید و سپس محلول به دست آمده را روی نقاط مورد نظر بریزید و 5 دقیقه بعد لباس را بشوئید.

 

بیشتربخوانید:

نکاتی کلیدی برای شست و شوی لباس ها

 

 

 

 شستشوی لباس‌های زیر

اگر لباس‌های زیرتان را با دقت و توجه كافی بشوئید و از روش درست شستشو استفاده كنید، بی‌شك عمر آنها را دو برابر خواهید كرد. لباس‌های زیرتان را در داخل ظرفی بگذارید كه قبلاً در آن آب گرم و یك قاشق چایخوری محلول سفیدكننده ریخته‌اید. بعد از 15 دقیقه آنها را از ظرف درآورده با آب سرد آبكشی كنید. داخل یك حوله بپیچید تا آبش گرفته شود و بعد برای خشك شدن از جایی آویزان كنید. اگر می‌خواهید لباس زیرتان را در ماشین لباسشویی بشوئید، ابتدا قلاب‌های آنها را به هم وصل كنید آن را داخل ماشین لباسشویی بگذارید، مقدار از محلول و پودر شستشوی مورد نظرتان را بریزید و از آب سرد استفاده كنید.  اگر فكر می‌كنید كه بهتر است لباس‌های پنبه‌ای را برای دلایل بهداشتی با آب گرم بشوئید، همین كار را انجام دهید چرا كه بهتر است لباس‌های زیر پنبه‌ای با آب گرم شسته شوند و از خشك كن ماشین لباس‌شویی نیز استفاده كنید ولی به طور كلی برای خشك كردن لباس‌های زیر بهتر است از خشك‌كن استفاده نكنید و لباس‌ها را در معرض هوا و نورخورشید خشك كنید.

 

 

 شكل صحیح خشك كردن لباس‌ها

 اگر به لباس‌ها گرما و حرارت بیشتری برای خشك شــدن

 بدهید، چروك می‌شوند. وقتی كه از خشك‌كن استفاده می‌كنید، از دور زیاد استفاده كنید. سعی كنید لباس‌های هم‌وزن را با هم خشك كنید. یكی دیگر از نكات ذخیره انرژی بیشتر، پاك‌كردن فیلتر است.

 

 نرم‌كننده پارچه‌ها و لباس‌ها

 استفاده از سركه سفید

یك‌‌چهارم فنجان سركه سفید را به محفظه ماشین لباسشویی بریزید. مطمئن باشید كه لباس‌ها بوی سركه نخواهند گرفت.

 

بیشتربخوانید:

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

لباسم ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

چگونه لباس ها را از ویروس کرونا پاکسازی کنیم؟

بهترین روش‌ شستن لباس‌ها با سرکه

 

 

 

 استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به هنگام شستشوی لباس‌ها باعث می‌شود كه همه چیز بوی خوبی بدهد. یك‌دوم فنجان جوش شیرین را در آب حل كنید.

 

 تمام چیزهای كه در مورد تمیزكننده‌های خشك باید بدانید

تمیزكننده‌های خشك را نمی‌توان تمیزكننده‌‌‌های بی‌عیب و نقصی دانست. برخی از آنها باعث تمیز شدن لباس‌ها می‌شوند و برخی دیگر نه. برخی افراد اعتقاد دارند كه حتماً از این تمیزكننده‌ها استفاده كنند و برخی دیگر نه. برخی از افراد به برچسب محصولات توجه می‌كنند و برخی نه ولی اگر شما تصمیم دارید كه از این تمیزكننده‌ها استفاده كنید، حتماً به برچسب آنها توجه كنید. باید با عملكرد این تمیزكننده‌ها آشنا باشید. پایه تمام این تمیزكننده‌‌ها چربی است و مقداری مواد شیمیایی به آنها اضافه شده است. از تمیزكننده‌های خشك مثل پودر لكه‌بر، نباید انتظار معجزه داشته باشید. پاك‌كردن برخی از لكه‌ها حتی برای این پودرها نیز دشوار است. برخی از لكه‌ها علاوه بر شستشو با تمیزكننده‌ها باید بارها و بارها شسته شوند تا محو شوند. همیشه نمی‌توان از این محصولات انتظار نتیجه صددرصد را داشته باشید. در حال حاضر محققان و دانشمندان در حال بررسی و تحقیق برای ساختن محلول‌هایی مؤثرتر هستند. به برچسب این محصولات توجه كنید، آیا روی آنها نوشته شده است «تمیزكننده خشك» و یا اینكه «فقط به صورت خشك مصرف شود»؟ برخی از محصولات اگر به صورت خشك مورد استفاده قرار بگیرند به لباس آسیبی نمی‌رسانند. توجه كردن به برچسب محصولات و طبق دستورالعمل از آنها استفاده كردن به شما احساس اطمینان بیشتری می‌دهد.

 

برچسب ها: ماشین لباسشویی، لکه گیری لباس، شست وشوی لباس، علائم شست وشوی لباس تعداد بازديد: 262 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز