Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 13:07

21
آذر
تولید RDF راهكاري در صرفه‌جويي مصرف انرژي و كاهش دفن پسماند

تولید RDF راهكاري در صرفه‌جويي مصرف انرژي و كاهش دفن پسماند

كليك كنيد.

مدیریت پسماندهای جامد شهری از یک طرف با اجزای مختلفی در پسماندهای تولیدی روبرو می‌­باشد و از طرف دیگر ملزم به اجرای عناصر ضروري هفت­گانه برای آنها هست. در یک دسته بندی کلی پسماندهای جامد شهری به پسماندهای خشک و پسماندهای تر تقسیم می‌­شود. بخش خشك زباله عمدتاً از 3 جزء تشكيل شده است: جزء ارزشمند براي فروش (بخشی از شيشه و پلاستيك، كاغذ و مقوا و ...)، جزء ارزشمند براي توليد انرژي (بخشی از پلاستيك، لاستيك، كاغذ و مقوا و چرم، چوب و سرشاخه و ...) و جزء بي‌ارزش(Inert – نظیر خاک‌روبه تنظیف شهری، بخشی از شیشه و ...) را شامل می‌­شود. سوخت مشتق از زباله(RDF-Refuse Derived Fuel) تركيبي از اجزای داراي انرژي و مقداري مواد آلي پسماند مي‌باشد كه با تنظيم ارزش حرارتي، قابل استفاده در كوره‌هاي دوار سيمان، آجرپزي، صنايع چوب و كاغذ و نيز نيروگاه‌هاي حرارتي و زباله سوزها مي‌باشد. استفاده از RDF در نیروگاه‌های ذغال سنگي بسیار موثر بوده و به‌ شدت آلاینده‌­های دود خروجی را کاهش می‌­دهد و با نرخ رشد قابل توجهی در حال توسعه می­‌باشد.
در این مقاله ضمن مرور مختصری بر بحث فنی و اقتصادی تولید RDF، به مزایای تولید آن در ایران از دید بنگاه ( وزارتخانه‌­های کشور، صنایع، نفت و نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست) و ملی (صرفه جویی در مصرف سوخت‌­های فسیلی، اشتغال، بهداشت عمومی و ...) پرداخته می­‌شود. این فناوری در ایران تجربه نشده است ولی از آنجا که فناوری پیچیده‌­ای نمی‌­باشد، بهره­‌گیری از آن باعث ورود سایر سایر بخش­‌های دولتی و خصوصی به عرصه مدیریت پسماند شده و ضمن افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده این صنعت و حجم اقتصادی و اشتغال آن، بار مدیریت پسماند میان بازیگران جدید و وزارت کشور توزیع می­‌شود. با ایجاد و توسعه صنعت RDF و بازار مصرف آن، فرصت‌­های ارزشمند مذکور برای مدیریت پسماند ایجاد می­‌شود که ضروری به نظر می­‌رسد تا جهت تسریع در توافقات بین بخشی، در اسرع وقت وزارت کشور با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست بحث RDF و کاربرد آن در صنعت انرژی کشور را در هیئت دولت مطرح و پیگیری نمایند.
 

بر اساس اعلام سازمان ملل، انرژی، آب، بهداشت و محیط زیست از مسایل مهم جامعه بشری در قرن 21 می­‌باشند. در حال حاضر مسئله كمبود انرژي از مسائل روز جهان مي‌باشد و بسياري از كشورهاي در حال توسعه، سوخت مورد نياز خود را از كشورهاي ديگر تامين مي‌نمايند. در حال حاضر هر چند ایران رتبه سوم دارندگان نفت و دوم گاز جهان را دارد ولی براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته با ادامه وضع فعلی تولید و رشد مصرف انرژی در کشور، ایران در اوایل قرن آینده هجری، به وارد کننده خالص انرژی تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر اصلاح الگوی مصرف و واقعی‌سازی قیمت انرژی در کشور نیز برنامه‌ریزی شده است. ایران در مصرف غیر بهینه انرژی سرآمد جهانیان می‌باشد که بسیاری آنرا فقط با ارزانی قیمت انرژی مرتبط می‌­دانند ولی واقعیت این است که عوامل دیگری نظیر فرهنگ عمومی و کوتاهی دست‌اندرکاران در شکل دادن فرهنگ صحیح و عدم برنامه‌ریزی دولت­ها در تولید و عرضه تجهیزات انرژی­‌ بر مناسب و مواردی از این دست چه بسا در وضع نابسامان فعلی موثرتر نیز بوده است.
امروزه استفاده از منابع انرژي جایگزین نظیر بازيافت انرژي از مواد زائد به عنوان سوخت جايگزين، به دليل ارزانی (در مقایسه با قیمت­های جهانی انرژی) و قابل دسترس بودن و تبديل سريع‌تر به انرژي مورد نياز مورد توجه قرار گرفته است. سالانه مقادیر زیادی زباله در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن برای تولید انرژی سوزانده می­‌شوند که بیش از 25 میلیون تن آن بفرم RDF می­‌باشد. در دهه اخیر استفاده از RDF در تولید کلینگر سیمان بویژه در آلمان بسیار با اقبال روبرو شده و در کشورهای دیگر نیز این امر توسعه یافته است. در شکل 1 به وضوح دلیل این اقبال نمایش داده شده است.
همانگونه که از شکل نیز معلوم می‌­شود، استفاده RDF در صنعت سیمان 175% بهتر از استفاده آن در صنعت برق است.
تاثیرات بهداشتی و زیست محیطی مدیریت صحیح پسماندهای جامد شهری که در جلوگیری از آلودگی آب، خاک و هوا و انتشار گازهای گلخانه‌­ای به اثبات رسیده است، منجر به حفظ منابع طبیعی و ارتقای سطح بهداشت عمومی می‌‌شود. حال که پیش‌­بینی­‌های لازم برای مدیریت بهینه پسماندهای جامد شهری با تصویب قوانین و بخشی از دستورالعمل­‌های لازم و تدوین طرح­‌های جامع آغاز شده، لازم است تا به دلایل فوق بحث تولید انرژی با دقت و وسواس بیشتری به ویژه برای شهرهای با زباله 200 تن در روز و بیشتر مد نظر قرار گیرد.
سوخت مشتق از زباله(RDF) چیست؟
به عبارت ساده، RDF سوخت مشتق از زباله بوده که حاصل جداسازی، خردکردن، شکل‌دهی مناسب (آجر، میله سوختی و ....) و فرموله کردن هوشمندانه اجزایی از پسماند جامد در انواع مختلف شهری، صنعتی، کشاورزی و ... می­‌باشد. در اصل RDF يك نوع بازيافت مواد در راستای بازیافت انرژي است. RDF را معمولاً مي‌توان از طريق جداسازي تركيبات با انرژي حرارتي بالا از پسماندهاي جامد شهري(MSW)، کشاورزی و صنعتی توليد كرد و اين تركيبات را به شكل مورد نظر براي مصرف كننده (مثل شكل گلوله‌اي يا ساچمه‌اي، آجر، میله سوختی و ....) در آورد. توليد RDF به چند فرآيند متفاوت پی در پی نياز دارد كه عبارتند از:
آزمایشات ابتدایی برای شناسایی مواد زائد خام
سرند نمودن، مرتب سازي با جداسازي مكانيكي
كاهش اندازه (شكستن و خرد كردن)
اختلاط با همديگر
خشك كردن و شکل دهی (گلوله‌اي ساختن، آجری و....)
بسته بندي و ذخيره سازي
تجهيزات مورد نياز براي توليد RDF شامل لیست زیر است. همانگونه که معلوم می‌­شود، این لیست بسیار مشابه لیست تجهیزات تولید کمپوست می‌­باشد.
1- خرد‌كن اوليه  2- سرند گردان 3- مگنت و ادی کارنت 4- تونل باد 5- خرد‌كن ثانويه
6- خشك‌كن 7- خنك‌كن 8- گندله سازي
مراحل تولید RDF :
اولين مرحله از توليد RDF انجام آزمايشات ابتدايي براي شناسايي مواد زائد خام و آگاهي از كميت و كيفيت مواد زائد جامد مي‌باشد. این شناسایی نقش به سزايي در ارزيابي طراحي و انتخاب تجهيزات در فرايند توليد RDF دارد. بدين جهت تعيين كميت و كيفيت مواد زائد جامد از جنبه فيزيكي و شيميايي در اين فرايند حائز اهميت است. مهم‌تري پارامتر فيزيكي مواد زائد جامد در فرايند RDF شامل:
تعيين تركيبات و اجزای تشكيل دهنده مواد زائد، تعيين درصد وزني، درصد رطوبت زباله، چگالي و دانه‌بندي تركيبات زباله مي‌باشد. در تعيين پارامترهاي شيميايي فرايند RDF، درصد رطوبت، خاكستر، مواد فرار، كربن ثابت و درصد كربن، هيدروژن، اكسيژن، نيتروژن، سولفيد و كلر اهميت دارد.
در مرحله بعد زباله پس از عبور از دستگاه خرد‌كن اوليه كه هدف از آن تقليل اندازه مواد مي‌باشد وارد سرند گردان شده و ذرات ريز كمتر از mm 50 و ذرات درشت بيش از mm 50 جدا مي‌شوند. از مزاياي سرند گردان كاهش مصرف انرژي و راحتي مكانيسم فرآيندهاي بعدي مي‌باشد.
در مرحله بعدي فلزات (آهن‌­آ­لات در قسمت جذب آهن بوسيله آهن ربا و آلومنيوم با استفاده از ادي كارنت) جدا مي‌شوند كه اين فرآيند باعث بازيافت,Fe  Al و ساير فلزات و همچنين كاهش غلظت Zn و Pb و... در محصول نهايي RDF (پليت) مي‌شود.
سپس براي جداسازي مواد سبك و حذف ذرات كمتر از mm 10 مواد را از تونل‌هاي بادي عبور داده آنچه باقي مي‌ماند وارد خرد كن ثانويه شده سپس مواد موجود بوسيله خشك‌كن، خشك مي‌گردد. با این کار آب موجود در زباله كاهش یافته و ارزش حرارتی محصول افزايش مي‌یابد. در نهايت مواد خشك شده را به صورت گلوله‌هاي استوانه‌اي به قطر cm 1.8 و طول cm 1 در آورده و آنها را از خنك كننده عبور مي‌دهند كه ماده توليدي پليت RDF است كه به عنوان سوخت جايگزين يا همراه با سوخت‌هاي فسيلي در كوره‌ها و ديگ‌هاي بخار يا توربين گازي و مصارف ديگر به كار مي‌رود كه مزيت آن امكان جابجايي سوخت براي استفاده در مصارف مختلف مي‌باشدكه در ادامه در مورد آن بحث مي‌شود. البته سرريز سرند، شامل: كاغذ، مقوا، پلاستيك و منسوجات را هم مي‌توان به صورت مستقيم به عنوان سوخت درشت (c- RDF) سوزاند و هم مي‌‌توان، آنها را خشك نمود و به شكل ساچمه و گلوله تحت عنوان RDF متراكم (d- RDF) درآورد. تصميم به توليد هر يك از اين دو نمونه RDF به محل توليد و مصرف آنها براي سوزاندن، بستگي دارد. در جدول 1 مشخصات انواع سوخت RDF ارایه شده است:
جدول 1: مشخصات انواع RDF
زباله‌­های شهری خام و پردازش نشده یا با حداقل پردازش (جداسازی زباله‌های حجیم)    RDF-1 (MSW)
زباله‌­های پردازش شده به ذرات درشت با / بدون جداسازی فلزات به نحوی که 95% وزنی از غربال با مش مربعی 6 اینچی عبور نماید.    RDF-2 (c-RDF)
سوخت مشتق از زباله پردازش شده با جداسازی فلزات، شیشه، و سایر مواد غیر آلی. اندازه مواد به نحوی است که از یک غربال با مش مربعی 2 اینچی عبور می­‌کند.    RDF-3 (Fluff RDF)
اجزای احتراق پذیر زباله که به فرم پودری که 95% وزنی آن از غربال با مش مربعی 035/0 اینچی عبور نماید، پردازش شده باشد.    RDF-4 (p-RDF)
بخش اشتعال پذیر زباله اکسترود شده( فشرده شده) بفرم پلت، مکعبی، بریکت، یا فرم­‌های مشابه. به دلیل مزایای متعدد حمل و ذخیره سازی و قابلیت هماهنگی با انواع سیستم­‌های احتراق در حال توسعه است.    RDF-5 (d-RDF)
بخش قابل احتراق زباله که به فرم سوخت مایع پردازش می­‌شود    RDF-6
بخش قابل احتراق زباله که به فرم سوخت گاز پردازش می­‌شود    RDF-7

دو تكنولوژي پيشرفته وجود دارند كه قادرند از پسماندهاي جامد شهري، محصول RDF با ارزش حرارتي بالا بسازند:
واحدهاي تصفيه مكانيكي- بيولوژيكي
فرآيند تثبيت خشك
در يك واحد پيش تصفيه مكانيكي- بيولوژيكي (MBT)، (شكل 3)، فلزات و مواد خنثي از جريان پسماند جدا شده و بخش‌هاي آلي براي تثبيت بيشتر، به فرآيند كمپوست سازي (همراه يا بدون مرحله هضم) فرستاده مي‌شود. همچنين از اين فرآيند، يك بخش باقيمانده به وجود مي‌آيد كه داراي ارزش حرارتي بالا است و عمدتاً تركيبي از پسماندهاي خشك مثل كاغذ، پلاستيك و منسوجات مي‌باشد (نظير Reject كمپوست در ايران).
همچنين RDF را مي‌توان از " فرآيند تثبيت خشك" نيز توليد نمود، كه طي اين فرآيند پسماندهاي باقيمانده (غير از مواد خنثي و فلزات) از طريق فرآيند كمپوست، كاملاً خشك (و تثبيت) مي‌شوند، آنچه كه باقي مي‌ماند، موادي با ارزش حرارتي بالا هستند، كه براي سوزاندن مناسب مي‌باشند.
 در آلمان ماده خروجي داراي ارزش حرارتي بالاي اين فرآيند، داراي نام تجاري "Trockenstabilat" مي‌باشد. با انجام اين كار در ايران، كمپوست­هاي بي­كيفيت توليدي فعلي نيز قابل تبديل به RDF خواهد بود.
براي كاربرد و تبديل RDF به انرژي چندين گزينه وجود دارد كه قبلاً در جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و مي‌توان از آنها در ایران نیز استفاده نمود:
استفاده از RDF در همان محل و یا در مکان دور نیازمند حمل با استفاده از تجهيزات تبديل انرژي كه اين تجهيزات مي‌تواند شامل زباله سوز (احتراق با بستر شبكه‌اي يا بستر شناور، کوره دوار)، گاز سازي يا پيروليز باشند.
استفاده همزمان از RDF و ذغال سنگ در بويلرهاي ذغال سنگ سوز (مزایای فراوان جایگزینی انرژی و مزیت­های زیست محیطی)
سوزاندن همزمان RDF در كوره‌هاي سيمان
گازسازي همزمان با ذغال سنگ يا ساير منابع زيست توده
مشابه فرآيندها و فناوري­هاي ديگر، RDF نيز مزايا و معايبي دارد. در جدول 2، نقاط قوت و نقاط ضعف تكنولوژي RDF، ذكر گرديده است.
جدول2: مزايا و معايب تکنولوژی RDF برای ایران
مزايا    معايب
داراي قابليت تطبيق بالا با سيستم موجود مديريت مواد زايد جامد و اولويت هاي مربوطه است و متضمن يك برنامه بازيافت در تلفيق با بازيابي انرژي است.     نياز به بازار فروش مطمئن (بازارصنعتي ) دارد
مي توان بخش مواد آلي را به وسيله کمپوست و يا هضم بي هوازي بازيافت نمود    ضعف قوانین در بهره‌­گیری از آن در صنایع سیمان کشور
اگر RDF از نوع فشرده باشد مي توان آن را براي مدت طولاني تر ذخيره نمود (RDF درشت بيشتر براي استفاده مستقيم درمحل به کار مي رود و قابل ذخيره نمي باشد )    فرايند RDF نياز به نيروي برق زياد و سطوح بالاي مديريتي دارد. همچنين هزينه­‌هاي نگهداري و بهره­‌برداري آن نيز بالاست(مشابه كمپوست)
با انجام فرايند بر روي RDF مي توان ارزش حرارتي آن را به نصف ارزش حرارتي ذغال سنگ ارتقا داد.    تجارب بهره برداري ضعيف از سايت هايRDF  قديمي از قبيل کنترل نامناسب آلاينده هاي هوا و.... در انگلستان
مقادير کم فلزات سنگين در RDF و آلودگي هوا كمتر از زباله سوز توده سوز به دليل نياز به هواي كمتر    توليد سوخت نياز به فضا دارد( البته اين نياز كمتر از كمپوست سازي است).
قابليت استفاده ازRDF  همراه با ساير سوخت ها در بويلرهاي صنعتي و نیز به عنوان سوخت جایگزین( تنوع منابع سوختي و انعطاف پذيري)    آسيب رسانيRDF  به بويلرها و لوله ها بيشتر از ساير سوخت ها مي باشد. به دلیل وجود فلزات قلیایی بوی تعفن از خاکستر منتشر می‌‌شود.
اگر جدا سازي در مبدا انجام شود يکي از گزينه هاي بسيار جذاب مي باشد.    اين تکنولوژي براي کل ترکيبات پسماند مناسب نمي باشد و بسته به نوع RDF فقط بخش کوچکي از پسماند را مي توان دفع نمود

کاربرد RDF در جهان:
تكنولوژي احتراق RDF در شمال آمريكا به وسيله Babcock و Wilcox در دهه 1970 گسترش يافت.  امروزه RDF در كشورهايي همچون امريكا، ايتاليا، فرانسه، آلمان، كانادا، اسپانيا، بلژيك، اتريش ، سوئد، هند و نيوزلند توليد مي‌گردد.
كل مقدار RDF حاصل از MSW فرآوري شده در اروپا، كه در تأسيسات WTE اختصاصي، تأسيسات توليد برق،  واحدهاي حرارتي ناحيه‌اي و فرآيندهاي صنعتي شامل: كارخانه‌هاي كاغذ و كوره‌هاي سيمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، حدود 5/12 ميليون تن در سال گزارش شده است.  در شكل (4) ميزان رشد توليد RDF و سهم كشورهاي مختلف اروپايي ارايه شده است.
استفاده از RDF در صنعت سيمان
(كاربرد حرارتي) و يا RDF  سوز(توليد برق)
استفاده از RDF در صنعت سيمان مزاياي متعددي در قياس با كاربرد آن در توليد برق دارد. يكي از مهمترين مزيت‌­هاي آن بهره‌­وري بالاتر و تحويل انرژي خالص بيشتر (175% توليد برق) مي‌باشد (شكل 1). ساير مزايا به شرح زير است:
در صنايع سيمان اغلب سيستم­‌هاي فيلتراسيون موجود بوده و از بابت رسيدن به رعايت استانداردهاي انتشارات و زيست محيطي هزينه بسيار كمتري لازم است. اين در حالي است كه بيش از 50% هزينه سرمايه گذاري و راهبري يك نيروگاه زباله سوز (RDF سوز) مربوط به فيلترهاي آن مي‌­باشد.‌در صنعت سيمان فقط سرمايه گذاري اندكي براي ذخيره سازي، مشعل و سيستم تغذيه به كوره دوار نياز است كه اين هزينه­‌ها در مقابل صرفه جويي انرژي حاصل قابل توجیه است.
استفاده از RDF در توليد كلينكر سيمان باعث افزايش محصول كلينكر به ميزان 10% RDF مصرفي مي‌­گردد. خاكستر RDF در كلينكر مطابق استانداردهاي موجود، بي­‌خطر تلقي مي­‌گردد.
واحدهای تولید سیمان اغلب در اطراف کلانشهرها واقع شده اند و هزینه حمل محصول RDF به آنها بالا نخواهد بود.

مزاياي توليد RDF در ايران
در اين بخش به معرفي مزاياي توليد RDF صرف‌نظر از كاربرد در نيروگاه و يا صنعت سيمان پرداخته مي‌­شود:
حداقل 15% وزني از زباله شهري قابل تبديل به RDF مي­‌باشد. با جداسازي پسماندهاي خشك و تبديل به RDF به همين ميزان از وزن زباله ورودي به دفنگاه زباله كاسته مي­‌شود.
حجم اين ميزان پسماند خشك معادل 30% كل پسماند شهري با وضعيت فعلي مي­‌باشد. با اين كار به ميزان 30% از حجم پسماند ورودي به دفنگاه و در نتیجه کاهش در مساحت زمین مورد نیاز برای دفن حاصل مي­‌شود( متوسط چگالي بخش خشك 130 و كل پسماند مخلوط 300 كيلوگرم بر مترمكعب فرض شده است).
ارزش افزوده صنعت پسماند كشور از حالت منفي در دفن به حالت مثبت در توليد RDF تبديل مي­‌شود.
توليد انرژي پاك و صرفه جويي در انرژي فسيلي
كاهش اثرات مخرب آلايندگي آب، خاك و هوا و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌­اي
ايجاد اشتغال و تكميل زنجيره مديريت پسماند
افزايش بازيابي مواد و انرژي
اهميت محيط زيستي RDF
RDF منبع انرژي پايان ناپذير و با حداقل آلودگي است. اين سوخت در هنگام احتراق بيشترين ارزش حرارتي را دارد و علاوه بر آن حداقل اثرات سوء را بر محيط زيست دارد. لذا مي‌توان از آن به عنوان سوخت جايگزين استفاده نمود.
 از طرف ديگر از آنجايي كه يكي از مشكلات عمده بيشتر در سالهاي اخير دفع بهداشتي زباله مي‌باشد. با تبديل زباله به RDF مي‌توان به روش مناسبي از بازيافت دست يافت.
 همچنين با بازاريابي درست جهت فروش RDF به عنوان سوخت جايگزين، از قطع درختان و تخريب جنگل‌ها جلوگيري مي‌شود.
اهميت اقتصادي RDF
همانطور كه قبلاً اشاره شد بازيافت فقط به معني جمع‌آوري و پردازش براي استفاده مجدد نيست، بلكه اگر به همراه عمليات بازيافت، بازاريابي مناسب صورت نگيرد، اين فعاليت از نظر اقتصادي منجر به شكست خواهد شد. اما در صورت بازاريابي مناسب جهت فروش محصولات RDF، فرايند توليد RDF يك فعاليت اقتصادي مناسب و مستدام به شمار مي‌آيد. متوسط هزينه توليد  RDF در ايالات متحده 102000 – 75000 دلار براي هر تن محصول در روز برآورد شده است. این بدین معنی است که یک واحد با محصول 100 تن در روز، هزینه‌­ای بالغ بر 5/7 تا 10 میلیون دلار خواهد داشت ( این هزینه‌ها برای ایران 5/4 تا 6 میلیون دلار تخمين زده شده است.)
به هر حال RDF پيش پردازش شده كه به عنوان سوخت جايگزين در صنايع كاربرد دارد را مي‌توان به عنوان يك كليد اقتصادي به شمار آورد كه نياز به وضع قراردادي محكم بين توليد‌كننده و مصرف كننده نهايي دارد.
 زيرا در بعضي مواقع به دليل گران بودن RDF به خصوص d-RDF و عدم بازاريابي صحيح از خريد آن امتناع مي‌گردد كه در نهايت منجر به ورشكستگي صنعت توليد RDF مي‌شود.
مزاياي توليد RDF از ديد بنگاه‌هاي مختلف و از ديد ملي
توليد RDF از ديد بنگاه‌هاي ذي‌مدخل در آن مزاياي فراواني دارد كه در جدول 3 براي هريك به اختصار آمده است:
جدول3 – مزيت­‌هاي حاصل براي بنگاه‌هاي ذي‌مدخل در توليد، مصرف و نظارت بر RDF
رديف    نام بنگاه    مزايا    وضعيت از ديد بنگاهها
1    وزارت كشور (شهرداري‌­ها)    كاهش زمين مورد نياز و هزينه براي دفن، افزايش درآمد زايي مديريت پسماند، ارتقاي سطح مديريت پسماند    اجراي پايلوت، لزوم هماهنگي با ساير بنگاه‌ها، ارايه تسهيلات به بخش خصوصي و شهرداري‌ها، پيشنهاد قوانين تسهيل كننده و تشويق كننده
2    وزارت نفت    صرفه جويي در مصرف گاز طبيعي و فرآورده­هاي نفتي، افزايش فرصت صادرات و يا كاهش واردات، كاهش پيك زمستاني     كاملاً اقتصادي و مناسب
3    وزارت نيرو    صرفه جويي در مصرف سوخت نيروگاهي، كاهش مصرف ذغال سنگ در نيروگاه‌هاي در دست احداث و مطالعه، كاهش آلودگي نيروگاه‌هاي ذغال سنگي، تنوع سبد سوختي     با قيمت­‌هاي فعلي از ديد وزارت نيرو اقتصادي نمي­‌باشد. ولي از ديد ملي اقتصادي است. نياز به مطاله دارد.
4    وزارت صنايع    صرفه جويي در مصرف سوخت صنايع سيمان، افزايش ارزش افزوده صنعت سيمان، ايجاد صنايع و بومي سازي صنعت RDF در كشور، تنوع سبد سوختي     اجراي پايلوت در يك واحد سيمان، بومي سازي صنعت توليد و استفاده از RDF
5    وزارت كار    ايجاد اشتغال، سهولت در خصوصي سازي    كمك­هاي تسهيلاتي و تشويقي
6    سازمان حفاظت محيط زيست    كاهش آلودگي آب، خاك و هوا هم به واسطه كاهش دفن و هم به دليل جايگزيني سوخت­‌هاي فسيلي، كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي    كاملاً مناسب، ارايه تسهيلات به بخش خصوصي و شهرداري‌ها از صندوق پسماند، پيشنهاد قوانين تسهيل كننده و تشويق كننده، اجراي قانون مديريت پسماند و تاسيس صندوق محيط زيست
7    ملي    صرفه جويي در مصرف سوخت­‌هاي فسيلي، ايجاد فرصت صادرات و يا عدم واردات حامل­‌هاي انرژي، كاهش آلودگي محيط زيست و انتشار گازهاي گلخانه‌­اي، اشتغال زايي، ورود بازيگران جديد به مديريت پسماند، سهولت خصوصي سازي، رشد صنايع داخلي، تنوع سبد سوخت كشور   

نتيجه گيري
همانگونه كه از جدول 3 نيز معلوم مي­‌شود، توليد و استفاده از RDF از ديد ملي و بنگاه‌هاي نفت، حفاظت محيط زيست و كار بسيار مناسب و اقتصادي است. براي اينكه اين امر از ديد ساير بنگاه‌ها و بخش خصوصي نيز جذاب و اقتصادي گردد نياز به قوانين مناسب، حمايت‌هاي تسهيلاتي و مالي و تسريع در ايجاد بازار مناسب و متناسب مي­‌باشد. به علاوه جهت توليد RDF و استفاده از آن به‌عنوان سوخت جايگزين نكات زير پيشنهاد مي‌شود:
تهيه و توجه به برنامه‌هاي بازيافت رسمي ‌و قانوني ( تفكيك از مبدأ مطابق ماده 4 آیین نامه اجرايي مدیریت پسماند)
برنامه­‌ريزي و سرمايه­ گذاري بر روي فعاليت‌هاي تحقيقاتي در خصوص بازيافت انرژي از RDF
آموزش مسئولان خدمات شهري جهت آشنايي با روش‌هاي جديد و تكنولوژي مدرن بازيافت انرژي به خصوص RDF
تهيه الزامات قانوني بيشتر براي شهرداري‌ها و صنايع جهت بازيافت زباله و توليد انرژي
اجرای پایلوت مناسب جهت آشنایی صنعت سیمان ، مدیران پسماند، صنایع ساخت و تولید و انرژی کشور و رفع مشكلات احتمالي
تدوين استانداردها و دستورالعمل­‌هاي لازم
تهيه طرح­‌هاي اجرايي لازم جهت واگذاري به بخش خصوصي و يا اجرا توسط شهرداري­‌ها
 

تعداد بازديد: 3067 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز