كارشناسان و مسوولان فرهنگي در گفتوگوهايي با برشمردن شيوههاي مختلف تبليغ و تشريح بهترين و اثرگذارترين روش تبليغ دين، منبر را در ميان همه ابزارهاي تبليغي روز، بهترين رسانه معرفي كردند. در همين رابطه معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلاميدر گفتوگو با مهر اظهار داشت: بايد نسلهاي مختلف خود را برمبناي آرمانهاي انساني و الهي قرآن، پيامبر و اهل بيت(ع) تربيت كنيم، از اين رو نسل به نسل بايد مساله اطلاعرساني ديني را گستردهتر از گذشته، با زبان به ادبيات روز داشته باشيم.
تأثيرگذاري گفتمانهاي ديني در ميان جوانان
حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي اضافه كرد: يكي از روشهاي ضروري براي تبليغ اسلام، روشي است كه پيامبر اسلام استفاده ميكرد. پيامبر مبلغاني را تربيت و به شهرهاي مختلف اعزام ميكردند تا آنها مردم را به اسلام دعوت كنند. موسوي هوايي گفت: تبليغات چهره به چهره داراي مدلهاي مختلفي است كه در ميان آن ميتوان به بحث گفتمانهاي ديني اشاره كرد كه سازمان تبليغات اسلاميآن را راهاندازي كرده است. اين مدل در ميان نسل جوان بسيار تأثيرگذار بوده چرا كه ديگر يك فرد در آن متكلم وحده نيست و جلسه به صورت تعاملي برگزار ميشود.
تعارف از زبان اطلاعرساني ديني حذف شود
دكتر علي اكبر قاضيزاده؛ مدرس و روزنامهنگار باسابقه نيز گفت: متأسفانه جهان اسلام همچنان از نظر اطلاعرساني نيازمند غرب است و علت اصلي اين نيازمندي تكنولوژي است، وي افزود: جهان اسلام هنوز نتوانسته از نظر تكنولوژي توزيع، انتشار و توليد خبر با جهان غرب رقابت كند، هنوز هم به علت همان سلطه بر آسمان و زمين (اشارهاي به ماهواره در فضا و ديشهاي روي زمين) هنوزهم ما مسلمانان در همه جاي جهان نيازمند شبكههاي اطلاعرساني غربي هستيم. وقتي يك كشور اسلامييك شبكه اطلاعرساني درست ميكند با اين انديشه كه نوعي استقلال داشته باشد، اين شبكه نيز به شبكههاي غربي شباهت پيدا ميكند. اين روزنامهنگار باسابقه گفت: بنابراين تصور ميكنم حقايق جهان اسلام از نظر اطلاعرساني به علت ضعف فناوري همچنان در دنيا منتشر نميشود، جهان اسلام در اين شرايط نميتواند حقوق خود را از بعد اطلاعرساني در شرايط اين سلطه خبري تحقق بخشد. روشن است كه وقتي ما از اين امكانات برخوردار نيستيم، به عنوان مصرفكننده اخبار جهان صنعتي باقي ميمانيم. براساس اظهارات دكتر قاضيزاده، بالابردن تكنولوژي انتشار خبر و آموختن راهكارهاي حرفهاي در پالايش خبرهاي تخصصي اين حوزه را ميتوان از راهكارهاي توجه به اخبار حوزه دين و اعتقادات تلقي كرد، اما از طرف ديگر وي اظهار داشت كه اين حوزه نسبت به ساير اخبار تنوع و تكثر ندارد.
منبر؛ همچنان بهترين ابزار تبليغ است
حجت الاسلام حسين ابراهيميرئيس مركز رسيدگي به امور مساجد اظهار داشت: راديو، تلويزيون، ماهواره و اينترنت در جريان اطلاعرساني فعال هستند، اما حقيقت امر اينجاست كه مساله تبليغ ديني بايد با هنر همراه و به مخاطب ارايه شود تا ميزان تأثيرگذاري آن بالاتر رود. اين نماينده مجلس شوراي اسلاميبا اشاره به ساخت فيلمهاي مذهبي بعنوان يكي از راهكارهاي تبليغ دين، گفت: پيامهايي كه سريالهاي ديني به مخاطب منقل ميكنند اثرگذار است و مخاطب را براي هميشه مسخر خود ميكند و به سادگي از ذهن مخاطب خارج نميشود. ابراهيميگفت: بهترين نوع تبليغ دين كه همواره اثرگذار و ماندگار بوده، تبليغ چهره به چهره است كه مبلغ و مخاطب يكديگر را ببينند كه امر همان بحث منبر و سخنرانيهاي مذهبي و ديني است. رييس مركز رسيدگي به امور مساجد در رابطه با مطرح كردن بحث اطلاعرساني ديني در فضاي رسانه، تأكيد كرد: افرادي كه ميخواهند مباحث ديني را مطرح كنند، بايد مايه ديني داشته باشند. عدم آشنايي با دين از سوي برخي رسانهها عامل اصلي كم توجهي به مباحث ديني در رسانه است.
تلفيق شيوههاي سنتي و مدرن در تبليغ ديني
حجتالاسلام نصير نيكنژاد رييس سازمان تبليغات اسلامياستان تهران، گفت: اطلاعرساني كه در ادبيات ديني به جاي آن از واژه تبليغ استفاده ميشود امروز نسبت به گذشته با شيوههاي متفاوتي صورت ميگيرد. وي افزود: اطلاعرساني ديني هم با شيوههاي سنتي موثر صورت ميگيرد و هم استفاده از تكنولوژي ارتباطات امروز صورت ميگيرد. بهترين شيوه در اين مقطع زماني و اين شرايط فرهنگي، تلفيق روشهاي موثر سنتي با روشهاي نوين تبليغي است. وي با تأكيد بر استفاده از تكنولوژيهاي نوين و ابزار روز اظهار داشت: استفاده از ابزارهايي چون هنر براي اطلاعرساني ديني نيز تأثيرگذار خواهد بود بهطوري كه ابزار هنر و تبليغ ديني بايكديگر تلفيق شوند تا بيشتر تأثيرگذاري را روي مخاطب اعمال كند. نيك نژاد در تبيين علل كم توجهي به مباحث ديني از سوي رسانهها گفت: عدم درك واقعي از جايگاه و تأثيرات دين توسط امپراطوري رسانهاي جهان مهمترين علل كم توجهي و يا بيتوجهي به مباحث ديني است. اگر آنها تأثير دين در اصلاح، پيشترفت و تعالي بشر درك كنند به اخبار ديني روي ميآورد.