Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 12:13

2
اسفند
امام علي(ع) در انديشه و سيره امام خميني (ره)

امام علي(ع) در انديشه و سيره امام خميني (ره)

كليك كنيد.

اميرمؤمنان علي عليه‏السلام، بعد از پيامبر اسلام (ص)، شاخص‏ترين و بارزترين نمونه كمالات انساني و الهي است، پس گفتار و رفتار او مي‏تواند، به عنوان بهترين سرمشق آموزنده براي همه اعصار در تمام زمينه‏هاي فردي، اجتماعي و سياسي مطرح شود. چون امتياز اساسي اميرمؤمنان و ساير مردان الهي كه در پرتو نور حق، روشن بوده‏اند، اين است كه گذشته از مشغول داشتن خاطره‏ها و انديشه‏ها، به دل‏ها و جانها نور، حرارت، عشق، نشاط، ايمان و استحكام مي‏بخشد. چرا كه امام متقيان علي عليه‏السلام پيش از آنكه امام عادل براي ديگران باشد، و درباره آنها به عدل رفتار كند، خود انسان متعالي بوده و همه كمالات انساني با هم در وجود او جمع شده است، زيرا او سرچشمه اوصافي چون شجاعت، صلابت، فتوت، محبت، شرافت، عدالت، عبادت، ايثار، سخاوت، گذشت، اخلاص، تدبير، معرفت، حكمت و صدها فضيلت ديگر انساني بوده است. مطالعه و شناخت هر كدام از ابعاد وجودي و صفات روحي آن حضرت مي‏تواند زمينه اميد به زندگي، نشاط، پويايي، عشق و محبت در جان و روان انسان در همه زمانها و مكان‏ها، بخصوص عصر حاضر كه بشر، بيشتر از هر زمان ديگري در سراشيب سقوط ارزش‌هاي اخلاقي و انساني قرار دارد، ايجاد كند.بدون ترديد طرح شناخت جلوه‏اي از سيما و پرتوي از كلمات و زواياي زندگاني آن حضرت، آن هم در آينه انديشه و سيره فرزند صالحش، مصلح بزرگ قرن امام خميني (ره)، بخوبي مي‏تواند تشنگان حقيقت را از كوثر زلال معرفت علي عليه‏السلام سيراب كند و پويندگان راه علوي را بايد با سيره و روش آن پيشواي راستين آشنا كند. چون در شرايطي كه زمينه‏هاي فراوان سقوط از مرتبه كمالات انساني، براي همه اقشار به ويژه نسل آسيب‏پذير جوانان جوامع اسلامي وجود دارد، تبيين سخنان علي و ترسيم عملكرد او در انديشه و سيره عملي امام امت‏خميني(ره) بزرگ براي همه آنان كه انديشه و سيره امام خميني (ره) را جلوه‏اي از انديشه و سيره علوي مي‏دانند، ضرورت خاصي دارد.
 

جايگاه امام علي (ع) در انديشه و سيره سياسي امام خميني(ره)
يكي از بارزترين جلوه‏هاي وجودي اميرمؤمنان عليه‏السلام، مديريت‏سياسي و اجتماعي اوست كه در انديشه و سيره عملي امام خميني (ره)، تبلور ويژه‏اي داشته است، تشريح اين بحث كه يكي از مباحث زنده روز به شمار مي‏آيد، از جمله نيازهاي شديد جامعه اسلامي و جهان اسلام است، زيرا، در شرايطي كه به بركت انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام امت، انديشه سياسي اسلام تجديد حيات يافته است، تبيين روش و منش سياسي اميرمؤمنان از ديدگاه امام خميني (ره) و بازگو نمودن تاثير عملي آن در سيره سياسي او، از ضروري‏ترين مسايل طرح ديدگاه‏هاي امام است.
سياست از ديدگاه مكتب نجات‏بخش اسلام و در قاموس سيره سياسي اميرمؤمنان علي عليه‏السلام، نوعي عبادت است، چون سياست الهي به معناي مديريت و تربيت انسانها و هدايت آنان به سوي كمال انساني است. و اين پديده مقدس اگر به طور صحيح اعمال شود، يكي از با ارزش‏ترين تلاش‏هاي انساني است كه در اهداف پيامبران الهي نيز منظور شده است، و از آن جا كه سياست در فرهنگ ديني با هدايت و تربيت انسان‏ها همراه است، پيغمبران الهي و امامان معصوم كه هاديان بشر هستند، سياستمداران، مردم و سياستگذاران جهان معرفي شده‏اند، لذا در زيارت جامعه كبيره كه در آن بارزترين صفات ائمه معصوم عليهم‏السلام، بيان شده، چنين آمده است: «السلام عليكم يا ساسة العباد و اركان البلاد» پس سياست از منظر الهي و بينش اسلامي عبادت از «تهذيب و اصلاح روابط فردي و اجتماعي، بگونه‏اي كه قسط و عدل در تمام شئونات فرد و جامعه تجلي نمايد»  و براساس اين ديدگاه الهي و قرآني است كه اميرمؤمنان در تشريح معناي سياست گفته است: «خير السياسات العدل»  بهترين سياست اجراي عدالت است. و نيز فرمود: «جمال السياست، العدل في‏الامرة و العفو مع القدرت» زيبايي و [درخشندگي] سياست، اجراء عدالت در حكومت، و گذشت در حال قدرت است، و در جاي ديگر فرمود: «حسن السياست قوام الرعيت»  سياست نيكو موجب استواري ملت مي‏شود. بنابراين معلوم مي‏شود كه سياست از ديدگاه علي عليه‏السلام، از شرايط اساسي حكومت و اداره جامعه مي‏باشد، و اگر كارگزاران نظام، دچار ضعف مديريت و سوء سياست‏باشند نه آن نظام مي‏تواند دوام داشته باشد، و نه مردم روي آسايش مي‏بينند. لذا در عهدنامه مالك‏اشتر، اصول اساسي فراواني را براي اداره جامعه و اجراء عدالت و تامين آسايش مردم، طرح و تبيين نموده و در فرازهايي از آن فرمود است: «يا مالك! با مردم با قلب رئوف و مهربان رفتار نموده و با آنان محبت نما، و هرگز با خشونت و پرخاشگري با آنها رفتار نكن، زيرا آنان دو دسته هستند: عده‏اي برادران ديني شما و عده ديگر مانند شما انسان هستند و حقوق انساني برعهده شما دارند». و نيز فرمود: «محبوب‏ترين امور نزد شما، همانهايي بايد باشد كه به حق نزديكتر بوده و تامين كننده عدالت عمومي است و باعث رضايت مردم بشود». و نيز فرمود: «مبادا بر مردم در برابر خدمت‏هايي كه براي آنان انجام مي‏دهي، منت‏بگذاري، زيرا منت گذاشتن ارزش احسان را از بين مي‏برد». و ديگر فرمود: نيروهاي تامين كننده امنيت، حصار و حفاظ مردم، و شوكت‏حكومت است، و موجب عزت و صلابت دين و حافظه امنيت كشور است و مردم را تنها در سايه نيروهاي توانمند مي‏شود از خطرات حفظ نمود پس در تامين آنان تلاش نما. سياست از ديدگاه علي عليه‏السلام، نوعي از كمال انساني و الهي است، لذا همه كس را شايسته چنين كمال نمي‏بيند، و هرگز فريبكاري و پيمان‏شكني و بيدادگري افرادي چون معاويه را عمل سياسي نمي‏داند. از همين رو حضرت خطاب به معاويه فرمود: «متي كنتم يا معاويه ساسة و الولاية امر الامت‏بغير قدم سابق و لا شرف باسق»  حضرت فرمود:اي معاويه چه زماني بود كه شما سياست‏مدار مردم و سياست‏گذار امور ملت‏بوديد، با اينكه هرگز در مسابقه كارهاي نيك گامي برنداشته‏ايد و از كمال و شرافت انساني سپرده كافي نداريد. و نيز فرمود: شما چه مي‏دانيد كه فاضل و برتر چه كساني است، و مفضول و غير لايق چه افرادي مي‏باشد، و نيز شما چه مي‏دانيد كه سياستمدار كدام فرد و مورد سياست چيست؟
اصلاح امت و احياء حدود الهي:
اصلاح طلبي يك روحيه اسلامي و الهي است كه هر فرد مسلمان به دليل اين كه مسلمان است‏، بايد اصلاح‏طلب و يا لااقل طرفدار اصلاح‏طلبي باشد، چه اينكه اصلاح‏خواهي به عنوان يك شان بزرگ براي پيامبران الهي در قرآن كريم مطرح شده، و بخاطر اهميت اصلاحات است كه در سيره امير مؤمنان اصلاح امت و احياء احكام الهي قرار گرفت، و در يك بيان نوراني، نقش خود را از نظر فعاليت‏هاي اجتماعي به عنوان يك معلم بزرگ الهي چنين بيان فرمود: «ا...م انك تعلم و انه لم يكن الذي كان منا، منافسة في سلطان و لا التماس شي‏ء من فضول الحطام و لكن سردالمعالم من دينك و نظهر الا صلاح في بلادك فياءمن المظلومين من عبادك و تقام المعطلة من حدودك»  حضرت فرمود: اساس برنامه‏هاي من احياء دستورات ديني و پديدار شدن اصلاحات در امور زندگي مردم است، و خداوند مي‏داند كه آنچه ما انجام مي‏دهيم براي رقابت قدرت و يا افزون طلبي از امور دنيا نبوده، بلكه هدف، آن است كه سنتهاي اسلام احياء شده و صلاح و اصلاح را در سرزمين حق پديدار كنيم تا مظلومين امنيت‏يافته و حدود الهي كه مهجور شده دوباره احياء شود. اين ديدگاه اميرمؤمنان گذشته از آن كه سرلوحه كار تمام فرزندان معصومش بوده، در تاريخ اسلام حركتهاي اصلاحي فراوان را پديد آورده است، و در عصر حاضر، نهضت‏بزرگ امام خميني (ره) جلوه‏اي از سياست‏هاي اصلاح‏خواهي امير مؤمنان و ساير امامان معصوم عليهم‏السلام، است كه هدف آن تنها عمل به تكليف الهي و احياء احكام فراموش شده اسلام عزيز بوده است، بر اين اساس، زيربناي انديشه سياسي و سيره عملي امام خميني را در تمام مراحل مبارزاتي ايجاد اصلاحات و احياء حدود الهي شكل داده است كه اين حقيقت را بايد در آثار علمي و عملي او تحقيق و مطالعه كند، و نكته بسيار برجسته در اين زمينه آن است كه در زمان حضرت امير مؤمنان عده‏اي معتقد بودند كه حضرت در اجراي اصلاحات خوب است‏به تدريج عمل كرده و با بعضي افراد نااهل چون معاويه مدتي مسامحه و مدارا نمايد، و نيز اصلاحات اقتصادي، و تقسيم عادلانه بيت‏المال كوتاه بيايد. امام علي عليه‏السلام لحظه‏اي در پياده كردن احكام و اجراي اصلاحات در تمام سطوح اداره سياسي و حكومت درنگ را جايز نمي‏دانست و اين صلابت‏سياسي حضرت در سير سياسي فرزندش امام خميني (ره) كاملا مشهود است لذا در يكي از سخنان خود در اين باره گفته است: «از مهمات مساله اين است كه اولا اسلامي بشود، همه چيز و ظواهر اسلام بايد در آنجا حكمفرما باشد، اين كه بعضي‏ها عقيده دارند كه حالا ظاهر را كاري نداشته باشيم و برويم سراغ مكتب، اينها برخلاف اسلام است. ما بايد اين محتواها را با جديت اصلاح كنيم و افراد ناصالح را اگر واقعا برخلاف مكتب هستند از اول بايد كنارشان زد.» نكته ديگر اينكه، همانگونه كه از ديدگاه امير مؤمنان عليه السلام، تشكيل حكومت و پذيرش خلافت تنها براي اجراي عدالت و احياء احكام الهي و اصلاح امت اسلامي بوده است، از منظر امام امت نيز حكومت وسيله‏اي براي تحقق اهداف اسلام و زنده نمودن حدود الهي بوده و ارزش ديگري ندارد و اين حقيقت در گفتار و سيره عملي او كاملا معلوم است، و علاقه‏مندان مي‏توانند در اين زمينه به كتاب ولايت فقيه امام مراجعه نمايند.
جايگاه امام علي (ع) در ره‏آورد عرفاني امام خميني (ره)
يكي از حقايق ديگر راجع به سيماي نوراني امام علي عليه‏السلام جنبه ملكوتي آن حضرت است كه در بخش انديشه عرفاني امام خميني (ره) بايد مورد توجه قرار گيرد و بديهي است كه در اين بخش همانند بخش ديگر حقايق و مطالب بسياري وجود دارد، لكن به اندازه ظرفيت اين نوشتار تنها فرازهاي كوتاهي از اسرار وجودي آن حضرت كه در آينه معرفت امام خميني تجلي كرده بطور خلاصه اشاره مي‏شود.
 

تعداد بازديد: 463 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز