Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 09:06

2
اسفند
مطلع عشق

مطلع عشق

كليك كنيد.

كانون گرم خانواده
اشاره:
اينك دختر و پسر عزيز جوان ما خوب مي‌دانند كه هدف اصلي در «ازدواج» و نتيجه عالي اين پيوند مقدس «تشكيل خانواده» است.
در روزگار ما همه از خانواده مي‌گويند و دغدغه خانواده را دارند. جامعه‌شناسان اولين حلقه شكل‌گيري بنيان جامعه را خانواده مي‌دانند. روانشناسان ريشه حالات رواني انسان‌ها را در خانواده جست‌وجو مي‌كنند، دانشمندان تربيت، نقطه عزيمت تربيت را خانواده مي‌دانند و مصلحان اجتماعي هر نوع تحول صلاح‌گرايانه را منوط به خانواده مي‌دانند و ...
به راستي خانواده چقدر اهميت دارد؟ نظر اسلام در اين باره چيست؟ چگونه مي‌توان شالوده خانواده را محكم كرد؟ و ...
شنيدن سخنان رهبر عزيز به عنوان يك دانشمند برجسته اسلامي و متفكر زمان‌شناس در ترسيم جايگاه خانواده و نقش‌هاي گوناگون آن براي جواناني كه در آغاز تشكيل اين نهاد پرارج هستند، راهگشاست.
كلمه طيبه يا نهاد پاك:
خانواده، كلمه‌اي طيبه است. كلمه طيبه هم خاصيتش اين است كه وقتي يك جايي به وجود آمد، مرتب از خود بركت و نيكي مي‌تراود و به پيرامون خودش نفوذ مي‌دهد. كلمه طيبه همان چيزهايي است كه خداي متعال آن را با همان اساس صحيح به بشر اهدا كرده اينها همه كلمه طيبه است؛ چه معنويات و چه ماديات.
سلول اصلي پيكره اجتماع:
همچنان كه بدن انسان از سلول‌ها تشكيل شده كه نابودي و فساد و بيماري سلول‌ها به‌طور قهري و طبيعي، معنايش بيماري بدن است و اگر توسعه پيدا كند به جاهاي خطرناكي براي كل بدن انسان منتهي مي‌شود. همين طورجامعه هم از سلول‌هايي تشكيل شده، كه اين سلول‌ها خانواده‌اند. هر خانواده‌اي يكي از سلول‌هاي پيكره اجتماع و بدنه اجتماع است. وقتي اينها سالم بودند، وقتي اينها رفتار درست داشتند، بدنه جامعه، يعني آن پيكره جامعه سالم خواهد بود.
خانواده سالم، جامعه سالم:
اگردر جامعه‌اي خانواده مستحكم شد و زن و شوهر حقوق يكديگر را رعايت كردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاري نمودند و با همكاري هم مشكلات را برطرف نموده و فرزندان را تربيت كردند، جامعه‌اي كه اين طور خانواده‌ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسيد و نجات پيدا خواهد كرد و اگر مصلحي در جامعه باشد مي‌تواند اين طور جوامع را اصلاح نمايد. اگر خانواده‌اي نبود، بزرگ‌ترين مصلحين هم بيايند نمي‌توانند جامعه را اصلاح كنند.
هر كشوري كه در ‌آن بنيان خانواده مستحكم باشد، بسياري از مشكلات آن كشور، به‌خصوص مشكلات اخلاقي و معنوي آن به بركت خانواده سالم و مستحكم برطرف مي‌شود يا اصلاً به‌وجود نمي‌آيد.
اين پيوند ازدواج و زناشويي، يكي از نعمات بزرگ الهي و يكي از اسرار آفرينش است و يكي از موجبات بقا و ماندگاري و صحت و صلاح جوامع است.
تشكيل خانواده اگر به شكل سالمي صورت بگيرد و اخلاق حاكم بر زوجين، صحيح و منطقي و منطبق با اصول شرع، با ‌آنچه كه خداوند معين فرموده باشد، اين پايه اصلاح جامعه است و پايه سعادت همه افراد جامعه است.
تشكيل بناي خانواده، يك نياز اجتماعي است، اگر چنانچه دريك جامعه‌اي، خانواده‌ها درست بودند، سالم بودند، استحكام داشتند، تزلزل نداشتند، حدود و ثغور خانواده محفوظ بود، اين جامعه مي‌تواند به خوبي اصلاح بشود. افرادش مي‌توانند رشد فكري پيدا كنند و از لحاظ روحي كاملاً سالم باشند، مي‌توانند انسان‌هايي بدون عقده باشند.
نسل‌هاي بي‌حفاظ:
خانواده بنياد بسيار مهم و حايز اهميتي است. فايده خانواده در تربيت نسل بشر و ايجاد انسان‌هاي سالم از لحاظ معنوي و فكري و رواني يك فايده منحصر به فردي است. هيچ چيز حاد خانواده را نمي‌گيرد... وقتي نظام خانواده وجود داشته باشد، اين ميلياردها انسان، هر كدامشان دو موكل و دو پرستار ويژه دارند كه هيچ چيز جاي آن دو پرستار را نمي‌گيرد.
خانواده يك محيط امني است كه در آن چه فرزندان و چه خود پدر و مادر مي‌توانند روح و فكر و ذهن خود را در اين محيط امن و قابل اعتماد، سالم نگه دارند و رشد بدهند. وقتي خانواده سست شد، نسل‌هايي كه همين طور پشت سر هم مي‌آيند، بي‌حفاظ‌اند.
انسان براي تربيت است؛ انسان براي هدايت و تعالي و كمال است. اين نمي‌شود مگر در يك محيط امن؛ محيطي كه در آن عقده به وجود نيايد؛ انسان اشباع بشود، در آن تعليمات هر نسلي به نسل بعد منعكس بشود و از كودكي يك انسان تحت تعليم صحيح، روان، طبيعي و فطري دو معلم كه نسبت به او از همه انسان‌هاي عالم مهربان‌ترند يعني پدر و مادر قرار بگيرد. اگر خانواده‌اي در جامعه نباشد، همه تربيت‌هاي بشري و همه نيازهاي روحي انسان‌ها ناكام خواهد ماند زيرا طبيعت و ساخت بشري اين گونه است كه جز در آغوش خانواده و در محيط خانواده و در آغوش پدر و مادر آن تربيت سالم و كامل و بي‌عيب و بي‌عقده و آن بالندگي لازم روحي پيدا نخواهد شد. انسان زماني از لحاظ روحي و عاطفي، صحيح و سالم و كامل بار خواهد آمد كه در خانواده بار بيايد و در خانواده تربيت شود. اگر محيط زندگي آرام و مناسبي در خانواده حكمفرما باشد، مي‌توان خاطرجمع شد كه فرزندان از لحاظ ساختار عاطفي و رواني سالم هستند.
در خانواده، سه دسته انسان اصلاح مي‌شوند، يكي مردها كه پدران اين خانواده هستند، يكي زن‌ها كه مادران اين خانواده‌اند و ديگر كودكان كه نسل بعدي اين جامعه هستند.

منبع: کتاب «مطلع عشق»، بخشی از رهنمودهای پدرانه و سرشار از مهر و محبت مقام معظم رهبری (مدظله) به زوج‌های جوان.
 گردآورنده: محمدجواد حاج علی‌اکبری
 

تعداد بازديد: 471 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز