لکسوس استرالیا از مدل مفهومی حیرت آور LF-LC Blue مزین به رنگی آبی بی مانند در موتور شو بینالمللی سیدنی پرده برداشت.
رنگ آبی فوقالعاده جذاب بدنه از رنگ درخشان سنگهای قیمتی نقاط دور افتاده استرالیا الهام گرفته شده است.
اما زیر این پوسته آبی رنگ، لکسوس مجموعهای از فناوریهای پیشرو و موادی با طراحی ارگانیک را پدید آورده که خودروهای اسپرت دهه آینده را به بهترین نحو ممکن به تصویر میکشد.
اوج پیشرفت را در مواد و فناوریهای بکار گرفته شده در این خودرو میتوان مشاهده کرد. فناوریهایی شامل: وزن سبک در نتیجه استفاده گسترده از فیبر کربن و نسل جدید قوای محرکه هیبریدی لکسوس که باید آن را پیشروترین کمپانی در این زمینه دانست.
LF-LC که از پروژه LFA بهره بسیاری برده است، نتیجه تجربیات فراوان لکسوس در ترکیب فیبر کربن و آلیاژهای آلومینیوم در دستیابی به بدنهای هر چه سبکتر است. و یک بدنه محکم، کم وزن و پلتفرمی پیشرو و گوش به فرمان راننده را برای نسل آینده لکسوسهای هیبریدی پدید آورده است.
همچنین این کمپانی با بکارگیری باتریهای کوچکتر که در عین حال قادر به تولید انرژی بسیار بیشتری نسبت به نمونههای تولیدی حال حاضر این کمپانی هستند به پیشرفت دیگری در زمینه تولید خودروهای هیبربدی دست یافته است.
سامانه بنزینی-الکتریکی LF-LC با توان تولید 500 اسب بخار قدرت از تمامی مدلهای هیبریدی لکسوس توانمندتر بوده و میتوان گفت این خودرو خط مشی آینده محصولات اسپرت لکسوس را به خوبی به نمایش میگذارد.
این کوپهی مفهومی در برخی خصوصیات ظاهری با نسخه قرمز رنگی که در نمایشگاه دیترویت معرفی شد، تشابهاتی دارد اما فناوریهای پیشروی بهکار رفته در BlueLF-LC، آن را متمایز میکند.
در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و پهن این کانسپت بینظیر با پس زمینهای میان تهی و خطوط بسیار هماهنگ با چراغهای جلو مجموعهای کم نقص را پدید آورده و ترکیب زیبای این بخش با درب موتور برجسته، به طرزی باور نکردنی جذاب است.
خطوط بدنه این خودرو که از جلو تا انتهای آن امتداد یافتهاند حس حرکت را به خوبی به بیننده القا میکنند و نمای آن را عریض و کشیده نشان میدهند.
چراغهای مهشکن عمودی که به موازات لبههای برآمده جلوپنجره روشن میشوند و از سبک چینش ماتریسی سود میبرند، جذابیتی دوچندان به نمای جلوی خودرو میبخشند. و در عقب خودرو نیز چراغها به شکلی متقارن با جلوی آن رو به پایین امتداد یافتهاند.
سقف شیشهای این خودروی مفهومی علاوه بر وزن سبک خصوصیت دیگری نیز دارد و آن اتصال (شیشه به شیشه) با شیشهی عقب و جانبی خودروست که از طرحهای مدرن معماری الهام گرفته شده است و ترکیب سبک خاص طراحی پنجرههای جانبی و سقف پانورامیک دیدی وسیع و فراگیر از دنیای خارج خودرو به سرنشینان میبخشد.
در داخل خودرو نیز درست مانند بیرون آن با طرحی حیرتآور روبهرو میشویم. با تدبیر مهندسان لکسوس ترکیبی از سامانههای پیشرفته ارتباطی و صفحات لمسی فراوان به تمرکز و عکسالعمل سریعتر راننده کمک شایانی خواهند کرد.
لکسوس در جهت فراهم نمودن اسباب راحتی و تمرکز بیشتر برای راننده استفاده از صفحههای لمسی را در این مدل گسترش داده تا راننده با کمترین جابهجایی و تغییر موقعیت به کنترل وسیله نقلیه خود بپردازد.
صفحه نمایش 3/12 اینچی دوقلو از نوع LCD تحت عنوان رهیاب ماهوارهای و نشانگر اطلاعات خودرو در داشبورد جایسازی شده و کنترل آن توسط یک صفحه لمسی که در وسط کنسول قرار دارد انجام میشود، همچنین کنترل شیشه بالابر پنجرهها، آینهها، تنظیمات صندلی و سرگرمیهای شخصی توسط سطوحی لمسی که روی دستگیره دربها قرار دارند به آسانی صورت میگیرد.
سیستم صوتی، نمایشگر وضعیت آب و هوایی و رهیاب ماهوارهای توسط اینترفیس کنترل میشوند و سایر کارکردها به وسیله صفحه لمسی وسط کنسول و صفحه کلید آن صورت میپذیرد.
سطوح داخل کابین مزین به چرم، جیر، بخشهای فلزی تراش خورده و افکتهای چوب هستند و غربیلک فرمان خوش دست و اسپرت آن که با ترکیبی از چرم و فیبر کربنِ بسیار سبک روکش شده، دکمههای استارت و کنترل عملکردهای خودرو (اینترفیس) را درون خود جای داده است.
نشان دهنده گرافیکی و شلوغ LF-LC Blue که با نور پسزمینه آبی رنگ سفینههای فضایی فیلمهای علمی تخیلی را تداعی میکند، با بهرهگیری از فناوری LCD سرعت را در مرکز دایره میانی به صورت دیجیتال، دور موتور را در محیط دایره و دمای موتور، نشانگر سوخت و میزان انرژی باتری را در پس زمینه، پیش چشم راننده به نمایش میگذارد.
از نمایشگرها که بگذریم خطوط شجاعانه و مواج ژاپنی داشبورد بیاختیار چشم انسان را با خود همراه میسازند. ترکیب رنگهای ملایم عمدتا سفید و قهوهای به کار رفته در طراحی داخلی آن به همراه بافت صاف و ارگانیک داشبورد و کنسول و ادوات که یادآور اتاق خلبان است، همزمان حسی توام با آرامش و امنیت خاطر در کنار تمرکز برای راننده به ارمغان میآورد و سبب هم افزایی و تسلط بهتر بر جاده میگردد.
کمپانی آیندهنگر و متعهد لکسوس با معرفی LF-LC Blue، نهایت کوشش خود را برای ارائه مدلی پیشرو و کاربردی از خودروهای اسپرت دهه آینده در قالب مدلی مفهومی بکار بسته و الگویی کم نقص برای سایر خودروسازان پدید آورده است.
این کوپه مفهومی با بهرهگیری از سبک طراحی سامورایی، از قابلیت فراوانی برای تولید انبوه برخوردار است و بیشک حتی اگر به خطوط تولید لکسوس راه نیابد، بسیاری از کوپههای اسپرت پس از خود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اما رقابت و سرعت غیر قابل تصور پیشرفت در فناوری و ترکیب سبکهای مختلف طراحی موضوعی است که به تازگی ژاپنیها را از سبک سامورایی مشهورشان تا حدودی به سوی طرحهای اروپایی سوق داده است. LS مدل 2013 که چندی پیش معرفی شد با طرحی که گرچه دیانای جدید محصولات لکسوس را آشکارا در جلو پنجرهاش به نمایش میگذارد اما از سوی دیگر شباهتش به بامو سری 7 در عقب و آئودی در جلو پنجره غیر قابل انکار است و تویوتا کمری 2013 با طرحی بیش از اندازه محافظهکارانه، موید این مطلب هستند و امروز پرسشی ذهن علاقهمندان به این سبک خودروها را آشفته میکند: «آیا دوره ساموراییها روزی به سر خواهد رسید؟»