Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 11:17

9
شهریور
مزدا MX-5 GT

مزدا MX-5 GT

مزدا MX-5 GT پیش از این در در پیست جوتا در بریتانیا وارد آزمون و مسابقه شده است و نتیجتا تجربه خوبی از تبدیل کردن چنین خودرویی به خودرویی خاص وجود دارد. اصول کار ساده است

محمدرضا شرع‌پسند

 

در حال حاضر توجه بیشتر مجلات و خبرها به سوی تویوتا GT86 و سوبارو BRZ است و اکثر آنها رقیب یا جایگزینی مانند مزدا MX-5 GT را فراموش کرده‌اند. ما سعی داریم که مزدا را در اینجا بررسی کنیم و ویژگی‌های برتر آن را نشان دهیم. اگر این خودرو مطلوب مشتریان قرار گیرد، شاهد حضور تعداد معدودی از آن در خیابان‌ها خواهیم بود و انتظار می‌رود که با قیمت 30 هزار پوند به فروش برسد.

 

ویژگی‌های برجسته مزدا MX-5 GT

مزدا MX-5 GT پیش از این در در پیست جوتا در بریتانیا وارد آزمون و مسابقه شده است و نتیجتا تجربه خوبی از تبدیل کردن چنین خودرویی به خودرویی خاص وجود دارد. اصول کار ساده است؛ شرکت تیونینگ GT مزدا MX-5  اولیه که حجم موتور 8/1 لیتری دارد را به یک موتور 2 لیتری با 16 سوپاپ تبدیل می‌کند که دیفرانسیل عقب است. با این کار، قدرت از مقدار اولیه 158 اسب بخار و گشتاور از 187 نیوتن متر به ترتیب به بیش از 200 اسب بخار و 195 نیوتن متر افزایش می‌یابند.
افزایش حدود40 اسب بخاری برای یک شرکت تیونینگ و یک خودروی بنزین‌سوز دستاوردی بزرگ است. اما طراحان جوتا معتقدند که این کار برایشان بسیار ساده بوده است، زیرا موتور این خودرو از ابتدا بسیار قوی تنظیم شده است. بنابراین تنها با نصب میل بادامک‌های جدید این نیروی نهفته در آن رها شده و خودرو به یک خودرو GTI تبدیل شده است و از یک مزدا MX-5  معمولی فراتر می‌رود. بدین منظور دریچه‌های ورودی، سیستم اگزوز جدید و همچنین طراحی دوباره موتور صورت گرفته است. 
 

شاسی و سیستم انتقال نیرو مزدا MX-5 GT

شرکت GT ترمزهای اولیه را حفظ کرده و آن را به دیفرانسیل‌های با انحراف کم مجهز کرده که در دیگر MX-5  بطور آپشن قابل نصب است. بعلاوه فنرها و کمک فنرهای استاندارد آن با مدل‌های جدیدتر مانند Bilsteins جایگزین شده‌اند. این مدل‌ها 35 میلیمتر پایین‌تر از استاندارد هستند. 
همچنین تایرهای جدید که کمی عریض‌تر هستند از نوع RSR فدرال روی آن نصب شده‌اند.

 

عملکرد مزدا MX-5 GT در جاده

عملکرد آن در جاده بسیار خوب است. بدنه آن همچنان انعطاف دارد، اما سیستم تعلیق محکم‌تر و نیروی بیشتر به معنای آن است که شما می‌توانید از انتهای عقب خودرو همچنان کار بگیرید. تعویض دنده کوتاه، سریع و نرم آن کاملا لذت‌بخش است و فرمان‌پذیری آن به اندازه GT86 خوب نیست. شاسی محکم‌تر آن توازنی بین انعطاف‌پذیری مناسب برای جاده و محکم بودن را ایجاد می‌کند.
مزدا در خصوص MX-5 GT بسیار محتاطانه عمل کرده و می‌گوید تا زمانیکه عکس‌العمل رسانه‌ها را مشاهده نکند، تصمیمی در خصوص آن و قیمتش نمی‌گیرد. با این حال، قیمت آن حدود 30 هزار پوند خواهد بود. مزدا MX-5 GT برپایه مزدا MX-5 با سقف تاشو ساخته شده است، در نتیجه نسبت به تویوتا GT86 حدود 5 هزار پوند ارزان‌تر است. با تمام این اوصاف انتظار می‌رود که این خودرو بصورت سفارشی تولید شود. 
در مجموع می‌توان گفت که مزدا MX-5 GT بسیار جذاب بوده و پاسخ شرکت مزدا به محصولاتی مانند سوبارو BRZ و تویوتا GT86  است. حالات مختلف موتور به آن نیروی بسیاری داده و کمک می‌کند که صدای جذابی داشته باشد. شاسی آن هم مستحکم‌تر از نوع استاندارد است. نقاط ضعف آن شامل قیمت، وقفه در پدال گاز و فرمان نسبتا مصنوعی آن می‌شود. با این حال این تحول بسیار خوب است و سبب بهبود MX-5  می‌شود. 
 

سواری و فرمانپذیری

اولین تجربه ما با این خودرو در پیست دونینگتون بود. اولین خصوصیتی که با نشستن در پشت این مزدا متوجه می‌شوید پدال گاز چسبنده آن است، اما اگر این حالت کندی رد شود، نوسان شدیدتری از حیث مکش هوا در موتور آن مشاهده می‌شود که منجر به سریع‌تر رفتن آن می‌شود. 
مزدا MX-5 در حالت استاندارد تمایل به دور گرفتن دارد، اما تیپ GT آن کمی تندتر است که منجربه سریع‌تر رفتن خودرو هم می‌شود. تمامی این موارد در کنار اصلاحاتی در شاسی این خودرو به بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند. تایرهای جلو عریض‌تر سبب چسبندگی بهتر قسمت جلوی خودرو می‌شوند و شاسی محکم‌تر بدان معناست که می‌توانید در پیچ‌ها باسرعت برانید. 
در واقع شما می‌توانید با این خودرو با سرعت وارد پیچ‌ها شوید و اگر ترمز گرفتن را فراموش کردید، این خودرو به طرز شگفت‌آوری تمایل دارد که هر چهارچرخ را در پیچ‌ها شناور کند که متعاقبا خودرو منحرف نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت که این خودرو یکی از جذاب‌ترین خودروهای دیفرانسیل عقب است.

 

برچسب ها: مزدا MX-5 GT، ویژگی های مزدا MX-5 GT، عملکرد مزدا MX-5 GT، شاسی مزدا MX-5 GT، مزدا تعداد بازديد: 772 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز