رولزرویس فانتوم جدید یک اتومبیل شکوهمند است که میتوان از برخی نقائص جزئی آن چشمپوشی کرد. معمولا به رانندگان رولزرویس این موارد گوشزد میشود:«این یک خودروی بزرگ و سنگین است، به همین علت ممکن است کارفرمایتان به شما گوشزد کند که با متانت بیشتری اتومبیل را کنترل کنید و به خصوص در مورد فرمان، ترمزها و پدال گاز حساسیت بیشتری نشان دهید. اطمینان حاصل کنید که لباس مناسب پوشیده و در همه حال رفتار مناسبی دارید و به یاد داشته باشید که اهمیت این موضوع نه به خاطر شما بلکه مربوط به مسافران شماست.» هر چند که اجرای این دستورالعمل را نمیتوان در تمامی 7 هزار رولزرویس تولید شده در یک دهه گذشته سراغ گرفت. گیربکس شش سرعته ZF فانتوم با اینکه از فناوری پیشرفتهای برخوردار است و طراحی بسیار نوآورانهای دارد، گاهی وقتها در انتخاب دنده مناسب حیران میماند. از آنجا که نام مشتریان برای رولز رویس هرگز وجه تمایز و برتری نبوده، این احساس که کلاس رولز رویس از افرادی که آن را میخرند بالاتر است در شما تقویت میشود. احساس آرامش از اینجا ناشی میشود که برای خرید یک رولزرویس حتی اشرافزادهها، دیکتاتورها، سردمداران رسانه و شیخنشینهای خلیج نیز باید مثل بقیه در یک صف منتظر بمانند. برای همین خودروی جدید بنتلی با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ZF مقام اول را کسب کرد و رولزرویس دوم شد. ناگفته نماند که DBS استون مارتین در این جایگاه مقام سوم را در اختیار دارد.
فانتوم جدید که در حال حاضر به فروش میرسد و ماه سپتامبر به مشتریان تحویل میگردد، به طور قابل توجهی از لحاظ سیستم انتقال قدرت دچار تغییراتی شده است. علاوه بر اضافه شدن گیربکس هشت سرعته، یک دیفرانسیل تقویت شده برای جایگزینی قطعات سری 7 بی ام و که در مدلهای پیشین فانتوم سر و صدای زیادی تولید میکردند در آن تعبیه شده است.
در حالی که فانتوم کوپه و فانتوم دراپهد نیز از سیستم جدید انتقال قدرت بهره مند شده اند، مدل سالون فانتوم از شاسی آلومینیومی تقویت شده بهره میبرد. برای جفت و جور شدن این وصله پینهها با نام پرآوازه رولز رویس، سیستم الکترونیکی جدیدی شامل یک سیستم ناوبری بسیار هوشمند با نمایشگر بزرگ 8/8 اینچی و نیز یک دوربین 360 درجه به آن اضافه شده است که این بارج عظیم الجثه را تا محل پارک آن در جایگاه مخصوص رئیس هدایت کند. مهمتر از اینها سیستم صوتی عالی با برندهارمن کاردون است. به هر ترتیب بلندی صدای آن اولین ویژگی برجستهای است که توجه شما را به خود جلب میکند. در کابین خودرو تغییرات اندکی اعمال شده است تا صفحه نمایش بسیار بزرگ و سیستم جدید کنترل صوت را با جلوه بیشتری در خود جای دهد. هرچند که جایگزینی سیستم صوت قبلی با ظاهری شبیه رادیوگرافهای قدیمی و جایگزینی آن با کلیدهای کرومی تازه ممکن است برای برخی از مشتریان خوشایند نباشد.
اتاق خودرو نیز دچار بسیاری از تغییرات جزئی شده که بدون ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر آن موجب انعطاف و نرمی بیشتری در خطوط خودرو شده است. ریچارد کارتر، مدیر ارتباطات رولز رویس در این باره اظهار میدارد: «مشتریان ما دوست ندارند که زود به زود یک مدل جدید را روانه بازار کنیم؛ یا بهتر بگویم: آنها دوست ندارند بعد از پرداخت بیش از یک ثلث میلیون پوند اتومبیل آنها با ورود نمونه جدید فانتوم از رده خارج به نظر برسد.»به هر حال، وقتی هر دو مدل را کنار هم بگذارید، متوجه یک تفاوت عمده میشوید و آن هم به دلیل اضافه شدن LEDهای مستطیل شکل چراغ جلو است و فقط همین. چینها نرمتر شدهاند، سپر عقب عوض شده و دور شیشه عقب حالتی نقرهای رنگ به خود گرفته است ولی هیچ کدام از این تغییرات آنقدر چشمگیر نیستند که ظهور مدل جدیدی از فانتوم را فریاد بزنند. در داخل خودرو، کابین عقب به کلی دست نخورده باقی مانده است.
اگر آن همه اسباب بازیهای جور و واجور دم دست شما قرار نمیگرفتند آن وقت میتوانستید به خوبی از فضای ساده آن استفاده کنید و از طراحی فوق العاده پنجرهها که علیرغم حفظ حریم خصوصی شما، دید ایده آلی را برای تماشای محیط بیرون در اختیار میگذارد، لذت ببرید. در قسمت جلو هنوز هم لولوهای قدیمی فانتوم باقی ماندهاند. همچنین فرمان قابل تنظیم که تا حدی دور از دسترس است و فضای بین دو صندلی طوری دنده را پوشانده که گاهی نمیتوانید تشخیص دهید با کدام دنده حرکت میکنید.
کلید استارت در میان پانل مجزا به گونهای طراحی شده است که خاطره لوکاس قدیمی را در ذهن تداعی میکند. با فشار دادن آن موتور 12 سیلندر 75/6 لیتری بیامو به حرکت در میآید. شاید اگر نشانگر دور موتور در جلوی چشمان شما نباشد، در آرامش و سکوت وصف ناپذیر داخل کابین هرگز متوجه صدای بسیار خفیف موتور نشوید.
شاید مهمترین عامل در بی صدا بودن این خودرو گشتاور همراه با سکوت موتور یا به قول رولز رویس، نسیم ملایم موتور است. در سرعتهای پایین تقریبا هیچ صدایی احساس نمیکنید مگر اندکی غژغژ لاستیکها یا اینکه موقع کنار گرفتن ممکن است پیچش باد در لولههای زیر موتور صدای هوهوی خفیفی ایجاد کند. همچنین، گفته میشود که سیستم انتقال قدرت ناهماهنگی جزئی با نرمافزار طراحی شده برای خودرو دارد. به طور مشابه، نرم افزار نیز گاهی اوقات برای خود بصورت غیر قطعی عمل میکند که شاید این موضوع به دلیل بازنویسی آن از روی نسخه قبلی اتفاق میافتد.
دیگر جنبههای رانندگی با این خودرو کاملا مشابه نمونههای قبلی آن است. هنگام رانندگی با آن چنان حسی دارید که حتی اگر عضوی از طبقه کارگر را زیر بگیرید متوجه نخواهید شد. نقش انسانی در کنترل این خودرو زیاد است اما به خوبی کنترل پذیر است و حتی به کوچکترین حرکت فرمان نیز واکنش نشان میدهد.
درست است که در پیچهای تند برای حفظ جان خودتان باید محکم به اهرو قفل در بکوبید تا مبادا برایتان اتفاق بدی بیافتد، اما این همیشه خصلت فانتوم بوده است که احساس کوتاه و زود گذری را به سرنشین خود منتقل کند. وقتی در میان صندلیهای راحتی با رویه چرمی لم دادهاید دیگر سرعت کم یا زیاد خودرو فرق چندانی به حال شما نمیکند به ویژه اینکه با وجود ترمزهای بسیار بزرگ و مطمئن آن دیگر هیچ جای نگرانی از سرعت بالا نخواهد بود.
در پایان باید گفت که فانتوم یک اتومبیل فوقالعاده و زیبا است که نمیتوان هیچ چیز غیرمعمول را در ساخت آن سراغ گرفت و اکنون نه تنها از لحاظ کیفیت بلکه از حیث مقدار نیز بیشترین تعداد دنده را دارا است و همچون گذشته لقب بهترین خودرو جهان را یدک میکشد.