Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 09:03

27
مهر
مزدا CX-5

مزدا CX-5

اگر وارد کابین خودرو بشوید با فضایی وسیع و جادار که از مواد پلاستیکی چسبنده و همچنین چرم خط دار پرشده است مواجه می‌شوید.

محمدرضا شرع‌پسند

 

مزدا هم همانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در این دوران رکود اقتصادی اوضاع مناسبی ندارد و کارکنان این شرکت در حال حاضر نگران تغییر مدیریت این شرکت هستند. شعار نامناسب تبلیغاتی «زوم زوم» این شرکت فروش شرکت را در اروپا یک چهارم کاهش داده است. آخرین پروژه تاناکا یعنی خودروی اسپرت و کوچک CX-5 نشان دهنده جوهره مزداست. این خودرو در حین سادگی، جدیدترین نوآوری‌ها را در خود دارد و قیمت پایه آن 21 هزار و 395 دلار تعیین شده است. در این کلاس خودرو، شرکت‌های بسیاری فعال هستند و به سرعت میان خودروسازان در حال توسعه است. هیچکدام از آنها جذابیت خاصی ندارند و مدل ارائه شده مزدا هم که بر خودروهای بیابانی تکیه دارد، از این قاعده مستثنا نیست. رئیس طراحی بریتانیایی این شرکت پیتر برتویسل، بیان می‌کند که خطوط کرومی دور چراغ‌ها و جلو پنجره نشان دهنده یک پوما هستند اما به سختی می‌توان بر این گفته صحه گذاشت. البته تغییرات قابل توجهی در گلگیرها صورت گرفته است، اما بیشتر در حالت نشسته و در شب یا در هوای بارانی جلوه دارند! یعنی دقیقا همان وضعیتی که عکاس تبلیغاتی شرکت، عکس‌های این مدل را گرفته است.


اگر وارد کابین خودرو بشوید با فضایی وسیع و جادار که از مواد پلاستیکی چسبنده و همچنین چرم خط دار پرشده است مواجه می‌شوید. رنگ غالب داخل خودرو خاکستری تیره است که خودروهای لوکس آلمانی را یادآوری می‌کند. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و صندلی‌های عقب برای سه سرنشین بزرگسال راحت هستند. البته روکش‌های ساده و ارزان‌تر نیز قابل ارائه هستند. فضای بار نیز مانند بسیاری از خودروهای دیگر با مکانیزم تاشدن صندلی‌ها افزایش می‌یابد. صاحب خودرو می‌تواند علاوه بر چهار سرنشین، حجم بار زیادی را در صندوق عقب 503 لیتری که در کلاس خود بزرگ‌ترین حجم محسوب می‌شود، جای دهد. 


روی داشبورد یک نشانگر سه عقربه ای و چندین دکمه- در مجموع 55 به استثنا اهرم‌های کنار فرمان- قرار دارند. وضعیت راننده را می‌توان به واسطه صندلی‌های قابل تنظیم و فرمانی که ارتفاع و موقعیتش تنظیم می‌شود، تغییر داد. نقص‌های کوچکی نیز در طراحی داشبورد وجود دارند؛ مانند اینکه اگر بخواهید کابل یو‌اس‌بی به پورت یو‌اس‌بی روی داشبورد وصل کنید با بستن درب پورت به کابل برخورد می‌کند. با این حال یکی از نقاط قوت آن دید خوبی از جلوی خودرو است که به ویژه در پیچ‌ها و هنگام دور زدن به شما کمک می‌کند. 


مزدا سعی کرده است که سرو صدا در این خودرو به صفر برسد، مساله ای که در وهله اول با باز و بسته کردن درب‌ها مشاهده می‌شود. البته این خودرو به گونه ای طراحی شده است که صدای باس را در خود محبوس کند چه این صدا از بلندگوها خارج شود و چه از دهان شما؛ در نتیجه مکالمه بین سرنشینان جلو و عقب هنگام حرکت خودرو عملا غیرممکن است. دو موتور چهار سیلندر برای این خودرو عرضه شده‌اند؛ یکی موتور بنزینی 2 لیتری و دیگر موتور 2/2 لیتری توربو دیزل. جالب است که هر دو نسبت تراکم 14 به 1 دارند؛ رکوردی که برای یک موتور بنزینی بالا و برای یک موتور دیزلی پایین است. سیستم تزریق سوخت مستقیم، پیستون‌های مسابقه‌ای و دریچه موزی شکل مانند خودروهای دهه هفتاد میلادی در این موتور این خودرو بکارگرفته شده‌اند تا کوبیده شدن (یعنی جرقه زدن مخلوط هوا و سوخت) کمتر شود. در یک موتور توربو دیزل، نسبت تراکم کمتر، امکان سوخت کامل را فراهم می‌کند و گسیل گاز دی اکسید نیتروژن و ذرات را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از توربوشارژر عملکرد ساسات موتور را بهتر می‌کند، البته شاید استارت موتور در هوای سرد را دشوار کند که مزدا برای جبران این نقیصه از اتصالات خاص و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده کرده است. 


موتور دیزل این خودرو انتخاب بهتری است، زیرا عملکرد بهتری در دورهای پایین ارائه می‌دهد. کمی صدای این موتور بالاست، اما هنگامیکه عقربه به دور کمتر از 2000 می‌رسد بسیار نرم و بی صدا کار می‌کند. جعبه دنده دستی آن بسیار دقیق و روان کار می‌کند. ادعای مزدا این است که مصرف ترکیبی سوخت موتور دیزلی این خودرو 4/61 مایل در هر گالن است اما در تست‌های انجام شده میزان 39 مایل در گالن ثبت شده است. موتور بنزینی نیز رکورد 32 مایل در هر گالن را در مقابل ادعای 8/42 مایل در هر گالن را ثبت کرده است. 


موتور فرمان روی ستون فرمان قرار گرفته که شیوه مناسب قرار گرفتن آن است. همچنین ترمزها مجهز به کالیپرهای گردان یک طرفه روی همه دیسک‌ها هستند. بعلاوه یک سیستم ترمزگیری برای جلوگیری از تصادف دارد که در سرعت‌های پایین از برخورد با خودروی جلویی جلوگیری می‌کند. 

برخی از مشخصات این خودرو به اختصار به شرح زیر هستند:
• موتور: 2/2 لیتری دیزلی
• قدرت: 148 اسب بخار در دور 4500 و گشتاور 280 پوند بر فوت در دور 1800
• حداکثر سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت
• شتاب: صفر تا 100 کمتر از 2/9 ثانیه
• مصرف سوخت: 3/52 مایل در گالن در شهر و 4/61 مایل در گالن بصورت ترکیبی
• گسیل دی‌اکسیدکربن: 119 گرم در کیلومتر

 

برچسب ها: مزدا CX-5، کابین مزدا CX-5، داشبورد مزدا CX-5، موتور مزدا CX-5، تاناکا تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز