یکی دیگر از شرکتهای خودروساز چینی که اخیرا توانسته حضور خوبی هم در چین و هم در خارج از این کشور داشته باشد، شرکت خودروسازی چری است. شرکت چری در سال 1997 میلادی در قالب یک شرکت دولتی تاسیس شد و در سال 1999 با استفاده از شاسی متعلق به فولکس واگن سئات تولدو تولید خودرو را آغاز کرد. در واقع تولید این خودروی سواری را میتوان بطور فنی غیر قانونی دانست، زیرا این شرکت تا سال 2003 ميلادي اجازه تولید خودروهای سواری را نداشت و در واقع تا آن سال در لوای مجوزهای گروه سایک به تولید خودروهای سواری میپرداخت. در سال 2009 این شرکت 508 هزار و500 دستگاه خودرو تولید کرد. البته پیش از این نیز ظرفیت تولید این شرکت به 650 هزار دستگاه در سال نیز رسیده بود اما در این سال تنها ظرفیت تولید خودروی سواری به بیش از 400.000 دستگاه رسید و مابقی ظرفیت تولید به قوای محرکه و دیگر انواع خودرو تعلق دارد.
در سال2010 شرکت چری هفتمین خودروساز چین از لحاظ حجم تولید شد و بیش از 700.000 دستگاه خودرو فروش داشت. در سال 2011 نیز با تولید حدود 578 هزار دستگاه خودرو این شرکت همچنان رتبه هفتم را بین خودروسازان چین حفظ کرد.
فعالیتها در چین
چری چندین کارخانه تولید در چین دارد که یکی از آنها در پایگاه این شرکت در شهر وهو در استان آنهوی است. در سال 2007، این شرکت دو خط تولید خودرو، دو خط تولید موتور(که یکی از آنها به مونتاژ موتورهای با برند آکتکو میپردازد)، یک خط تولید گیربکس و دو واحد تحقیق و توسعه داشته است. همچنین دو خط تولید دیگر نیز در حال راهاندازی بودهاند که احتمالا تاکنون پایان یافتهاند.
چری قرارداد همکاری مشترک بسیاری با شرکتهای غربی در زمینه تولید قطعه دارد. از جمله میتوان به همکاری با آروین موتور، جانسون کنترلز و صنایع پی پی جی اشاره کرد.
محصولات و خدمات
در سال 2009، محصولات چری حداقل با چهار برند فروخته میشدند. این برندها شامل کاری، رلی، ریش و خود چری هستند. محصولات این کشور که استانداردهای اروپا را کسب کردهاند از طریق شرکت دی آر موتور ایتالیا فروخته میشدند. دامنه محصولات این شرکت خودروهای سواری، مینی ون و خودروهای بیابانی و شاسی بلند را در بر میگیرد. قطعات محصولات این شرکت یا در خارج طراحی شده یا مستقیما وارد میشوند. چری قراردادهای همکاری مشترک با تولید کنندههای قطعه در خارج از چین دارد؛ از جمله شرکتهای معروف امریکایی آروین موتور، آتولی، ویسئون و دلفی، شرکتهای استرالیایی فوتوریس، شرکت آلمانی بوش و سیمنس وی دی او و شرکت فرانسوی والئو.
این شرکت قوای محرکه با برندهای آکتکو و کاک(CAC) را تولید و صادر میکند. قوای محرکه این شرکت را فیات خریداری کرده و به آمریکا صادر شده است. خدمات پس از فروش چری بیش از 31 استان چین و مناطق خودمختار را پوشش میدهد.
خودروهای الکتریکی
مانند بسیاری از خودروسازان چینی، چری مایل به تولید خودروهای الکتریکی در آینده است. این شرکت در حال حاضر چند خودروی هیبریدی و تمام الکتریکی ارائه کرده و یک قرارداد آزمایشی برای تولید انبوه با یک شرکت خارجی دارد. چینی همچنان روی محصولات نفتی سوبسید پرداخت میکند و این مشوقی برای دولت است تا به تولید خودروهای الکتریکی کمک کند و برخی از خودروسازان این کشور فرصت را در بازار نیمه بالغ خودروهای الکتریکی که راه درازی را در اروپا در پیش دارد، غنیمت میدانند.
در این زمینه چری همکاریهای بینالمللی را با شرکتهای خارجی آغاز کرده است. از جمله میتوان به همکاری با شرکت کوانتوم که یکی از شرکتهای اسرائیل کورپ است و همکاری مشترکی برای تولید خودروهای الکتریکی در سال 2007 با این شرکت منعقد کرده است. شرکت دیگر، شرکت امریکن بتر پلیس است که در سال 2010 قراردادی را با چری برای توسعه مدل اولیه خودروهای الکتریکی امضا کرده است. همچنین چری و مگنا استیر، که بخشی از شرکت بینالمللی مگنا کانادا است، با هم در زمینه توسعه سه مدل با برند کوروس برای بازار اروپا امضا کردهاند. البته همه این قراردادها براساس تولید در چین منعقد شدهاند.
مدلهای الکتریکی این شرکت شامل مدل S18 یا چری ریش M1 که در سال 2009 عرضه شدند و همچنین سه مدل هیبریدی با سیستم توقف-حرکت و دو مدل کاملا الکتریکی در سال 2011 میشوند.
همکاریهای ناتمام چری
هنگامیکه گروه مدیریت سرمایه گذاری سربروس مالک شرکت کرایسلر آمریکا شد، کرایسلر برنامه همکاری با چری را طرح ریزی کرد که حاصل آن عرضه مدل چری A1 بود که شاسی و قطعات داخلی آن با برند دوج در آمریکا نیز عرضه میشدند. این کار به سرعت سبب افزایش تثبیت بازار خودروهای کوچک برای کرایسلر شد. اما در سال 2008، همکاری مشابهی بین کرایسلر و نیسان انجام شد و همکاری چری-کرایسلر متوقف گردید. در سال 2009، طبق برنامه سازماندهی مجدد کرایسلر این خودروساز به بررسی امکان فروش برخی داراییها به چری را بررسی کرد.
همکاری ناتمام دیگر چری با شرکت فیات ایتالیا بوده است. در سال 2007 میلادی قرارداد همکاری مشترکی را برای ایجاد یک شرکت خودورسازی ایتالیایی- چینی امضا کردند. قرار بود این شرکت فعالیتهای خود را در سال 2009 آغاز کرده و برندهای فیات و آلفارومئو را برای بازار چین و در استان آنهوی تولید کند. اما در همین سال این قرار داد متوقف شد.
سایک و چری
شرک چری در دوره ای از مجموعههای گروه سایک چین بوده است. در واقع سایک سهم خود در این شرکت را در سال 2004 به دلیل تنشهای موجود بین چری و دیگر شرکای خارجی یعنی جنرال موتورز و فولکس واگن به چری واگذار کرد.
فعالیتها در خارج از چین
شرکت چری کارخانههای کوچک بسیاری در خارج از چین دارد. این کارخانهها یا خودروی کامل یا نیمه کامل بصورت کیتهای مجزا تولید میکنند. البته دو کشور استثنا در این مورد آرژانتین و ایران هستند که کارخانههای تولیدی در این کشورها لزوما متعلق به چری نیستند. فروش کیتهای مجزا(knock-down kit) یکی از راههای ساده برای دسترسی به بازارهای در حال رشد بدون هزینههای خدمات پس از فروش است. کارخانههایی که به این روش محصولات چری را تولید میکنند میتوانند به سرعت فعالیتشان را آغاز یا متوقف کنند. بطوریکه برای مثال در سال 2007 چری حدود 14 کارخانه در خارج از چین داشت درحالیکه در سال 2009 این رقم به 10 کارخانه تقلیل یافت و البته قرار است تا 2012 به 15 عدد افزایش یابد. این کارخانهها در کشورهای آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، خاورمیانه، آفریقای شمالی، پاکستان، اوروگوئه، روسیه، تایوان، تایلند، اکراین و ویتنام قرار دارند. البته از آنجایی که این شرکت در نمایشگاه خودروی صربستان در سال 2011 حضور داشت احتمالا در این کشور هم کارخانه داشته باشد.
مقامها در صادرات
چری اولین صادرات خودرو را در سال 2001 به کشور سوریه داشت و بین سالهای 2003 تا 2010 لقب برترین صادر کننده خودرو را از آن خود کرد. البته عمده صادرات این کشور در قالب کیتهای قطعات خودرو بوده است.
این شرکت در اکثر قارهها و کشورهای دنیا نمایندگی فروش دارد؛ از جمله میتوان به کشورهای روسیه، اکراین، بلاروس، صربستان، مقدونیه، ترکیه و در ایتالیا بواسطه شرکت دی آر موتور اشاره کرد. این شرکت قصد دارد در سال 2012 به کشورهای استرالیا، سنگاپور و آفریقای جنوبی نیز وارد شود. از اهداف استراتژیک شرکت چری این بوده است که ابتدا در کشورهای در حال توسعه و سپس در کشورهای توسعه یافته حضور داشته باشد. در اکراین مدلهای چری بوسیله شرکت اکراوتو فروخته میشود و شرکتهای همکار این خودروساز نیز در دیگر بازار نمایندگیهای فروش تاسیس کردهاند. اما در برخی کشورها، شرکتهای همکار چری به تولید محصولات این شرکت در کارخانههای خود میپردازند. در سال 2011، تیگو محبوبترین محصول این شرکت در بازارهای خارجی بوده است.
دعاویهای حقوقی علیه این شرکت
در حالیکه این شرکت کاملا دولتی است اما مانند دیگر خودورسازان چینی درگیر مسئاله کپی شده است. در سال 2003 شرکت جنرال موتورز امریکا، چری را متهم به کپی کردن نسل اول دوو ماتیز در طراحی چری کیو کیو کرد. حتی پس از آن جنرال موتورز این شرکت را متهم به استفاده از یک ماتیز تغییر شکل یافته در تستهای ایمنی کرد. در مقابل جنرال موتورز چین بیان کرده است که «این دو خودرو از ساختار بدنه، طراحی خارجی، طراحی داخلی و قطعات کلیدی کاملا یکسانی برخوردارند». درحالیکه برخی از محصولات چری مانند A3 که طراحی پنینفارینا است کپی نیستند اما این کیو کیو تنها مدل چری نیست که ادعا میشود کپی محصولات معروف است بلکه چری تیگو به تویوتا راو و همچنین تیپهای مختلف ایستار به دوو مگنوس شباهت دارند.