شرکت فرانسوی سیتروئن که بخشی از گروه خودروسازی معروف پژو ـ سیتروئن است، قصد دارد که خط محصول DS خود را با رونمایی از مفهومی «سیتروئن نامرو 9» در نمایشگاه خودرو پکن در سال 2012، راه اندازی کند.
این مفهومی برپایه مفهومی متروپلیس که سیتروئن در سال 2010 عرضه کرده طراحی شده، اما کلاس سدان را به واسطه طراحی ترمزهایش کمی متحول کرده است.
علی رغم اینکه این مدل مفهومی که DS9 نام گرفته اما عرضه آن به بازار در چند سال آینده چندان عملی به نظر نمیرسد. با این حال خودروهایی که از آن ملهم و متاثر ميشوند شامل یک سدان کوچک، یک خودروی بیابانی جدید، یک سدان کلاس متوسط که همگی برای بازار چین و دیگر بازارها طراحی شدهاند.
این مفهومی یک خودروی هیبریدی از نوع پلاگین (Plug in) محسوب ميشود که مصرف سوخت ترکیبی 138 مایل در هر گالن را حین داشتن عملکردی به سان خودروهای اسپرت ارائه ميدهد. شتاب صفر تا 100 آن 4/5 ثانیه و حداکثر سرعت آن حدود 250 کیلومتر برساعت است که با توجه به داشتن وزن حدود 5/1 تن ارقام قابل توجهی هستند.
در زیر کاپوت زیبای این مفهومی موتور توربوشارژ 6/1 لیتری بنزینی که توان 225 اسب بخار را داراست، قرار دارد. این موتور با یک موتور الکتریکی که توان 70 اسب بخار را داراست هماهنگ بوده و قوای محرکه هیبریدی آن را شکل ميدهند. موتور الکتریکی آن از باتریهای لیتیومی که ميتوانند بوسیله یک پریز معمولی خانگی در تنها 5/3 ساعت شارژ شوند، برخوردار است. البته این موتور تنها برای رانندگی به طول 50 کیلومتر مناسب است.
اگر سفر بیش از این طول بکشد، موتور بنزینی آن شروع به کار کرده و ميتواند یا باتریها را شارژ کند یا به ماشین نیرو دهد. برای عملکرد بهینه، راننده ميتواند از هر دو منبع نیرو برای حرکت دادن به خودرو استفاده کند که توان خروجی 295 اسب بخار را به چهار چرخ محرک آن انتقال ميدهد. نکته جالب توجه در این مورد این است که سیستم قوای محرکه این مفهومی به گونهای طراحی شده است که در صورت نبود چسبندگی مناسب چرخها به زمین، خودرو به حالت چهارچرخ محرک رفته و موتور الکتریکی چرخهای عقب و موتور بنزینی چرخهای جلو را به حرکت در ميآورد. البته این سیستم نیز ميتواند با درخواست راننده و بطور دستی نیز عمل کند.