با نيم نگاهي به تاريخچه خودروهاي اسپرت میتوان فهمید شورلت كامارو يكي از 3 خودروي اسپرت محبوب جهان و به ویژه مردم آمريكاست.
کمپانی شورلت به عنوان يكي از برندهاي قديمي خودروسازي، برای جشن تولد 45 سالگي خودروي محبوب کامارو نسخه استثنايي از آن ارایه كرد. اگرچه پيكره ظاهري این خودرو شباهتهاي ساختاري با كاماروي 30 يا 40 سال پيش دارد، اما زماني كه سوار بر آن ميشويد گويي وارد دنياي ديگري شدهايد. اين نوع جديد كاماروي دوستداشتني است!
کاماروی 45 ساله
نسخه جديد كامارو خودرويي تندرو با موتور جديد 6 سيلندر از نوع احتراق مستقيم با ظرفيت 6/3 ليتر است. در سالهاي اخير نسخههاي به روزي از كامارو ارایه شده است، اما تجميع انبوهي از فناوريهاي نوين در كنار توجه به ريزهكاريهاي طراحي بخشهاي داخلي خودرو چيزي متفاوت از تلاشهاي پیشین بوده است. از دوردوزي ظریف چرم دور فرمان گرفته تا سرعت و قدرت قابل توجه سيستم برقي شيشهها، در كاماروي 45 ساله همه چيز در بهترين وضعيت ممكن قرار دارند. در چند مدل قبلي كه آنها هم با استقبال خوبي روانه بازار شدند، اصلاحات زيادي در بخشهاي متعدد صورت گرفته است. به رغم آنكه شايد نياز دوبارهاي به بازنگري نبوده است اما مهندسان شورلت باز هم بيكار ننشسته و حتي پنل مركزي خودرو را نيز دوباره طراحي كردهاند. فرمان خودرو متفاوت از نمونههاي قبلي است و همچنين شاهد نصب سيستم دوربين عقبي هستيم كه اين خود خبر خوشحال كنندهاي است.
انتخاب نامی عجیب
شورلت همه ساله مراسمي تحت عنوان جشن تولد كامارو برگزار می کند. اينكه هر سال اين مراسم برگزار می شود و هنوز هم اتفاقي جالب توجه به شمار ميآيد، نشان از محبوبيت آن ميان مردم جهان و به ویژه مردم آمريكا دارد. ريك شيد، معاون رئيس بخش بازاريابي شورولت ميگويد: در سالهاي گذشته تحقيقات گستردهاي درخصوص ايجاد تغييراتي مؤثر در طراحي و عملكرد كامارو صورت گرفته است كه اين خود به تقويت و محبوبيت بيشتر آن كمك كرده است. از نظر وي، سال 2012 میلادی زماني است كه كامارويي با راحتي و سطح عملكرد خيرهكننده وارد بازار بشود. قرار است اين خودرو اواسط سال 2012 روانه بازار شود. مديران شورلت براي اينكه اين نسخه جديد را در تاريخ جاودانه كنند نام «چهل و پنجمين سالگرد» را براي آن برگزيدهاند، اتفاقي عجيب كه در تاريخ خودروسازي بيسابقه است!
خودوریی به نام «چهل و پنجمين سالگرد»
اين خودرو كه تابستان امسال يعني از چند هفته ديگر به توليد انبوه ميرسد، از موتوري با قدرت323 اسب بخار برخوردار است. اين ركوردي مناسب براي چهل و پنجمين سالگرد به شمار ميآيد. مقايسهاي ميان موتور جديد و نسخه سال 2011 نشان از بهبود 11 اسب بخار موتور كاماروي مدل 2012 دارد. البته از حيث بازده مصرف سوخت هيچ تفاوتي ميان مدل 2011 و چهل و پنجمين سالگرد ديده نميشود. موتور خودرو كه به اختصار LFX معرفي شده است 3/9 كيلوگرم از نسخه قبلي سبكتر است كه اين خود ميتواند به تعادل هرچه بيشتر خودرو بخصوص در سرعتهاي بالا كمك زيادي كند. گروهي از محققان مقايسهاي ميان موتور كاماروي مدل 2012 و موتور خودروهاي اسپرت شناخته شده يك سال اخير انجام دادهاند. نتايج اين تحقيق نشان از آن دارد كه موتور LFX بالاترين قدرت ممكن را به نسبت ظرفيتهاي تعيينشده براي آن توليد ميكند.
تازه های چهل و پنجمين سالگرد
مهندسان شورلت در يكسال گذشته دست به نوآوريهاي زيادي درخصوص طراحي بخشهاي مختلف كاماروي 2012 زدهاند. آنها سر سيلندر جديدي براي آن طراحي كردهاند. در اين نوآوري شاهد خروجي اگزوز تلفيقي هستيم. همچنين پمپ سوختي جديدي براي آن طراحي شده است. احتراق مستقيم فناوري كليدياي است كه موتور كاماروي مدل 2012 را قادر ميسازد قدرت و بازده مصرف سوخت را در يك جا ارائه كند. مكانيزمي كه در اين روند به كار گرفته شده، موجب شده است تا بازده بهتري درخصوص فرآيند احتراق به ثبت برسد. اين يعني مصرف سوخت كمتر و در عين حال حفظ قدرت موتور. پمپ سوختي جديدي كه براي چهل و پنجمين سالگرد طراحي شده است در مقايسه با نمونههاي قبلي كم سر و صداتر است. ال اوپنهايزر، رئيس بخش مهندسي كامارو ميگويد: «هدف اصلي ما خلق محصولي با بالاترين كيفيت هندلينگ بوده است و فكر ميكنيم به اين هدف نيز رسيدهايم.» او ميگويد از تجربيات قبلي كه در فرآيند طراحي موتور و بدنه كاماروهاي قبلي به دست آمده نهايت استفاده شده است. چرخهاي 20 اينچي چهل و پنجمين سالگرد نيز بخشي از هيجان ذاتي آن را به بيننده منتقل ميكنند. در حقيقت ارتفاع كم خودرو و بزرگي تايرها موجب ميشوند بيننده در نگاه اول محصور اين تركيب هيجانانگيز شود.
طراحی و امضای چهل و پنجمين سالگرد
شورلت براي اين خودرو امضايي نيز در نظر گرفته است. روي كاپوت و همچنين در صندوق عقب خودرو نوار پهن قرمز رنگي ديده ميشود كه روي آنها عنوان چهل و پنجمين سالگرد ديده ميشود. اين نوارهاي قرمز رنگ بر جذابيت خودرو افزودهاند بويژه آنكه خودرو سراسر مشكي است. دنباله اين جذابيت به داخل خودرو نيز كشيده شده است. طراحان شورلت به جزئي ترين موارد نيز توجه داشتهاند. آنها حتي گرافيك و تنظيمات جديدي براي پنل مركزي چهل و پنجمين سالگرد در نظر گرفتهاند. طراحي فرمان نيز به گونهاي تغيير يافته است تا بيش از گذشته با فيزيك انساني در زمان نشستن روي صندلي خودرو هماهنگي داشته باشد. دوربيني كه در قسمت عقبي خودرو نصب شده است كارايي زيادي دارد بويژه در زماني كه راننده قصد دارد سريعتر از هميشه خودرو را در محلي تاريك پارك كند. نكته جالب توجه ظاهر شدن تصاوير ويدئويي لحظه به لحظه پارك خودرو در آينه وسط خودروست.
در قسمت سپر و چراغها و همچنين در صندوق عقب نيز ابدعات مختصر، اما جذابي صورت گرفته است. چراغهاي مه شكن و اصلي خودرو در فرورفتگي محسوسي قرار گرفتهاند. همچنين در قسمت انتهايي در صندوق عقب خودرو باله كوچكي قرار دارد كه از آن به عنوان استانداردي براي خانواده كاماروها ياد ميشود.
نگاه کلی
ميتوان در يك توصيف كلي چهل و پنجمين سالگرد يا همان كاماروي مدل 2012 را معجوني از فناوريهاي نوين و ظرافتهاي طراحي عنوان كرد. شورلت كه اكنون خود را در ميان انبوهي از رقباي سرسخت و قدرتمند عرصه خودروسازي و بهخصوص خودروهاي اسپرت ميبيند اميدوار است با ارايه انبوه اين خودرو در سال 2012 باز هم همچون گذشته سهم قابل توجهي از بازار پررونق فروش خودروهاي اسپرت را به خود اختصاص دهد.
موجودي كه ماستنگ را ميبلعد
كامارو سابقهاي درخشان در صنعت خودروسازي دارد. براي روشن شدن هر چه بهتر اين سابقه بد نيست به رقيب هميشگي كامارو يعني فورد و محصول خلاقانه آن يعني ماستنگ اشاره كنيم.
سال 1964 كارخانه فورد اولين جرقه را در زمينه خودروهايي كه ما امروزه آن را ماسل (ماسل به خودرويي گفته ميشود كه داراي حجم بالاي موتور، قدرت بالا و همچنين طراحي بدنه كه به عضلات انسان شبيه است را دارا باشد) ميناميم ايجاد كرد. اين جرقه چيزي نبود جز توليد خودرويي به ياد ماندني به نام ماستنگ. در سال 1966 كارخانه دوج خودرويي به اين عرصه هيجانانگيز اضافه كرد يعني دوج چارجر.
اما رؤياي كامارو سال 1967 آغاز شد. در اين سال شورلت اولين ماسل خود يعني كامارو را به عنوان رقيب دوج و فورد ارائه كرد و جالب اينكه شورلت براي لغت كامارو اين تعريف را انتخاب كرده است: كامارو موجودي است كه ماستنگ را ميبلعد.