در میان تعداد بسیاری از خودروسازان دنیا تنها نام برخی از آنها -که شاید نیمی از تعداد این خودروسازان را نیز تشکیل ندهند- شناخته شده است. این خودروسازان که شاید برخی از خودروسازان کشور خودمان ایران را بتوان جزئی از انها دانست بیشتر در بازارهای داخلی خود و با محصولاتی که کمتر قدرت رقابت با بزرگان صنعت خودرو را دارند فعالیت میکنند. البته بسیاری از آنها مانند خودروسازان داخلی نیز سعی در بهبود محصولات خود و رقابت با بزرگان این صنعت دارند. یکی از این خودروسازان معروف که البته در کشوری دارای برندهای معروف خودروسازی فعالیت میکند شرکت رنو-سامسونگ موتورز در کره شمالی است. هر یک از کلمات نام این شرکت به تنهایی برندهای معروفی به ترتیب در صنعت خودرو و صنعت لوازم خانگی/صوت و تصویر هستند.
این شرکت ابتدا در سال 1994 تاسیس شد و فروش خودرو را در سال 1998 یعنی دقیقا پیش از زمانی که بحران مالی آسیایی به کره جنوبی ضربه وارد کرد. مذاکرات با رنو در دسامبر 1998 آغاز شد و در سپتامبر 2000 رنو 70 درصد سهام این شرکت به ارزش 512 میلیون دلار را خریداری کرد.
شرکت سامسونگ موتورز با شناخت خوب رئیس هیئت مدیره گروه سامسونگ آقای کان هی لی از صنعت خودرو و درک او از این موضوع که این صنعت نقطه اوج بسیاری از صنایع دیگر است تاسیس شد. ورود به صنعت خودرو برای گروه سامسونگ این مزیت را دارد که به آن امکان میدهد که از منابع و فناوریهای تمام گروه شامل سامسونگ الکتریک و سامسونگ الکترونیک بهره گیرد. متاسفانه زمان کوتاهی پس از انکه شرکت سامسونگ موتورز تاسیس شد گروه سامسونگ نیز از بحران مالی آسیا متاثر شد. در این هنگام سامسونگ فعالیتهای غیراصلی خود از جمله سامسونگ موتورز را کنار گذاشت. سامسونگ موتورز به فروش گذاشته شد و علی رغم اینکه دوو موتورز مشتاق به خرید آن بود اما به دلیل بحران اقتصادی آن زمان بوسیله جنرال موتورز خریداری شد. هیوندا موتورز نیز به عقیده بسیاری یکی از خریداران محسوب میشد اما سیاستهای شرکتی و نزاع بین گروه سامسونگ و گروه هیوندا این کار را غیرممکن ساخت.
آقای لی که خود یکی از علاقه مندان خودرو بود، به دنبال تبدیل کردن سامسونگ موتورز به یک عامل اثرگذار جهانی در صنعت خودرو و در این راه از کمک فنی شرکت نیسان که خود در مراحل ابتدایی شکل گیری سامسونگ موتورز در مضیقه مالی بود، بهره گرفت. همکاری سامسونگ موتورز با نیسان شاید یکی از دلایل خریداری این شرکت توسط رنو بود. زیرا رنو خود در آن زمان یکی از سهامداران عمده نیسان بود. یکی از مدیران آن زمان سامسونگ موتورز میگوید که همکاری فنی در ابتدا با فولکس واگن و هوندا نیز مدنظر بود. اما شرایط مالی بد نیسان سبب شد که تخصص فنی و مهندسی خود را برای شرکت سامسونگ موتورز افشا کند. نیسان تامین کننده قوای محرکه سامسونگ موتورز در آن زمان نیز بود که یکی از موتورهای معروف شش سیلندر نیسان به نام VQ23DE از جمله آنها بود.
از 1999 رنو- سامسونگ موتورز آغاز به فروش خودرو در شیلی کرد که SQ5 یا SM5 یکی از معروفترین و محبوبترین آنهاست. اکنون نیز شیلی تنها کشوری است که رنو- سامسونگ موتورز محصولات خود را با نشان رنو- سامسونگ و نه با نشان رنو به فروش میرساند.
رنو- سامسونگ در زمان حاضر
امروزه رنو-سامسونگ موتورز موقعیت خوبی در بازار خودرو کره جنوبی دارد که SM5 یکی از محصولات این شرکت است که رقبایی دارد. همچنین این شرکت در پی تغییر پایه محصولات خود از نیسان به ساختار محصولات رنو است. برای مثال نسل بعدی مگان جای نیسان سیلفی که پایه SM3 رنو-سامسونگ است را خواهد گرفت. همچنین طبق روند توسعه اتحاد رنو – نیسان موتورهای بنزینی بوسیله نیسان تامین میشوند و موتورهای دیزلی بوسیله رنو. بعلاوه QM5 که یک خودرو بیابانی است با کمک نیسان برای رنو سامسونگ طراحی شده است. این خودرو در کره، اروپا، چین، مکزیک و امریکای جنوبی به فروش میرود و خودروهای جدیدی نیز در راه طراحی و توسعه هستند. این کار سبب افزایش ظرفیت تولید فعلی شرکت از حدود 125 هزار به 250 هزار دستگاه میگردد. بسیاری از محصولات حاصل از این افزایش تولید در چین، روسیه و قسمتهایی از اروپا به فروش میرسند.
از آنجاییکه رنو مرکز تحقیق و توسعهای ندارد و تنها تعداد کارخانه در آسیا دارد، رنو- سامسونگ تلاشهای رنو در جهت توسعه فعالیت در آسیا را رهبری میکند. همچنین طبق توافقنامه منعقده رنو از اسم سامسونگ تا سال 2020 استفاده خواهد کرد.
در ادامه ابتدا وضعیت کلی این خودروساز آورده میشود و سپس جدیدترین محصول آن که SM7 است معرفی میگردد.
سهامداران: 1. رنو: 80.1 درصد 2. سامسونگ کارد: 19.9 درصد
خط محصولات:
QM5: طراحی شده برپایه نیسان X-Trail که اولین خودروی بیابانی رنو- سامسونگ است و در خارج از کره با برند رنو کلئوس به فروش میرسد.
SM7: طراحی شده برپایه نیسان تینا
SM5 جدید: طراحی شده برپایه رنو لاگونا 3
SM5: پیش از این برپایه نیسان سفیرو 1995 و نیسان ماکسیما ساخته میشد و در سال 2005 با مدلی که برپایه نیسان تینا طراحی شده است جایگزین شد.
SM3: طراحی شده برپایه رنو فلوئنس
SM3 CE: برپایه نسل اول نیسان بلوبرد سیلفی که در مکزیک، کلمبیا و مصر با برند رنو اسکالا توزیع میشود.
SM7: جدیدترین محصول رنو- سامسونگ
این خودرو که برپایه نیسان تینا جدید طراحی شده است علاوه بر ظرافت طراحی خارجی لوکس بودن نیز هم در طراحی داخلی و هم خارجی آن کاملا به چشم میآید. ظاهر جلوی خودرو اسپرتی به نظر رسیده و اطمینان و قدرت در به هر بینندهای القا میکند در حالیکه عقب آن بسیار خودرو را بزرگ جلوه داده و به بیننده القا میکند که صندوق عقب جاداری دارد. طراحی با عظمت دو اگزوز در عقب که هیچ شکی در خصوص خصوصیات عملکردی فوق العاده آن برای هیچ بینندهای باقی نمیگذارد. این خودرو ترکیبی از لذت رانندگی با فناوریهای پیشرفته است که حس کیفیت و اصالت را در چشم هر بینندهای باقی میگذارد.
این محصول رنو- سامسونگ بسیار از تخصصی که از اتحاد رنو و نیسان بوجود آمده است بهره میبرد. پایه اصلی این خودرو SM5 جدید است که مشخصا سهم قابل توجهی در بازار خودرو کره گرفته و قطعا این محصول جدید رنو-سامسونگ به واسطه راحتی، بی صدا بودن موتور، شاسی بی عیب و نقص و موتور توانمند، نقطه عطفی در صنعت خودرو کره جنوبی را ایجاد میکند.
نمای جلوی آن با جلو پنجرهای یکپارچه طراحی شده که با چراغهای زنونی با قابلیت تنظیم خودکار جلوهای خاص به ان بخشیده است. خطوط خاص در داخل کابین و تودوزی کرومی حس پویایی و کیفیت را به بیننده القا کرده و جلوه بیشتری به خودرو میبخشد.
در مجموع رنو- سامسونگ که اولین بار از این خودرو به عنوان یک مفهومی در نمایشگاه خودرو سئول سال گذشته پرده برداری کرد نشان داد که با نوسازی دامنه محصولات و شکل دهی مجدد به آنها میتواند نقطه عطفی هم در مسیر فعالیت خود و هم در مسیر فعالیت صنعت خودرو کره جنوبی ایجاد کند.