شرکت موتورسیکلت سازی هوندا یکی از معروفترین شرکتهای موتورسیکلت ساز دنیاست که میتوان گفت در میان تعداد زیاد شرکتهای موتورسیکلت سازی دنیا که هر یک ممکن است در یک کلاس محصولات کم نظیری ارائه دهند، از معدود شرکت هایی است که در همه کلاسهای موتور سیکلت محصولات جذابی دارد. به این دلیل سعی میشود در هریک از شمارههای مجله یکی از محصولات به روز این موتورسیکلت ساز معروف ژاپنی معرفی شود.
در 36 سال اخیر یک مدل از موتورسیکلت در سطح جهان در سبک موتورسیکلتهای سیاحتی(تورینگ) بسیار محبوب بوده است و آن هوندا گولدوینگ است. زمانیکه در 36 سال پیش برای اولین بار معرفی شد تحولی را در سبک خود ایجاد کرد و در طی این مدت نیز همیشه در سبک خود پیشتاز بوده است. مدل جدید این خودرو که برای سال 2012 معرفی شده است نیز بهبودهای شگرف و ظاهر بسیار جذابی به خود گرفته است. عملکرد افسانه ای، اطمینان فوق العاده، روانی در حرکت و فرمانپذیری بی نظیر تنها بخشی از ویژگیهای نوع جدید این مدل هستند. برخی از ویژگیهای این موتورسیکلت در ادامه تشریح میشوند.
طراحی ظاهری
یکی از مهمترین تغییرات مدل 2012 گولدوینگ تغییر در محفظه پشت زین آن است که افزایش قابل توجهی در حجم داشته است. ظرفیت این محفظه به 7 لیتر افزایش یافته است که در کنار صندوق انتهای موتور و دو محفظه جانبی آن ظرفیت فوق العاده 150 لیتر را به موتور سوار این موتور میدهند. یکی دیگر از ویژگیهای محفظههای این موتورسیکلت داشتن قفل برای محفظه جلوی موتور است. ویژگی دیگری که در طراحی این مدل نسبت به مدلهای قبلی گولدوینگ دیده میشود خطوط روان قسمت جلوی موتور و محفظههای جانبی است که با رنگ نقرهای در کنار رنگ اصلی بدنه جذابیت بی نظیری به آن داده اند. صندلی ها نیز در این مدل 2012 گولدوینگ بهبود یافته اند. هم صندلی راننده و هم سرنشین دیگر از جنس یورتین ساخته شده اند. این ماده ضد آب با ظاهر اسپرتی از پارچههای سوراخ دار ساخته شده است.
یکی دیگر از نقاط قوت طراحی گولدوینگ وجود یک محافظ در برابر هوا هم برای راننده و هم سرنشین دیگر است که به گونهای طراحی شده است که هم قسمت بالای بدن و هم قسمت پایین آن را محافظت کند.
قوای محرکه
موتور شش سیلندر این موتورسیکلت از نوع انژکتوری است که قدرت فوق العادهای را تولید میکند. یکی از ویژگیهای منحصربفرد موتور این موتور سیکلت این است که برای اینکه واکنش حاصل از گشتاور میل لنگ در شاسی موتورسیکلت از بین رود جعبه دنده برخلاف گردش میل لنگ گردش میکند.
بعلاوه سیستم تعلیق جدید این موتور سیکلت و غلافهای چنگکی آن یکی از عوامل بهبود فرمانپذیری موتورسیکلت هستند.
فناوری ها
سیستم راهبری این موتورسیکلت که به دو چرخ آن متصل است از صفحه نمایش ال سی دی شفاف و قابلیت فرمانبری شفاهی برخوردار است. این سیستم راهبری نسبت به نسخههای قبلی از سرعت عمل و دریافت سیگنال سریعتری برخوردار است. بعلاوه سیستم هدایت وسیله بین خطوط و تشخیص تقاطع ها و سیستم ارائه تصویر سه بعدی از مسیر حرکت از دیگر فناوریهای بدیع به کار رفته در این موتورسیکلت هستند.
یکی دیگر از امکانات گولد وینگ امکان اتصال دستگاهای پاد یا هر دستگاه دارای پورت USB به سیستم صوتی این موتورسیکلت است. محل اتصال در جعبه قفل دار جلو موتورسوار قرار دارد که فضای خوب و بزرگی را برای وسایل موتورسوار از جمله دستگاههای صوتی و تصویری او مانندای پاد فراهم میکنند.
یکی دیگر از امکانات فوق العاده این موتور وجود آپشنهای مختلف برای آن است که در قالب بستههای XM عرضه میشوند. این بستههای آپشن به شرح زیر هستند:
- Gold Wing Audio Comfort: این بسته شامل گرم کنهای دسته فرمان، صندلی و پا، سیستم صوتی ساراند، کروز کنترل و دنده عقب الکترونیکی میشوند
- Gold Wing Audio Comfort Navi XM: این بسته شامل همه موارد بسته قبلی به اضافه سیستم راهبری به روز و رادیو XM میشود.
- Gold Wing Audio Comfort Navi XM, ABS: این بسته هم شامل همه امکانات بسته قبل به اضافه سیستم ترمز ضد قفل میشود.
- Gold Wing Audio Airbag: این بسته که کاملترین آپشن این موتورسیکلت محسوب میشود شامل همه امکانات بسته قبل به اضافه کیسه هوای موتورسیکلت میشود که در نوع خود اولین محسوب میشود.
در مجموع این موتورسیکلت در نوع و کلاس خود کم نظیر است و با داشتن آپشنهای فوق العاده و لوازم جانبی که خود هوندا ارائه میدهد موتورسیکلت راحت و جذابی محسوب میشود. مشخصات این هوندا در جدول زیر آورده شده اند.
مشخصات گولدوینگ
نوع قوای محرکه موتور شش سیلندر افقی با سیستم مایع خنک کننده و حجم 1832 سی سی
اندازه سیلندرها 74میلیمتر قطر در 71 میلیمتر ارتفاع
سیستم تزریق انژکتوری برنامه ریزی شده (PGM-FI)
سیستم احتراق سیستم کامپیوتری دیجیتالی با ترسیم سه بعدی
نسبت تراکم 9.8 به 1
نوع سوپاپ دو سوپاپ برای هر سیلندر(SOHC)
انتقال نیرو پنج سرعته مجهز به سیستم Overdrive (سیستم افزایش سرعت محور محرک بیش از افزایش سرعت موتور)
محرک نهایی محور ها
سیستم تعلیق جلو میلههای 45 میلیمتری کارتریجی مجهز به سیستم ضد غوطه وری و میزان نوسان 5.5 اینچ
سیستم تعلیق عقب بازوهای آونگی با فنرهای واحد برای هر بازو و کنترل کامپیوتری فنرها که برای هر بازو دو حافظه دارد؛ میزان نوسان 4.1 اینچ
فاصله دو محور 66.5 اینچ
ارتفاع زین 29.1 اینچ
وزن تقریبی 410 تا 425 کیلوگرم(بسته به آپشن انتخابی) که البته شامل تجهیزات استاندارد، مایعات لازم و باک پر میشود.