ظاهر خودرو همه چیز نیست. در واقع اگر در یك روز بارانی خیابان پر از گل و لای شود، فرقی ندارد كه شما سوار یك خودرو روداستار لوكس هستید یا یك خودرو ارزانقیمت؛ چون در هر صورت خودرو شما با آن همه گل و لای در آن روز ظاهر جذابی نخواهد داشت . با وجودی كه زیبایی همه چیز نیست، اما در هر صورت همیشه زیبایی یك خودرو باعث جذب مشتریان به بازار و فروشگاههای خودرو شده و میتوان با كمی اغماض و البته كمرنگ كردن عامل قیمت، نقش ظاهر یك خودرو در جذب مشترین را تعیینكننده توصیف كرد.
در این نوشته به معرفی ده نمونه از زیباترین خودروهای جهان میپردازیم.
1- آلفارومئو 8C اسپایدر:
این خودرو با طراحي جذابش توانسته در لیست زیباترین خودروهاي جهان در سال 2010 جاي داشته باشد. آلفا رومئو در خصوص 8C اسپایدر گفته است كه مهندسان این شركت در طراحي بخشهاي مختلف این خودرو همچون چراغهاي جلو و عقب، شیشهها، چرخها و جلو پنجره دقت و وسواس زیادي به كار گرفتهاند و تلاش كردهاند تا خودرویي طراحي كنند كه چشمها را نوازش دهد. این طراحي و ساخت به گونهاي است كه چرخهاي آلفارومئو 8C اسپایدر در زمره 10 چرخ برتر و زیباي جهان قرار دارد. در همین حال بر روي آلفارومئو 8C اسپایدر موتور قدرتمند 4.7 لیتري V -8 قرار داده شده است كه ميتواند تا 444 اسب بخار قدرت و 354 پوند فوت گشتاوری تولید كند. با چنین موتوري آلفارومئو ميتواند به راحتي به حداكثر سرعتي برابر با 290 كیلومتر در ساعت دست پیدا كند. این خودرو همچنین قادر است تا در مدت زمان 4.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند، حال آنکه رسیدن به شتاب 160 کیلومتر در ساعت برای این خودرو تنها 9.7 ثانیه زمان میبرد. قیمت این خودرو بینظیر 301 هزار و 600 دلار است.
2- آستون مارتین راپیده:
رنگ خاص خودروي مورد بحث همانطور که در عکسها مشخص است در میان سفیدي برف جلوه خاصي دارد و باعث ميشود که سقف شیشهاي پانورامایي آن مخصوصآ از نماي عقب بیشتر به چشم بیاید. همانطور که در عکس ميبینید برفي که روي پایین گلگیر جلو پاشیده شده باعث بهتر دیده شدن خطوط جانبی بدنه خودرو شده است که این خطوط حالت گود و تورفتهاي دارد و تا رکاب کشیده شدهاند و از سادگي نماي جانبي خودرو کاستهاند. گلگیر رپید هر چه به سمت عقب ميرود عریضتر ميشود. یک ورودي هواي مستطیلي بر روي گلگیر جلو و طرفین این آستون مارتین سدان در انتهاي کاراکتر لاین و کنار چرخهاي جلو قرار دارد که باعث خنک کردن موتور خودرو ميشود و روي آن قطعه فلزي همراه راهنما وجود دارد. رینگهاي عظیم 24 پرهاي توربیني شکل، ظاهر اسپرت و رعبآوري به این کوپه سدان انگلیسي ميدهد. طرح جلوي این خودرو دقیقآ شکل مدل DB9 است و نماي جانبي آن ونکوئیش و نماي عقب آن کپي برابر اصل مدل و نتیجه آستون مارتین است و دستگیرههاي دربها مثل مدلهاي کلاسیک و قدیمي آستون مارتین دو طرفه است و در مجموع طرح آن تازگي و شادابي زیادي ندارد. موتور این خودرو 12سیلندر و 550 اسب بخار قدرت دارد در ضمن کابین و داشبورد نیز مشابه مدل مذکور است و زیبایي خاصي به همراه 4 صندلی راحت دارد.
3- بنتلي مولسان:
بنتلی مولسان «Bentley Mulsanne» که با خطوط منحنی بدنه نسبت به رولز رویس متمایز میشود با آن هیبت بزرگ خود، ترسناک مینماید. شاید موتور هشت سیلندروی شکل آن برای چنین قوارهای کمی فقیرانه بنظر برسد در حالی که رقبای آلمانی به راحتی از موتورهای 12 سیلندر مدرن استفاده میکنند. این موتور 6.75 لیتری البته قدرت قابل قبولی در حد 505 اسب بخار و 725 پوند بر فوت گشتاور دارد. جعبه دنده این خودروانگلیسی از نوع 8 سرعته اتوماتیک میباشد. سیستم صوتی آن قویترین سیستم جهان بوده و با بیست کانال و 2200 وات، سنگ کلیه سرنشینان خود و سایر خودروهای دوروبر خود را از بین میبرد! قیمت آن خودرو 285 هزار دلار میباشد. وزن مولسان 2600 کیلوگرم است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 میباشد.
4- دوج چلنجر :srt8
از هیاهوی تبلیغاتی که بگذریم چلنجر جدید آن خشونت و محکمی اجداد خود را ندارد به خصوص در طراحی جلوی خودرو
که بسیار بیهیاهوست و لازم است بازنگری شود. از سوی دیگر کنسل کردن زههای تزئینی استیل هم اتومبیل جدید را بیحال نموده است. اما در داخل محفظه موتور همه چیز قابل قبول است. دوج چلنجر دهه هفتاد حقیقتی تکرارناپذیر و زائیده شرایط آن زمان است.
دوج چلنجر SRT8 مدل 2009
موتور HEMI V-8 معروف ۱/۶ لیتری برای دوج چلنجر جدید به همراه انتخاب یکی از دو گیربکس شش دنده دستی یا پنج دنده اتوماتیک، قابلیتهای زیادی برای این دوج فراهم آورده که از آن جمله میتوان به قدرت ۴۲۵ اسب بخار و ۵۶۹ نیوتن متر نیروی تورک و رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت از حال سکون در مدت کمتر از ۵ ثانیه که این تنها چشمه کوچکی از تمام قابلیتهای اتومبیل است. طراحی اولیه اتومبیل از روی دوج چلنجر مفهومی که در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاهNAIAS به نمایش درآمد صورت گرفته است که نتیجه آن یک طراحی عضلانی و ترکیب طرحهای قدیم و مدرن است. سرپرست طراحان اتومبیل گفته است که طراحی این اتومبیل را بهگونهای پیش بردهاند که با نگاه به این اتومبیل انسان به یاد چلنجرهای ۳۵ سال پیش بیفتد. طراحان بدین منظور هواگیرها را بزرگ و چراغها را دوبل و گرد طراحی کردهاند و یک خط سرتاسری از جلوی اتومبیل به عقب کشیدهاند. رایانه مرکزی اتومبیل قابلیتهای زیادی دارد از جمله رادیوی دیجیتالی ماهوارهای محصولSIRIUS ، قابلیت اتصال هندزفری برای صحبت با تلفن یا گوش دادن به موسیقی، سیستم ارتباط بلوتوث، سیستم ورود بدون کلید و .... ۲۵ وسیله رفاهی و امنیتی نیز در اتومبیل وجود دارد، از جمله ایربگهای پردهای در دو طرف اتومبیل، جلو و حتی برای صندلیهای عقب، ترمزABS ، سیستمESP ، تقویتکننده نیروی ترمز هنگام ترمزهای شدید، سیستم HSA که گیربکس اتوماتیک را به دستی تبدیل می کند تا کنترل اتومبیل در سربالاییهای سخت و به خصوص هنگام شروع حرکت ساده شود، سیستم TPM یا مونیتورینگ فشار باد لاستیکها و بسیاری وسیله دیگر ...
5- فراری 458 ایتالیا:
قيمت: 240 هزار دلار
فراري 458 ایتالیا آخرین سوپراسپرت فراري، یكي از زیباترین و مدرنترین محصولات این كمپاني است. معني 458 از موتور آن است که 4500 سیسی حجم و یک موتور 8 سیلندر كه این نامگذاري در فراري یك سنت است. موتور هشت سیلندر 5/4 لیتري 458 كه مجهز به سیستم تزریق مستقیم و سیستم تنفس طبیعي است كه به شما قدرت موتور 570 اسب بخار را ميدهد. در اعداد دورسنج موتور اتوموبیل هم تا قبل از رسیدن به 9000 اثري از رنگ قرمز نیست. این موتور با آرایش V شكل 90 درجه، «F163FB» نام دارد. این موتور بخشهایي از موتورهاي بكار رفته در فراري كالیفرنیا و مدل از رده خارج اف 430 را به ارث برده است. این موتور قویترین موتوري است كه ميتواند به ازاي هر لیتر حجم موتور 127 اسب بخار را تولید كند. با توجه به اینكه تنفس ماشین طبیعي (بدون استفاده از توربو یا سوپر شارژر) براي نگه داشتن این اتوموبیل فراري از ترمزهاي سرامیكي استفاده كرده كه با كوچكترین فشار بر روي پدال واكنش نشان ميدهد.
موتور اين خودرو با 8 سيلندر و حجم 4500 سيسي براي توليد تنها 45 دستگاه هدفگذاري شده كه در اين صورت حتما قيمت رويايي رو هم بايد انتظار داشت. حداكثر گشتاور 540 نيوتن متر در 6000 دور در دقيقه ميباشد و بيش از 80 درصد از آن در دور موتور 3250 در اختيار راننده قرار دارد (شايد زياد به چشم نيايد، اما سوپراسپرتها با دور پايين ميانه چندان خوبي ندارند كه اين امر باعث افزايش سوخت اتومبيل ميشود كه در مورد 458 اين نقيصه تا حدودي برطرف شده است. اين موضوع وقتي قابل توجه است كه بدانيد 458 در سيكل تركيبي، مصرفي معادل 13.7 ليتر در هر 100 كيلومتر دارد. يعني چيزي شبيه نيسان ماكيسما و حتي كمي كمتر، وزن اتومبيل 1380 كيلوگرم هست كه 58 درصد از آن را اكسلهاي عقب بر دوش دارند و اين كاملاً معقول و مناسب است. حداكثر سرعت 458 ايتاليا، برابر 325 كيلومتر اعلام شده است. براي اتومبيل هم، ترمزهاي قدرتمندي در نظر گرفته شده بهطوري كه اتومبيل را از سرعت 100 كيلومتر در ساعت با طي مسافت 32.5 متر به حالت سكوت در ميآورد و اين يكي از بهترين عملكردها بين تمامي سيستمهاي ترمز در دنياست.
داخل اتومبيل، سبك جديد از طراحي تزئينات را به راننده نشان ميدهد و اين طراحي انقلابي و مهندسي كاملاً رابط مناسبي براي برقراري ارتباط بين راننده و ماشين است. فرمان كاملاً بهصورت صاف و به عبارتي موازي راننده قرار دارد و عكسالعملهاي بسيار سريعي را در قبال حركات راننده از خود نشان ميدهد كه اين يكي از ويژگيهاي اصلي خودروهاي اسپرت است. پنلهاي تهويه هوا هم كاملا با زاويه مناسب در جاي خودشان نصب شدند و برخلاف ساير اتومبيلها با زاويه تقريباً عمود مقابل سرنشينان، هوا را به جريان درميآورند.
فراري 458 واقعاً يك خودرو استثنايي، قدرتمند و بينظير است.
6- جگوار xi:
خودروي جگوار XJ توسط جمعی از طراحان هوشمند با خلاقیت بالا طراحی شده است. دو موتور هشت سیلندر V شکل در این خودروانگلیسی قرار گرفته که حجم تقریبی آنها حدود 5 لیتر میشود. یکی از این دو پیشرانه که با تنفس طبیعی کار میکند و کاربرد آن بیشتر برای مصارف روزانه است توان تولید قدرتی معادل 385 اسب بخار را دارد. در صورتی که این پیشرانه توان ارضای حس قدرتمندی شما را ندارد چاره کار انتخاب ورژن مجهز به سوپر شارژ XJ است چرا که این گونه وحشی، توان تولید 510 اسب بخار را داشته و شتابی به یاد ماندنی را به شما ارائه میدهد. این خودرو 5 متری به خوبی در برابر سر و صدا عایقبندی شده بهگونهای که شما میتوانید بدون بالا بردن صدای خود به راحتی با سرنشینان عقب خودرو صحبت کنید. پیشرانههای دیزلی دارای این ویژگیاند اما وقتی در جاده قرار میگیرید تنها در سرعتهای پایین میتوانید تفاوت را بین گونه دیزلی و بنزینی احساس کنید. جگوار XJ در رده خودروهای لوکس قرار میگیرد و میتوان از رقبای آن به خودروهایی همچون سری هفت ب.ام.و، کلاس اس مرسدس و یا حتی رقیب کرهای تازه آن هیوندای اکوئوس اشاره کرد. بیشک این رده خودروها قیمتی ارزان ندارند اما XJ حتی در این رده نیز خودرویی گران محسوب میشود به گونهای که شما مجبور هستید برای مدل پایه آن قیمتی بالغ بر 113 هزار دلار پرداخت نمایید و در صورتی که گونه سوپر شارژ آن را انتخاب کرده باشید باید خود را برای مقابله با مشکلی به اسم مصرف سوخت نیز آماده کنید. همانطور که انتظار میرود این خودرو به صورت استاندارد به تمام سیستمهای الکترونیکی برای راننده و سرنشینان و یک سری کیسه هوا تجهیز شده به بازار خواهد آمد. کاپوت XJ بهگونهای طراحی شده که بیشترین تاثیر را در حفاظت از سر عابران پیاده داشته باشد. راهی که طراحان جگوار برای طراحی داخلی این مدل مدیریت کردهاند به مقصدی جز تلفیق سنت و مدرنیته نمیرسد. استفاده از همان المانهای قدیمی در طراحی XJ و به روزرسانی آنها علاوه بر القای حس نوستالژیک محصولات جگوار میزان توجه طراحان را به ساخت این قسمت نشان میدهد.
7- مازراتی كواتروپورت:
عملکرد عالی از طریق به کارگیری فنآوری کمپرسور نوویتک ترایدنت و نتیجه افزایش قدرت و گشتاور تولیدی توسط موتور 8 سیلندر مازراتی باعث شده تا دو مدل کواتروپورت S و کواتروپرت اسپرت GT S در زمره پرقدرتترین سدان لوکس جهان قرار بگیرد. فلسفه ساخت موتور کمپرسدار جدید نوویتک ترایدنت اسپرت، دستیابی به عملکرد رانندگی عالی در کنار کارکرد فوقالعاده آرام این پیشرانه قدرتمند است. در همین راستا متخصصین متبحر این تیونر آلمانی با تجهیز موتور 8 سیلندر V شکل 4.7 لیتری و 32 سوپاپه مازراتی به یک سوپر شارژر مکانیکی و محدود کردن حداکثر فشار پر خوران به 35/0 بار، موفق به انجام این مهم شدند. این متخصصین با سیستم فوق پیشرفته موتور توانستند دمای موتور را مناسب کنند. یک برنامهریزی الکترونیکی مجدد موتور باعث افزایش طول عمر موتور و انطباق عملکرد موتور با محدودیتهای اعمال شده در استاندار یورو 4 شده است. هزینهها چیزی بالغ بر 19 هزار 900 یورو شده است. قدرت خروجی هر دو مدل کواتروپورت S و کواتروپورت GT S از 430 به 590 در 7300 دور در دقیقه افزایش یافت. این سدان با بهرهگیری از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک توان آن را بدست آورده که در 4.6 ثانیه از 0-100 کیلومتر برسد و در 14.9 به 200 کیلومتر برسد. حداکثر سرعت این سدان 295 کیلومتر است. عملکرد این سدان در کلاس خود واقعا استثنایی میباشد و با اتومبیلهای اسپرت رقابت میکند.
8- مرسدس SLS AMG:
این بار مرسدس بنز سوپر ماشیني ارائه كرده كه بهترین باشد. به عقیده آنها این ماشین براي این ساخته نشده كه رقيب فراری 458 ایتالیا و یا آستون مارتین باشد. این ماشین بهترین و برترین ماشین در بین كلیه رقباست. مشخصات روي كاغذ هم حاكي این مطلب است. ولي باید عملكرد ماشین را نیز برآورد كرد. موتور 6.3 لیتري این ماشین كه توان 571 اسب بخار تولید ميكند در مقایسه با موتور 4.5 لیتری فراری كاملا قويتر است.
اين خودرو يك مرسدس بسيار زيباست. بسيار كشيده و كاملاً عضلاني است. ولي شبيه هيچكدام از ماشينهاي قبلي مرسدس نيست. در قسمت جلوي اين ماشين يك صفحه توري بزرگ وجود دارد كه اين ماشين را دهنگشاد نشان ميدهد. ظاهر اين ماشين هم براي جوانها مناسب است هم براي مسنها. البته تا وقتي كه درب ماشين باز نشده است. به محض باز شدن درب ماشين شما ميفهميد كه اين ماشين مخصوص جوانان است. درب اين خودرو مانند بالهاي عقاب است كه از مشخصههاي این ماشین است. درب ماشین، هنگام باز شدن تنها چند اینچ به صورت افقي حركت ميكند. این بدین معني است كه دربها كاملا عمودي باز ميشوند نه در طول بدنه ماشین.
سايز موتور: 6208 سيسي
توان موتور: 571 اسب بخار
قيمت اين خودروي 6.3 ليتي معادل: 157 هزار يورو است.
9- پورشه باكستر اسپايدر:
شركت خودروسازي پورشه، شركتي است كه همه ما آن را به توليد خودروهاي منحصر به فرد و قدرتمند و در عين حال سريع ميشناسيم و براي خودروهاي توليدي آن احترام خاصي قائل هستيم. اولين نسل باكستر با نام 986 در سال 1996 روانه بازارهاي جهاني شد و در آن موقع بر روي آن موتور 2.5 ليتري شش سيلندر نصب شده بود. بعدها در سال 2000 اين خودرو به موتور 3.2 ليتري مجهز و قدرت آن بيشتر شد و حال مدل 2010 اين خودرو كه از برترين اسپورتهاي جهان است، از موتور قدرتمند چهار سيلندري بهره ميبرد كه خروجي آن 320 اسب بخار در هفت هزار و 200 دور در دقيقه اعلام شده است. در اين خودرو، موتور در بخش وسط قرار داده شده و وظيفه انتقال قدرت از موتور به چرخها بر دوش جعبه دنده شش سرعته دستي قرار داده شده است و اين وظيفه به خوبي انجام ميشود. نتيجه عملكرد بخشهاي مختلف پورشه باكستر اين است كه اين خودرو ميتواند در عرض 4.9 ثانيه، سرعت خود را به 100 كيلومتر در ساعت برساند، حال آنكه براي اين خودرو حداكثر سرعت 265.6 كيلومتر در ساعت ثبت شده است. بر روي پورشه باكستر اسپايدر تنها كيسههاي هوايي دوتايي جلو و بغل نصب شده است و خودرو و موتور آن چهار سال يا 80 هزار كيلومتر گارانتي شدهاند. براي خريد خودرويي با چنين مشخصاتي بايد بهطور استاندارد 61 هزار و 200 دلار بپردازيد.
10- رولز رويس گوست:
رولز رويس نيز همچون بنتلي شركتي است كه محصولات آن همواره در زمره لوكسترينهاي جهان بوده و بسياري حتي سالها در انتظار تحويل گرفتن يكي از اين محصولات باقي ميمانند. اين شركت براي سال 2010 خود مدل گوست به معني روح را به بازار معرفي كرده است كه در مقايسه با مدلهاي ديگر تفاوتهاي زيادي دارد. شركت رولز رويس در اين خودرو از جديدترين تكنولوژيهاي صنعت خودرو استفاده كرده و گفته ميشود كه گوست تكنولوژيكترين مدل رولزرويس است. از جمله تكنولوژيهاي بهكار رفته در گوست ميتوان به ديد در شب، صفحه نمايش كامپيوتري، سيستم هشداردهنده به هنگام خروج از خط خيابان و سيستم كنترل كروز اشاره كرد. مدير طراحي رولز رويس گوست در خصوص اين خودرو ميگويد كه گوست از نظر ابعاد كوچكتر از مدلهاي پيشين رولزرويس است و اين كوچكي با اين هدف صورت گرفته است كه امكان استفاده از آن در مكانهاي بيشتري فراهم شد. بر روي اين خودرو موتور 6.6 ليتري V-12 نصب شده است و اين موتور قادر است تا 563 اسب بخار قدرت توليد كند. با اين موتور، رولز رويس گوست به راحتي ميتواند در عرض 4.8 ثانيه، سرعت خود را از حالت سكون به 100 كيلومتر در ساعت برساند، حال آنكه حداكثر سرعت آن 248 كيلومتر در ساعت اعلام شده است. براي اين خودرو به صورت استاندارد بهاي 245 هزار دلاري در نظر گرفته شده است.