Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:11

20
اردیبهشت
فواید واقعی قهوه (2)

فواید واقعی قهوه (2)

از آنجایی که کافئین موجب از بین رفتن کلسیم می‌شود، قهوه را به کلسیم‌زدایی از استخوان‌ها و فراهم آوردن زمینه امکان ابتلا به پوکی استخوان متهم می‌کنند.

 

آیا قهوه هضم غذا را آسان‌تر می‌کند؟

درست است. اگرچه معمولا قهوه را به ایجاد مشکلات گوارشی متهم کرده‌اند، اما دانشمندان خلاف این امر را به اثبات رسانده‌اند. بر اساس پژوهشی که در سال 2001 روی حدودا10 داوطلب انجام گرفت، مشخص شد که خوردن 280 میلی‌لیتر قهوه هیچ گونه درد، حالت تهوع و نفخی به همراه ندارد.

پژوهش دیگری در سال 1990 که روی نزدیک به 99 نفر انجام گرفت نیز نشان داد 29 درصد شرکت‌کنندگان پس از مصرف قهوه گوارش‌شان بهبود یافته است.

آیا قهوه باعث بی خوابی می‌شود؟

درست است؛ زیرا قهوه (یا دقیق‌تر بگوییم کافئین موجود در آن) سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و این دستگاه را در حالت هشیاری نگه می‌دارد. به‌طور مشخص اگر شما حتی بیش از 1 یا 2 فنجان بنوشید تا سه ساعت بعد اشکالات و تآخیرهایی در خواب شما ایجاد خواهد شد و اگر مصرف قهوه از 4 فنجان فراتر برود، این اشکالات در خوابیدن با حالت ناخوشایند بی‌خوابی همراه خواهد شد.

البته تأثیر کافئین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. معمولا این تأثیرات در افرادی که دائما عادت به نوشیدن قهوه ندارند، بیشتر است.

آیا قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

غلط است. اگرچه کافئین موجود در قهوه می‌تواند به‌طور موقت فشار خون را افزایش دهد، اما امکان بروز فشار خون بالا را فراهم نمی‌سازد. مصرف بالای کافئین، یعنی بیش از 5 فنجان در روز، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود؛ اما به‌طور کاملا جزئی و قابل اغماض.

دکتر برونو شنبر، متخصص قلب، تصدیق می‌کند: «دلیلی برای قدغن کردن مصرف قهوه وجود ندارد. می‌توان روزانه به میزان معقولی (حداکثر 3 تا 4 فنجان) قهوه نوشید؛ بی‌آنکه خطری برای فشار خون وجود داشته باشد.» از این گذشته تاکنون هیچ بررسی علمی به‌طور شفاف ثابت نکرده است که قهوه می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

آیا قهوه امکان ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می‌سازد؟

غلط است. از آنجایی که کافئین موجب از بین رفتن کلسیم می‌شود، قهوه را به کلسیم‌زدایی از استخوان‌ها و فراهم آوردن زمینه امکان ابتلا به پوکی استخوان متهم می‌کنند. با این حال طی تحقیقات فراوانی که در این زمینه صورت گرفته است، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که میزان از بین رفتن کلسیم جزئی است و مصرف متعادل قهوه تآثیر معناداری در احتمال شکستگی و پوکی استخوانی ندارد.

ماری فرانس سیز، متخصص تغذیه، و دکتر رُنه ژانتنی، پزشک عمومی، برای قهوه خورهای قهاری که روزانه بیش از 5 فنجان قهوه می‌نوشند، توصیه می‌کنند مصرف لبنیات و مواد غذایی سرشار از کلسیم را بیشتر کنند.

آیا قهوه از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند؟

درست است. در سال 2009، پژوهشگران استرالیایی نشان دادند نوشیدن روزانه 1 فنجان قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 7 درصد کاهش و نوشیدن 3 یا 4 فنجان قهوه در روز این احتمال را 25 درصد کاهش می‌دهد.

پیش‌تر در سال 2006 ، تحقیقات صورت‌گرفته روی 29000 زن، نشان داده بود آن دسته از زن‌هایی که قهوه زیادی می‌نوشند، 22 درصد کمتر با احتمال ابتلا به دیابت روبه رو می‌شوند. در همین سال پژوهش دیگری که روی 17413 نفر انجام گرفت، حاکی از آن بود که مصرف حداقل 3 فنجان قهوه در روز، 42 درصد خطر دیابتی شدن را کاهش می‌دهد.

آیا قهوه از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟

درست است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این ترکیبات با رادیکال‌های آزادی که باعث بیماری می‌شوند، مبارزه می‌کنند. به همین دلیل قهوه از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. پژوهشگران ژاپنی با آزمایش روی 61000 نفر خاطرنشان کردند که مصرف قهوه به میزان روزانه 1 فنجان، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

یک پژوهش آمریکایی که در سال 2009 به چاپ رسید نیز مشخص کرده است مردانی که روزانه حداقل 6 فنجان قهوه نوشیده‌اند، 10 درصد کمتر در معرض پیشرفت سرطان پروستات بوده‌اند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- فواید واقعی قهوه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: قهوه و فشار خون، پوکی استخوان، قهوه و دیابت، قهوه و هضم غذا، قهوه و بی خوابی، قهوه و سرطان تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز