Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:22

24
خرداد
فواید میوه‌های تابستانی (2)

فواید میوه‌های تابستانی (2)

بتاكاروتن موجود در طالبی، خطر ابتلا به آب مروارید (بیماری چشمی) را كاهش می‌دهد. همچنین فشار خون را پایین می‌آورد.

 

میزان بالای بتاكاروتن و ویتامین C این میوه در بسیاری از بیماری‌ها مانع از حاد شدن مشكل می‌شود. تركیب منحصر به فرد طالبی از تشكیل لخته‌های غیرطبیعی خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌كند. ویتامین C موجود در این میوه مانع سخت و سفت شدن رگ‌ها و بسته شدن شرائین شده و نیز از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد، محافظت‌ می‌كند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان (بخصوص سرطان روده) بسیار مفید است.

بتاكاروتن موجود در طالبی، خطر ابتلا به آب مروارید (بیماری چشمی) را كاهش می‌دهد. همچنین فشار خون را پایین می‌آورد، زیرا پتاسیم آن، سدیم بدن را دفع می‌كند و در نتیجه فشار خون تنظیم می‌شود. ویتامین C طالبی، گلبول‌های سفید را به مبارزه با عفونت تحریك و به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند. طالبی باعث آرامش اعصاب و رفع كم‌خوابی می‌شود. نوشیدن آب طالبی در دوره قاعدگی، از خونریزی زیاد جلوگیری كرده و لخته‌های خونی را كاهش می‌دهد.

كمبود پتاسیم در بدن باعث گرفتگی عضلات می‌شود و مصرف روزانه آب طالبی، نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برطرف می‌كند. اسیدفولیك بالای طالبی در زنان باردار، از نقص سیستم عصبی جنین جلوگیری می‌كند. مواد طبیعی و معدنی موجود در طالبی شرایطی را در بدن افراد سیگاری به وجود می‌آورند كه شخص كمتر احساس نیاز به نیكوتین می‌كند.

در ضمن، سیگار كشیدن موجب از بین رفتن ویتامین A می‌شود و با مصرف طالبی،  علاوه بر كاهش سیگار، ویتامین A و بتاكاروتن بدن نیز تأمین می‌گردد. وقتی در شرایط پراسترس قرار دارید، حتماً یك لیوان آب طالبی بنوشید، زیرا ضربان قلب را طبیعی می‌كند و اكسیژن كافی به مغز می‌رسد و در نتیجه احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

نكاتی در مورد مصرف طالبی

در هنگام خرید طالبی دقت كنید كه محكم باشد، اما سفت و سخت نباشد. از خرید طالبی‌های خیلی رسیده و شل و نرم خودداری كنید. طالبی باید كمی سنگین باشد و سنگینی آن به معنی آبدار بودن آن است. از آنجایی كه این میوه روی سطح زمین رشد می‌كند و در تماس مستقیم با خاك قرار دارد، ممكن است با فضولات انسانی یا حیوانی آلوده شود؛ بنابراین حتماً قبل از مصرف آن را به دقت بشویید.

اگر طالبی خریده‌اید، سفت و نارس است، آن را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا كمی نرم شود و سپس در یخچال بگذارید. از مخلوط تفاله و دانه‌های طالبی و آب آناناس تركیب خوشمزه‌ای تهیه می‌شود.

زردآلو

گفته می‌شود كه اولین بار زرد‌آلو در چین پرورش داده و سپس از آنجا به سایر نقاط آسیا منتشر شد. كالیفرنیا، امروزه یكی از بزرگ‌ترین تولید كنندگان زرد‌آلود است كه تنها حدود 21 درصد آن به صورت تازه فروخته می‌شود و بقیه به صورت كنسرو شده، خشك شده و حتی یخ‌زده به كشورهای دیگر صادر می‌گردد.

زردآلوی سالم و تازه، رنگ زرد پرتقالی دارد و آبدار و گوشتالو است. متاسفانه زرد‌آلوهای نارس، در بازارهای میوه به وفور دیده می‌شوند كه اغلب رنگ آنها زرد مایل به سبز است و گوشتی سخت و طعمی ترش دارند زرد‌آلو خواص درمانی متفاوت و متعددی دارد و از آن برای درمان یبوست، مشكلات پوستی مختلف، گوش درد، سوءهاضمه و . . . استفاده می‌شود.

این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین‌های B2، B3، ‍C است؛ بسیار كم كالری و یك میان وعده سالم و خوشمزه است. یكی از مناطق پاكستان، روستای بزرگی با جمعیت حدود 000/15 نفر وجود دارد كه تمام افراد آن عمری طولانی دارند و نسبت به سایر افراد، فعال‌تر و با نشاط‌ترند.

پژوهشگران دریافتند كه دلیل این طول عمر و شادابی، استفاده زیاد اهالی این منطقه از سبزیجات و میوه‌ها، به‌خصوص زردآلوست. 60درصد رژیم غذایی این افراد از میوه‌‌ها تشكیل می‌شود. زرد‌آلو نسبت به سایر میوه‌ها 10برابر بیشتر منیزیم دارد. آب زرد‌آلو نیز منبع بسیار خوبی از كلسیم و آهن است؛ به همین دلیل مصرف آن به زنان باردار و كودكان توصیه می‌شود. 150 میلی‌لیتر آب زردآلو، كل نیاز روزانه بدن به كاروتن تامین می‌كند.

در ضمن، هضم آب آن از هضم خود میوه آسانتر است. زردآلو همچنین حاوی كبالت می‌باشد. و به همین دلیل در درمان بیماری كم‌خونی موثر است. فقط 100 گرم زردآلوی خشك میل كنید. البته قند زردآلوی خشك شش برابر زرد‌آلوی تازه است؛‌ بنابراین مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. زرد‌آلوی خشك را می‌توانید از شب قبل خیس كرده و در یخچال قرار دهید و فردا میل كنید. با این كار تمامی آلودگی‌های روی زرد‌آلو خشك شده از بین می‌رود.

نكاتی برای مصرف زردآلو

معمولا زرد‌آلوها را زمانی كه هنوز نارس هستند، از درخت می‌چینند. زرد‌آلوی نارس، سفت و زرد مایل به سبز است كه بهتر است در یخچال نگهداری شود. در صورت تازگی، می‌توانید آنها را سه تا چهار روز سالم در یخچال ذخیره كنید. زرد‌آلوهایی كه خیلی رسیده‌اند، له و نارنجی رنگ هستند.

خواص

زردآلو، به ویژه زردآلوی خشك، سرشار از كربنات پتاسیم و برای افرادی كه مشكلات قلبی دارند، بسیار مفید است به علت میزان بالای منیزیم و فسفر، این میوه به بهبود عملكرد مغز كمك می‌كند. علاوه بر آن، منیزیم در تنظیم فشارخون نیز موثر است. تاثیر مثبت آن بر بینایی و چشم‌‌ها، یكی دیگر از خواص این میوه می‌باشد (ویتامین A موجود در آن به بهبود بینایی كمك می‌كند). آب زردآلو، نفخ شكم را كاهش می‌دهد و علائم كولیت را از بین می‌برد.

چای و دم كرده‌ زردآلو مشكلات دستگاه گوارش را برطرف می‌كند و در نهایت اینكه زردآلو یك مدر و ملین عالی است كه و برای تاثیر بهتر، لازم است 70 تا 80 گرم از آب آن را جرعه جرعه و 6 تا 7 بار در روز میل كنید. هنگام تب اگر مقداری عسل را با زردآلو و آب معدنی مخلوط كرده و میل كنید، درجه حرارت بدن و تب كاهش می‌یابد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- فواید میوه‌های تابستانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فشار خون، بتاكاروتن، خواص زردآلو، مزایای زردآلو، طالبی نارس، طالی رسیده، زردآلو، مصرف زردآلو تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز