Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:28

30
فروردین
کلم و خواص شفابخش آن (2)

کلم و خواص شفابخش آن (2)

غلظت بالای گلوتامین در کلم می‌تواند توجیهی برای استفاده سنتی آب کلم در درمان زخم معده باشد، زیرا گلوتامین سوخت اصلی سلول‌های معده و روده کوچک است.

 

در یک مطالعه نشان داده شده که مصرف (I-3C) به مدت 7 روز  متابولیسم استروژن را از طریق کبد تا 50 درصد افزایش می‌دهد. در حقیقت علاوه بر مقدار استروژن، نوع متابولیت حاصل از هیدروکسیله شدن استروژن (2-OH, 4-OH, 16-OH)  نیز تعیین کننده میزان فعالیت و موتاژنیک بودن آن در ابتلا به سرطان سینه است و بسیار جالب است بدانید که اندول موجود در سبزیجات خانواده کلم باعث ایجاد خوش‌خیم‌ترین فرم هیدروکسیله استروژن (یعنی 2-OH) می‌گردد.

سولفارافان‌ها، از دیگر ترکیبات مهم ضدسرطان موجود در کلم هستند که با تغییر بیان ژن‌ها، افزایش تولید آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های سم زدا (که یکی از مهمترین آنها گلوتاتیون می‌باشد) به دفع ترکیبات کارسینوژن و در نتیجه پیشگیری از ایجاد تومور کمک می‌کنند.

مطالعات خارج سلولی نقش سولفارافان‌ها را در مهار تکثیر سلول‌های سرطانی حتی در مراحل آخر رشد نشان داده‌اند.

پس به طور خلاصه می‌توان گفت سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوكوزاینولات‌ها، سولفارافان‌ها، بتاكاروتن و ویتامینC، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه بندی می‌شوند. چنانچه انجمن سرطان آمریكا، پس از تحقیقات گسترده، بروكلی را به عنوان یکی از مهم‌ترین سبزی‌های ضد سرطان معرفی می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده‌اند كه رنگدانه آنتی‌اكسیدان بتاكاروتن که  فراوان ترین كاروتنوئید موجود در خانواده کلم است، به تحریك سیستم ایمنی كمك می‌كند.

این فیتونوترینت در حقیقت باعث افزایش قدرت سلول‌های سیستم ایمنی و تقویت دفاع بدن علیه بیماری‌ها می‌شود. به علاوه كلم بروكسل، كلم قمری، بروكلی و گل كلم، منابع خوب فولات هستند که برای ساخته شدن آنتی‌بادی‌ها و گلبول‌های سفید لازم است.

بهبود زخم معده و  تقویت سلامت دستگاه گوارش

غلظت بالای گلوتامین در کلم می‌تواند توجیهی برای استفاده سنتی آب کلم در درمان زخم معده باشد، زیرا گلوتامین سوخت اصلی سلول‌های معده و روده کوچک است. این ویژگی همچنین می‌تواند مربوط به ماده‌ای به نام s - متیل سیستئین سولفوكساید باشد.

گرچه در درمان سنتی، مصرف روزانه نصف لیوان آب كلم تازه (دو تا سه مرتبه در بین وعده‌های غذایی) به مدت دو هفته برای درمان زخم‌های معده و دئودنوم توصیه می‌شود، شخصا توصیه می‌کنم مبتلایان به زخم معده قبل از استفاده از آب کلم با پزشک متخصص گوارش و همچنین متخصص تغذیه مشورت نمایند.

محافظت در برابر بیماری آلزایمر

تجمع ترکیب پروتئینی به نام پلاک بتاآمیلوئید، عاملی موثر در تخریب سلول‌های مغز و مرگ ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماری آلزایمر است. بر اساس گزارشی که در مجله علم غذا و تکنولوژی به چاپ رسیده است،  گفته می‌شود  آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل (خصوصا آنتوسیانین)  که در کلم قرمز بسیار غنی هستند، می‌توانند مغز را در برابر تخریب پروتئین بتاآمیلوئید محافظت کنند.

محافظت در برابر بیماری قلبی

نقش فولات در جلوگیری از افزایش سطح هموسیستئین (ماده‌ای که به طور طبیعی از متابولیسم اسیدهای آمینه در بدن ساخته می‌شود) خون اثبات شده است. از آنجایی كه افزایش سطح هموسیستئین ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های قلبی- عروقی دارد؛ بنابراین، دریافت فولات از طریق سبزیجات خانواده کلم به‌ویژه بروکلی  می‌تواند به پیشگیری از بروز این بیماری‌ها كمك كند. 

همچنین مقدار اندک اندول -3 کربونیل (100 میکرو مول در لیتر) باعث کاهش ترشح آپولیپوپروتئین 100- B به میزان 56 درصد از سلول‌های کبد می‌شود. از آنجا که این آپولیپوپروتئین (apo B)، ناقل اصلی کلسترول LDL به بافت‌هاست و افزایش سطح آن باعث تشکیل پلاک چربی در عروق می‌شود، بدون شک مصرف کلم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی داشته باشد.

نکته‌ای که بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته، آن است که وقتی سلول کبدی با اندول -3 کربونیل مواجه می‌شود، نه تنها ترشح apoB-100 به کمتر از نصف کاهش می‌یابد، بلکه مقدار سنتز چربی‌ها از جمله تری‌گلیسیریدها و استرهای کلسترول نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- کلم و خواص شفابخش آن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- کلم و خواص شفابخش آن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص کلم، متابولیسم استروژن، متابولیت، سولفارافان‌، درمان زخم معده با کلم، گلوتامین، کلم و آلزایمر تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز