Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:10

30
بهمن
لوبيا سبز بخوريد؛ به 4 دلیل!

لوبيا سبز بخوريد؛ به 4 دلیل!

خانم‌های ایرانی لوبیا سبز را برای تهیه خوراك و یا مخلوط با برنج خریداری می‌نمایند.

سيده سارا حكيم

 

خانم‌های ایرانی لوبیا سبز را برای تهیه خوراك و یا مخلوط با برنج خریداری می‌نمایند و یا آن را خریداری نموده و برای فصل زمستان آماده كرده و در فریزر ذخیره می‌كنند. به طور كلی لوبیا دارای انواع مختلفی می‌باشد كه شامل: لوبیا سفید، قرمز، چیتی و چشم ‌بلبلی است. هنگامی كه لوبیا سبز و تازه است، جزء گروه سبزی‌ها می‌باشد، ولی وقتی غلاف و دانه‌های آن خشك شود جزء گروه حبوبات می‌باشد. به‌طور كلی لوبیا حاوی ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی مانند فسفر، كلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن می‌باشد اما لوبیا خشك از نظر داشتن پروتئین غنی‌تر می‌باشد، و میزان كالری لوبیا خشك بسیار بالاتر از لوبیا سبز می‌باشد.

لوبیا سبز و اثرات ضد التهابی آن 

این سبزی به علت داشتن ویتامین‌های  C  و A (بتاكاروتن) دارای اثرات ضد التهابی می‌باشد و در كاهش بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم، آرتروز، آسم موثر است.  

لوبیا سبز و سرطان

این ماده غذایی می‌تواند مانع تخریب سلول‌های بدن بویژه سلول‌های روده از آسیب رادیكال‌های آزاد گردد و این ویژگی‌ آن موجب پیشگیری از سرطان می‌گردد. در بررسی‌های انجام گردیده دیده شده افرادی كه غذاهای حاوی ویتامین C و بتاكاروتن بالایی میل می‌كنند، ریسك سرطان روده در آنها كمتر است.

لوبیا سبز و بیماری قلبی و عروقی

لوبیا سبز به علت دارا بودن ویتامین A و C كه دارای اثرات آنتی اكسیدانی می‌باشند در كاهش رادیكال‌های آزاد و اثرات مخرب آنها دارای نقش است. این دو نوع آنتی‌اكسیدان از اكسید شدن چربی‌ها جلوگیری می‌نمایند، زیرا كلسترول اكسید شده می‌تواند ایجاد تصلب شرایین، سكته و بیماری‌های قلبی كند. لوبیا سبز چون حاوی منیزیم و پتاسیم است می‌تواند به كاهش فشار خون كمك نماید. 

لوبیا سبز و نقش آن در استخوان سازی

این ماده غذایی به علت داشتن ویتامین K ، پروتئین استئوكلسین كه پروتئینی مهم در استخوان می‌باشد را فعال می‌سازد. این پروتئین در نگهداری كلسیم در استخوان مؤثر است. بدون ویتامین K پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص می‌گردد. 

 چه نوع لوبیا سبزی را خریداری كنیم؟

برای خرید لوبیا سبز بهتر است آن دسته از لوبیاهایی را انتخاب و خریداری كنیم كه غلاف آنها سبز است و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه‌های قهوه‌ای بوده و ترد می‌باشند.

بهترین روش طبخ لوبیا سبز

بهترین روش پخت آن بخارپز كردن است، زیرا بسیاری از ویتامین‌های آن از این طریق حفظ می‌گردد. با مخلوط نمودن آن با برنج پروتئین آن كامل می‌شود و قدرت جذب آن بالا می‌رود. مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی كه در كیسه محبوس كنیم 3 تا 4 روز می‌باشد و در فریزر به صورت وكیوم 1 تا 6 ماه است. انجماد طولانی می‌تواند موجب كاهش ویتامین C و اسیدفولیك آن شود و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند كند.

برچسب ها: لوبیا سبز، خواص لوبیا سبز، لوبیا سبز و سرطان، طبخ لوبیا سبز، خرید لوبیا سبز تعداد بازديد: 1271 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز