Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 22 شهریور 1403 - 18:03

31
مرداد
رژیم غذایی مناسب برای عدم تحمل غذایی

رژیم غذایی مناسب برای عدم تحمل غذایی

حساسیت های غذایی رایج شده اند، اما واقعا چگونه می توانید تشخیص دهید که دچار عدم تحمل غذایی هستید؟ عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی متفاوت است. آلرژی یک واکنش حاد و تقریبا فوری ایجاد می کند

مترجم : مرضیه عارف

 

 تحریریه زندگی آنلاین : حساسیت های غذایی رایج شده اند، اما واقعا چگونه می توانید تشخیص دهید که دچار عدم تحمل غذایی هستید؟ عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی متفاوت است. آلرژی یک واکنش حاد و تقریبا فوری ایجاد می کند که بدترین آن آنافلاکسی است. عدم تحمل غذایی شدیدتر است و در نتیجه تشخیص آن دشوارتر است. عدم تحمل معمولا به این دلیل رخ می دهد که بدن فاقد آنزیمی است که برای هضم و حذف صحیح غذا یا ماده مورد نیاز است. علائم ممکن است به تعویق بیفتد و ممکن است شامل نفخ، سردرد یا بثورات پوستی باشد. تست خراش پوست و آزمایش خون آزمایشگاهی در دسترس است، اما موثرترین، پذیرفته شده ترین و دقیق ترین راه برای شناسایی غذاهای مشکل دار از طریق رژیم غذایی حذفی است.

بیشتر بخوانید:

غذاها و نوشیدنی هایی برای کنترل قند خون

فواید شگفت انگیز گردو برای سلامتی قلب و گوارش

 

 

 

 

رژیم حذفی چیست؟

رژیم غذایی حذفی یک روش رایگان و غیر تهاجمی برای تمرین در صورتی است که به غذای خاصی حساسیت دارید. شما به هیچ قرص یا معجونی نیاز ندارید، فقط به مقدار کافی قدرت اراده نیاز دارید، زیرا رعایت و تعهد، کلید رسیدن به نتایج دقیق است.

برای بهبود علائم باید یک رژیم غذایی حذفی را برای کوتاه ترین مدت دنبال کرد. قبل از شروع یک رژیم غذایی حذفی، خود را با تمام اطلاعاتی که نیاز دارید مسلح کنید. برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای تغذیه ای خود و رسیدگی به سایر ملاحظات، با یک متخصص بهداشت واجد شرایط مشورت کنید. به عنوان مثال، در مواردی که آزمایش بیماری سلیاک توصیه می شود، بسیار مهم است که تا زمانی که تمام آزمایشات کامل نشده اند، هیچ غذایی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

 

چگونه از یک رژیم غذایی حذفی پیروی کنیم؟

NHS پیشنهاد می کند که مناسب ترین راه برای تشخیص عدم تحمل غذایی، نظارت بر علائم هنگام خوردن غذاهای خاص است. هنگامی که معضل های غذایی احتمالی را شناسایی کردید، می توانید آنها را یکی یکی محدود کنید تا قبل از معرفی مجدد با دقت، ببینید آیا بهبودی در علائم خود دارید یا خیر . این رویکرد آزمون و خطا ممکن است به محدود کردن غذاهای مشکوک کمک کند و به شما این امکان را می دهد تا متوجه شوید که می توانید مقدار معینی از غذا را بدون علائم تحمل کنید.

این رژیم غذایی حذف به بهترین وجه با استفاده از رویکردهای زیر انجام می شود:

*ثبت کنید- بدون تغییر رژیم غذایی معمول خود، در یک دفتر یادداشت یا نوت گوشی یادداشت کنید که چه چیزی، چه زمانی و چگونه غذا می خورید، همراه با علائمی که تجربه می کنید، چه زمانی این علائم رخ می دهند و چه مدت طول می کشد. دقیق باشید و چاشنی ها، خوراکی ها، نوشیدنی ها و میان وعده ها را اضافه کنید. این کار را در یک دوره 7 تا 14 روزه انجام دهید و یافته های خود را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید که کدام غذاها یا نوشیدنی ها، در صورت وجود، ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. اگر در پایان این مرحله فکر می کنید معضل ممکن است گندم یا گلوتن باشد، با پزشک خود صحبت کنید در صورتی که او تشخیص داد که انجام آزمایش سلیاک برای شما مناسب است، این امر قبل از ادامه مرحله دوم مهم است. به طور مشابه، اگر به مشکلی در لبنیات ( لاکتوز) یا فروکتوز مشکوک هستید، پزشک عموی شما ممکن است آزمایش تنفس هیدروژن را پیشنهاد دهد.

*محدود کردن- هنگامی که غذای مشکوک را شناسایی کردید، با جایگزین هایی که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید آشنا شوید و سپس غذای مشکوک را در حین نظارت و ثبت احساس خود محدود کنید. آیا هنوز علائم دارید؟ اگر مرحله اول چندین غذا را شناسایی کردید، برای جلوگیری از خطر کمبودهای تغذیه ای باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. مرحله دوم ممکن است مدتی طول بکشد، به عنوان مثال سه تا شش ماه، بنابراین وسوسه نشوید که در این مرحله عجله کنید زیرا مهم است که به جای به خطر انداختن رژیم غذایی خود، هر بار به یک غذای بپردازید.

*معرفی مجدد- این مرحله به تایید سوء ظن شما کمک می کند و ممکن است به شما در درک آستانه تحمل خود کمک کند. در روز اول، غذای مشکوک را دوباره وارد رژیم غذایی کنید، اما فقط یک سوم از سهم معمول خود را می توانید مصرف کنید و مقدار آن را به تدریج اضافه کنید. اگر علائم را مشاهده کردید، قبل از اینکه غذای آزمایشی بعدی را امتحان کنید، صبر کنید تا بدون علامت باشید.

 

یک رژیم غذایی حذفی باید تا حد امکان برای مدت کوتاهی استفاده شود و پس از آن دوباره غذا را وارد رژیم غذایی خود کنید تا سطح تحمل خود را در صورت وجود بسنجید. انجام چالش غذایی به این روش به اطمینان از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع کمک می کند و هر گونه تاثیر مضر بر سطح باکتری های مفید روده شما را به حداقل می رساند.

اگر فکر می کنید علائم شما نتیجه یک آلرژی کلاسیک است نه عدم تحمل غذایی، با پزشک خود صحبت کنید تا به یک مرکز تست تشخیصی ارجاع دهید، که همچنین پشتیبانی رژیم غذایی حرفه ای را ارائه می دهد.

بیشتربخوانید:

غذا نوش دارویی برای عدم تحمل غذایی

 

 

 

 

علل رایج عدم تحمل غذایی

فروکتوز

این قند طبیعی در میوه، عسل و برخی شربت ها یافت می شود . اگر مشکوک هستید که به فروکتوز حساسیت دارید، باید سعی کنید از ساکارز( شکر سفره )، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه، سوربیتول و آب میوه های شیرین شده خودداری کنید. علائم رایج عدم تحمل فروکتوز شامل درد شکمی، گاز و نفخ و اسهال است. رژِیم غذایی FOODMAP یک رویکرد جدید برای مدیریت IBS است که ممکن است در این شرایط مفید باشد.

 

گندم

این یکی از رایج ترین غذاهایی است که برای ایجاد ناراحتی های گوارشی از جمله نفخ شکم ذکر می شود. هنگام تلاش برای رمز گشایی عدم تحمل گندم، حذف کامل آرد و محصولات مبتنی بر آرد و همچنین سایر غذاهایی که ممکن است حاوی گندم یا مواد مشتق شده از گندم باشند مهم است. عدم تحمل گندم بین افراد متفاوت است و برخی افراد قادر به تحمل غلات جایگزین هستند. اگر مشکوک به عدم تحمل گندم هستید، سعی کنید گندم را به طور کامل حذف کنید. ممکن است متوجه شوید که می توانید مقادیر کمی از برخی غلات مانند اسپلد یا کاموت را تحمل کنید، این دانه ها فیبر بیشتری دارند، گلوتن کمتری دارند و مغذی هستند.

 

گلوتن

این پروتئین چسب مانند است که در بسیاری از غلات به ویژه در گندم، چاودار و جو یافت می شود. خاصیت ارتجاعی آن باعث می شود که بخش کلیدی بسیاری از پخت ها باشد. برخی از افراد نسبت به گلوتن موجود در همه این غلات حساسیت ندارند، برخی دیگر فقط گندم را محرک می دانند. یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است حاوی مقادیر قابل توجهی گلوتن باشد که به طور موثری سیستم گوارشی را چسبناک می کند. اگر متوجه شده اید که نمی توانید غلات حاوی گلوتن را تحمل کنید، آرد برنج، ذرت یا سیب زمینی را امتحان کنید. قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی حذفی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر مشکوک هستید که گلوتن یک مشکل است، ضروری است که تا زمانی که تمام آزمایشات مناسب را برای تعیین این مشکل انجام ندادید، هیچ تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نکنید. این به این دلیل است که اگر گلوتن را قبل از تکمیل آزمایشات حذف کنید، در معرض خطر یک نتیجه منفی کاذب قرار خواهید گرفت.

 

گلوکز

عدم تحمل گلوکز اصطلاحی است که به شرایط متابولیکی که باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود داده می شود. اگر دچار اختلال در تحمل گلوکز (IGT) یا اختلال در گلوکز ناشتا (IFG) هستید، بدن شما از گلوکز ( قند ) به درستی استفاده نمی کند. این ممکن است منجر به سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی شود، وضعیتی که به عنوان هیپرگلیسمی شناخته می شود. تشخیص IGT یا IFG نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. علائم شامل تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، خستگی، تاری دید و تکرر ادرار است.

 

لاکتوز

تمام شیرهای حیوانی حاوی قندی به نام لاکتوز هستند و بدن در روده ما آنزیمی به نام لاکتاز تولید می کند تا آن را هضم کند. بدون لاکتاز کافی، قند باقی می ماند تا تخمیر شود و ممکن است منجر به علائمی مانند نفخ، باد  و اسهال شود. بسیاری از بزرگسالان توانایی تولید لاکتاز کافی را از دست می دهند و در نتیجه آن چیزی که به نام عدم تحمل لاکتوز شناخته می شود را تجربه می کنند. کسانی که نسبت به لاکتوز حساسیت ندارند ممکن است بتوانند کمی کره، پنیر یا ماست را تحمل کنند در حالی که دیگران به طور کامل از محصولات لبنی اجتناب می کنند.

 

الکل

عدم تحمل ممکن است ناشی از الکل یا غذایی باشد که الکل از آن تهیه می شود ( مانند انگور ) . الکل می تواند یکپارچگی روده را تحت تاثیر قرار دهد که ممکن است توضیح دهد که چرا برخی افراد با مصرف غذا یا نوشیدن الکل، ناراحتی گوارشی را تجربه می کنند. شراب قرمز یک محرک رایج است و به دنبال آن ویسکی و آبجو قرار دارند. عدم تحمل الکل همچنین ممکن است علائم نا خوشایندی مانند گرفتگی بینی و برافروختگی پوست ایجاد کند. بار دیگر، عدم تحمل با کمبود آنزیم مرتبط است که تجزیه الکل را برای بدن دشوار می کند. عدم تحمل ممکن است به دلیل سایر موادی باشد که معمولا در نوشیدنی های الکلی ( به ویژه آبجو و شراب ) از جمله سولفیت ها، نگهدارنده ها یا مواد شیمیایی یافت می شود.

 

هیستامین

این به طور طبیعی در برخی از غذاها رخ می دهد و برخی از غذاها به عنوان آزاد کننده هیستامین عمل می کنند و به طور موثر بدن ما را برای ترشح هیستامین تحریک می کنند. ما آنزیمی به نام دیامین اکسیداز تولید می کنیم تا به تجزیه هیستامین در برخی غذاها و مدیریت بار کلی هیستامین کمک کند. برخی از افراد به اندازه کافی از این آنزیم تولید نمی کنند و در نتیجه هنگام خوردن غذاهای حاوی هیستامین یا آزاد کننده علائمی مانند سردرد، بثورات پوستی، خارش، اسهال و درد شکم را تجربه می کنند. غذاهایی که به ویژه دارای هیستامین بالایی هستند عبارتند از شراب، آبجو، سیب، غذاهای ترش، پنیر، توفو، سس سویا، گوشت های فراوری شده، ماهی دودی و شکلات.

 

مخمر

مخمر در انواع غذاها، معمولا نان، محصولات پخته شده و نوشیدنی های الکلی وجود دارد. عدم تحمل مخمر طیف وسیعی از علائم از جمله نفخ، بوی بد دهان، خستگی، تحریک پذیری، میل به غذاهای شیرین، گرفتگی معده، پوست بد و سوء هاضمه را دارد. اگر مشکوک به عدم تحمل مخمر هستید، سعی کنید برای چند هفته از یک رژیم غذایی بدون مخمر ( از طریق حذف ) پیروی کنید. اگر پیشرفت قابل توجهی وجود داشته باشد، شما معضل را پیدا کرده اید.

 

سالیسیلات ها

اینها مواد شیمیایی طبیعی هستند که توسط گیاهان ساخته می شوند و در غذاهایی مانند آلو، کلم بروکلی و زیره وجود دارند. اگرچه نسبت به سایر عدم تحمل ها شایع تر است، افراد مبتلا به عدم تحمل نمی توانند حتی مقادیر کم را بدون تجربه عوارض جانبی تحمل کنند. رژیم غذایی کم سالیسیلات ممکن است مفید باشد.

تعداد بازديد: 39 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز