Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:17

19
دی
رژیم غذایی بیماران قلبی

رژیم غذایی بیماران قلبی

بیماری های قلبی طیف گسترده ای دارند و ممکن است افراد به دلایل مختلفی با عارضه های قلبی مواجه شوند. قلب انسان از عضله، دریچه‌ها، عروق و حفره‌های متعددی تشکیل شده است.

به قلم : دکتر کورش صمدپور ؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بیماری های قلبی طیف گسترده ای دارند و ممکن است افراد به دلایل مختلفی با عارضه های قلبی مواجه شوند. قلب انسان از عضله، دریچه‌ها، عروق و حفره‌های متعددی تشکیل شده است. هرگاه یکی از این اجزا آسیب ببیند، عوارضی برای بیمار ایجاد می‎شود .ما در این مقاله قصد داریم شما را با بیماری قلبی و همچنین رژیم غذایی مناسب برای این بیماران را ارائه دهیم.با داشتن برنامه غذایی مناسب افراد می توانند این بیماری را تا حد زیادی کنترل کرده تا از پیشرفت بیماری و عارضه هایی مانند سکته قلبی جلوگیری  شود.

 

انواع بیماریهای قلبی

  بیماری عروق کرونر: نقش عروق کرونر رساندن اکسیژن ،خون و  مواد غذایی به ماهیچه های قلب است.در بیشتر اوقات چون کلسترول در آنها انباشته می شود عروق آسیب دیده و بیمار می شوند. این لایه‌های کلسترولی باعث تنگ شدن رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ریتم موزون قلب با گیاه خواری

 

 

 

نارسایی قلبی: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند عملکردی مناسب در پمپاژ کردن خون در بدن داشته باشد.از جمله علل این عارضه می توان به فشار خون بالا و  مشکلات عروق کرونر اشاره کرد.

 

آریتمی قلبی: این نام به معنی ضربان نامنظم قلب است.با این عارضه در ریتم قلب مشکلاتی به وجود می آید و زمانی اتفاق می افتد که پالس ها ی الکتریکی که باعث تنظیم ضربان قلب می شود به هم ریخته شده و به درستی عمل نمی کنند.

 

کاردیومیوپاتی : باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

 

علل بیماری های قلبی

 هر یک از عارضه های قلبی می تواند علل متفاوتی داشته باشد .دلایل زیر می تواند احتمال عارضه های قلبی را افزایش بدهد.

کلسترول بالای خون

 فشارخون بالا

دیابت

فعالیت بدنی پایین

 عادات غذایی بد

 مصرف سیگار و دخانیات

 علائم بیماری

 به طور عمومی این علائم در افراد دیده می شود که باز هم بنا بر علل بیماری و نوع بیماری قلبی علائم می تواند گسترده تر باشد.

بیشتربخوانید:

کاهش کلسترول و خطر ابتلابه بیماری های قلبی با این نوشیدنی ساده

 

 

 

تپش قلب

 درد قفسه سینه

 ضعف و خستگی پذیری زودرس

 غش و یا ضعف کردن

 سرگیجه

 تعریق

 تنگی نفس

 شیوع

 بیماریهای قلبی وعروقی یکی ازمهمترین علل مرگ درکشورایران است وبیش از یک سوم ازکل مرگها راشامل میشود وغالب مرگهای ناشی ازاین بیماریهادرافرادزیر70 سال اتفاق می افتد. در ايران اين بيماري از مشکلات دهه اخير بوده .همچنین بیماری و سکته قلبی در مردان بیشتر از زنان است . علت این بیماری ها می تواند ریشه در الگوی نامناسب زندگی داشته باشد به طوریکه با اصلاح شیوه های زندگی وتغییر رفتارهای پرخطر می توان  شیوع این بیماری را به میزان  قابل توجهی کاهش داد.

 

رژیم غذایی بیماران قلبی

 موارد زیر برای تغییر عادت های ناسالم غذایی و حفظ یک الگوی سالم تغذیه ایی در طول زندگی جهت سلامت جسمی ذکر شده است.برای درمان بیماری های قلبی رژیم غذایی باید به گونه ایی باشد که کاهش فشار خون،کاهش سطح کلسترول و همچنین کنترل دیابت و کاهش وزن  را در برداشته باشد.به موارد زیر توجه داشته باشید تا بتوانید بیماری قلبی خود را کنترل کنید. متخصص تغذیه می تواند برای بیماران قلبی برنامه غذایی متناسب با نیاز بدن و همچینن بیماری آنها تعیین کند.

بیشتربخوانید:

کدام خوراکی ها کلسترول خون را پایین می‌آورند؟

 

 

 

 

کنترل مواد غذایی چرب

 استفاده از چربی های جامد و یا اشباع شده مانند روغن های جامد،روغن نارگیل،کره های حیوانی و لبنیات پر چرب به طور کامل حذف شود.قسمت های پرچرب گوشت قرمزنباید خورده شود و مرغ باید بدون پوست و گوشت لخم باشد . از خوردن غذاهایی که با غوطه ور شدن در روغن های سرخ کردنی آماده می شوند پرهیز کنید. در خوراکی های مانند سس مایونز،شیرینی روغن زیادی مصرف شده و باعث می شود کلسترول و چربی بد خون افزایش پیدا کند.همان طور که گفته شد زمانی که کلسترول خون بالا رود عروق تنگ و یا گرفته می شوند و منجر به سکته قلبی خواهد شد.رژیم غذایی افراد با کلسترول بالا توسط متخصص تغذیه نیز ارائه می شود .

 برای اینکه چربی بد خون کاهش پیدا کند و از رسوب شدن در رگ ها جلوگیری شود علاوه بر پرهیز  از مواد غذایی ذکر شده باید در رژیم غذایی از چربی های خوب و مفید مانند روغن زیتون به اندازه مناسب و آجیل های خام مانند بادام ،بادام زمینی و همچنین تخمه آفتابگردان مصرف شود .همچنین بهتر است از ماهی های چرب هفته ای دو بار استفاده شود.

 

مصرف میوه و سبزیجات :مصرف انوع میوه و سبزیجات چون دارای فیبر هستند باعث کم شدن کلسترول خون خواهند شد  و همچنین به هضم غذا  و جلوگیری از پر خوری و تنظیم قند خون کمک می کند .

 نان های سبوس دار،غلات،حبوبات دارای املاح و ویتامین و فیبر بوده و به بیماران قلبی کمک خواهد کرد .

 جلوگیری از مصرف نمک :بیماران قلبی به هیچ عنوان مجاز به استفاده از نمک زیاد نیستند زیراباعث افزایش فشار خون،فشار وارد شده به قلب،کلیه و همه رگ های بدن می شود.مصرف نمک مخصوصا برای کسانی که به نارسایی قلب مبتلا می باشند اکیدا پیشنهاد نمی شود .

 در بیماران قلبی مصرف شکر و قند و تمامی مواد غذایی شیرین و نشاسته ایی باید کنترل شده باشد.مصرف خوراکی های شیرین باعث افزایش وزن و تری گلیسیرید می شود و به دنبال خو د مشکلات قلبی را خواهد آورد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، قلب، کلسترول، بیماری قلبی، دکتر کورش صمدپور تعداد بازديد: 72 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز