Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:45

7
شهریور
راهنمای مقابله با اضافه وزن و چاقی

راهنمای مقابله با اضافه وزن و چاقی

همانطور که چاقی یک مساله چند عاملی ا‌ست، مواجهه با اپیدمی چاقی هم راه‌حل واحد یا ساده‌ای ندارد. چاقی به عنوان یک مشکل پیچیده، نیاز به رویکردی چند وجهی دارد.

نسیم کیانی : کارشناس تغذیه و دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : همانطور که چاقی یک مساله چند عاملی ا‌ست، مواجهه با اپیدمی چاقی هم راه‌حل واحد یا ساده‌ای ندارد. چاقی به عنوان یک مشکل پیچیده، نیاز به رویکردی چند وجهی دارد. سیاست‌گذاران، سازمان‌های دولتی و رهبران کسب و کارها، مدرسه و جامعه، متخصصان مراقبت از کودکان و مراقبت‌های بهداشتی و تمام افراد جامعه باید با یکدیگر همکاری کنند برای ایجاد محیطی که از سبک زندگی سالم حمایت کند.

 

تلاش‌های جامعه

برای معکوس کردن اپیدمی چاقی، تلاش‌های جامعه باید بر حمایت از تغذیه سالم و زندگی فعال در محیط‌های مختلف متمرکز شود.

درباره تلاش‌های مختلفی که می‌توان در مراقبت‌های اولیه دوران کودکی، بیمارستان‌ها، مدارس و مکان‌های خدمات غذایی استفاده کرد، در ادامه خواهم نوشت.

بیشتربخوانید:

اگر می خواهید سرزنده باشید شکر نخورید

 

 

 

زندگی سالم

کلید دستیابی و حفظ وزن سالم تغییرات کوتاه مدت رژیم غذایی نیست. کاهش وزن و داشتن وزن سالم به سبک زندگی شما برمی‌گردد که شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم است.

 

ارزیابی وزن

شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر به عنوان ابزار غربالگری برای تخمین وضعیت وزن و خطر احتمالی بیمار در نظر گرفته می‌شود (اگرچه که ابزار کاملاً دقیقی محسوب نمی‌شوند).

مقدار چربی بدن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با وزن و سایر مشکلات سلامتی شود. از طرف دیگر، کمبود وزن نیز یک خطر برای سلامتی است. با این حال،BMI و دور کمر ابزارهای تشخیصی برای خطرات بیماری نیستند.

 فرد آموزش دیده برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی A باید سایر ارزیابی‌های بهداشتی را برای غربالگری خطر بیماری و تشخیص وضعیت بیمار انجام دهد.

 بیشتربخوانید:

7 دوره اشتهایی که برای کاهش وزن باید بشناسید

 

 

 

نحوه اندازه‌گیری و تفسیر وضعیت وزن

 شاخص توده بدن بزرگسالان یا BMI

 BMI وزن فرد بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر است

 BMI بالا می‌تواند نشان‌دهنده چاقی باشد. برای محاسبه BMI خود، به کمک ماشین حساب وزن خود را به مجذور قد تقسیم کنید:

 اگر BMI شما کمتر از 18.5 باشد، در محدوده کم وزنی قرار می‌گیرد.

 اگر BMI شما بین 18.5 تا 24.9 باشد، در محدوده وزن طبیعی یا سالم قرار می‌گیرد.

 اگر BMI شما 25.0 تا 29.9 باشد، در محدوده اضافه وزن قرار می‌گیرد.

 اگر BMI شما 30.0 یا بالاتر باشد، در محدوده چاقی قرار می‌گیرد.

وزنی که بیشتر از وزنی است که برای یک قد مشخص به عنوان وزن سالم در نظر گرفته می‌شود، اضافه وزن یا چاق توصیف می‌شود. وزنی که کمتر از وزنی است که برای یک قد معین سالم در نظر گرفته می‌شود، به عنوان وزن کم توصیف می‌شود.

 در سطح فردی، BMI می‌تواند به عنوان یک ابزار غربالگری مورد استفاده قرار گیرد، اما تاکید می‌کنم که این معیار برای تشخیص چاقی یا سلامت فرد، معیار مطمئنی نیست.

 بیشتربخوانید:

9غذایی که اشتهایتان را کم می کند

 

 

 

 

نحوه اندازه گیری قد و وزن برای BMI

برای محاسبه BMI باید قد و وزن اندازه‌گیری شود. دقیق‌ترین اندازه‌گیری قد بر حسب متر و وزن بر حسب کیلوگرم است. با این حال، فرمول BMI برای اندازه‌گیری قد بر حسب اینچ و وزن بر حسب پوند اقتباس شده است. این اندازه‌گیری‌ها را می‌توان در مطب فرد ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا در خانه با استفاده از متر و ترازو انجام داد.

 

وزن متناسب

کاهش وزن آسان نیست و نیازمند تعهد است. دستیابی و حفظ وزن سالم شامل تغذیه سالم، فعالیت بدنی، خواب مطلوب و کاهش استرس است. چندین عامل دیگر نیز ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

تغذیه سالم شامل انواع غذاهای سالم است. رژیم‌های غذایی متداول ممکن است نوید نتایج سریع را بدهند، اما چنین رژیم‌هایی مصرف مواد مغذی شما را محدود می‌کنند، بنابراین می‌توانند ناسالم باشند و در دراز مدت با شکست مواجه می‌شوند.

طبیعی است که هر کسی که سعی در کاهش وزن دارد بخواهد آن را خیلی سریع کاهش دهد، اما افرادی که به تدریج و به طور پیوسته وزن خود را کاهش می‌دهند (حدود نیم تا ۱ کیلوگرم در هفته) در حفظ وزن از دست رفته موفق‌تر هستند. کاهش وزن سالم فقط یک «رژیم» یا «برنامه» نیست.

هنگامی که به وزن مناسبی دست یافتید، به تغذیه سالم و فعالیت بدنی ادامه دهید تا به شما در حفظ وزن در طولانی مدت کمک کند.

مدیریت وزن به سلامتی حال حاضر، آینده و سالمندی شما کمک می‌کند. در مقابل، افرادی که چاق هستند، در مقایسه با افراد با وزن مناسب، در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی هستند.

حتی کاهش وزن متوسط 5 تا 10 درصد از کل وزن بدن شما احتمالاً مزایای سلامتی مانند بهبود فشار خون، کلسترول خون و قند خون را به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر شما ۹۰ کیلوگرم وزن دارید، کاهش وزن 5 درصدی معادل ۴.۵ کیلوگرم است و وزن شما را به ۸۵.۵ کیلوگرم می‌رساند. در حالی که این وزن ممکن است هنوز در محدوده «اضافه وزن» یا «چاق» باشد، این کاهش وزن متوسط می‌تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی را کاهش دهد.

بنابراین حتی اگر هدف کلی بزرگ به نظر می‌رسد، آن را به عنوان یک سفر به جای یک مقصد نهایی نگاه کنید. عادات غذایی و فعالیت بدنی جدیدی را یاد خواهید گرفت که به شما کمک می‌کند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید. این عادات ممکن است به شما در حفظ کاهش وزن در طول زمان کمک کند. به عنوان مثال، یکی از چشمگیرترین نتایج کاهش وزن (هرچند کم) بهبود در سلامت جسمانی و همچنین سطح انرژی، تحرک فیزیکی، خلق و خوی عمومی و اعتماد به نفس است.

 بیشتربخوانید:

مکمل های غذایی شما را لاغر نمی‌کند

 

 

 

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی می‌تواند باعث شود احساس بهتر و عملکرد بهتری داشته باشید و حتی بهتر بخوابید. فقط یک جلسه فعالیت بدنی متوسط تا شدید، اضطراب را کاهش می‌دهد و حتی دوره‌های کوتاه فعالیت بدنی می‌تواند در ارتقای شرایط جسمانی مفید باشد. فعالیت بدنی همچنین باعث رشد و نمو طبیعی می‌شود، سلامت کلی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را کاهش دهد.

 

نکاتی برای کمک به کودکان در حفظ وزن سالم

چگونه والدین، سرپرستان و معلمان می‌توانند به کودکان در ایجاد عادات غذایی سالم و محدود کردن وسوسه‌های سرشار از کالری کمک کنند؟ در ایالات متحده، تعداد کودکان چاق در دو دهه گذشته رو به افزایش بوده است. چاقی در دوران کودکی خطرات سلامتی در کودکی و نوجوانی و آینده را به همراه دارد.

والدین، سرپرستان و معلمان می‌توانند با کمک به ایجاد عادات غذایی سالم و محدود کردن وسوسه‌های سرشار از کالری به کودکان در حفظ وزن سالم کمک کنند. اگر به عنوان والد آگاه قصد ارتقای سطح سلامتی فرزند خود را دارید و می‌خواهید به کودک خود کمک کنید تا از نظر بدنی فعال باشند، زمان کار او با صفحه نمایش را کاهش دهید تا فعالیت بیش‌تر و خواب کافی داشته باشد. هدف ارتقای سلامتی برای کودکانی که اضافه وزن دارند، کاهش سرعت افزایش وزن و در عین حال امکان رشد و تکامل طبیعی است. کودکان نباید بدون مشورت با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی تحت رژیم کاهش وزن قرار گیرند.

بیشتربخوانید:

مبارزه با چاقی با چند راهکار ساده

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، گیاهخواری، چربی شکمی، لاغری، اضافه وزن، تناسب اندام، رژیم درمانی، سبک زندگی، نسیم کیانی، چربیسوزی تعداد بازديد: 188 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز