Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 21:00

17
اردیبهشت
رژیم غذایی ناسالم از عوامل ابتلا به کبد چرب است

رژیم غذایی ناسالم از عوامل ابتلا به کبد چرب است

افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در یک وعده پرهیز کنند و در هر وعده کالری کمی دریافت کنند. این بیماران اگر حجم زیادی از مواد غذایی را در یک وعده میل کنند

تحریریه زندگی آنلاین : آزیتا حکمت دوست؛ استاد دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، گفت: افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در یک وعده پرهیز کنند و در هر وعده کالری کمی دریافت کنند. این بیماران اگر حجم زیادی از مواد غذایی را در یک وعده میل کنند، تمام مواد غذایی مصرف شده در کبد آنها به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود که با توجه به این که کبد این بیماران در آزاد کردن تری‌گلیسیرید از بافت کبدی و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد، در این بیماران شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود. کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد و درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری، اصلاح سبک زندگی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

چند ماده غذایی برای پاکسازی کبد

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از دنیای تغذیه، حکمت دوست به این بیماران توصیه کرد: این افراد باید در رژیم غذایی خود مصرف کربوهیدرات به خصوص کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر، شیرینی و چربی) را کاهش داده و از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی (روغن زیتون و کانولا برای پخت و پز) استفاده کنند. جدا کردن چربی گوشت قرمز و سفید، مصرف حداکثر دو بار گوشت قرمز در هفته، افزایش مصرف فیبر (انواع سبزی، سبوس و غلات)، استفاده از مواد غذایی دارای خواص ضدالتهابی (روغن ماهی و سیاهدانه) در برنامه غذایی، پرهیز از غذاهای سرخ کرده، مصرف غذاهای آب پز یا بخارپز، انجام ورزش و تحرک بدنی (روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در روز) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به افراد مبتلا به کبد چرب بود.

 وی، مصرف سبزی‌ها و غلات سبوس دار را برای این بیماران آزاد برشمرد و افزود: مصرف میوه‌ها علیرغم داشتن فیبر با توجه به این که حاوی قند فراوان هستند در این بیماران محدود است. این افراد روزانه مجاز به مصرف سه واحد میوه هستند اما نمی‌توانند سه واحد را یک باره میل کنند بلکه باید با فاصله زمانی در روز میل کنند. مبتلایان به کبد چرب برای پایین آوردن چربی و قندخون خود باید دارو مصرف کنند. مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی، پروبیوتیک‌ها، بزرک (۳۰ گرم در روز) و سیاهدانه (حداکثر ۲ گرم در روز) که خواص ضدالتهابی دارد نیز برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کننده است.

بیشتر بخوانید:

کبد چرب خود را با این عصاره‌ها درمان کنید

نسخه ای برای پیشگیری از چرب شدن کبد

متهم ردیف اول کبد چرب چیست؟

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، کبد چرب، سیروز کبدی تعداد بازديد: 390 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز